Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Multimedieskat og diverse fradrag.. HJÆLP!!

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47218
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil være sådan, at hvis du havde spurgt skat på samme måde - først tydeligt, at det var tre ejere/ansatte som var UDE OG FEJRE med champagne, og så efterhånden som skat fortalte dig om reglerne, lavede det om til at det var du havde hentet champagne hos superbest til et vigtigt møde i selskabet uden ansatte, så ville skat formentlig rykke op i et rødligt felt over ændringerne i forklaring. 

Du kan ikke ændre lidt efterhånden som ting bliver klart - og desværre heller ikke selv om det faktisk er korrekt som du skriver - det kræver lidt mere præcision hele vejen. Jeg tror dig, at du ikke kender reglerne, men om skat ville, tvivler jeg påSmile

HVIS det er et møde du vil ha mad til, så vil mit råd være rent praktisk i forhold til skattespørgsmålet at undlade champagnen - men der er fuldt fradrag for fortæring til egentlige møder som anses for nødvendige i virksomheden.

Om du har brugt dit personlige kort eller et firmakort eller naboens er faktisk uden betydning, det gør det bare lidt mere besværligt at vise i regnskabet. Firmaets udgifter er firmaets og kan fradrages, og dit personlige kort er så et udlæg - en gæld fra firmaet til dig - og det kan du så få skattefrit af firmaet - og firmaet har fradrag - så det er ikke som sådan af betydning for skatten, om du bruger dit eget kort eller firmaets. OM det så siden er værd at bruge alt for meget krudt på fradrag i moms og selskab for en flaske brus, er vel en anden sag, JEG ville som nævnt ikke rode med det i forhold til skat, men tage den selv.

vh

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 14:00

Det vil være sådan, at hvis du havde spurgt skat på samme måde - først som om det kunne være tre ejere/ansatte som var UDE OG FEJRE med champagne, og så efterhånden som skal fortalte dig om reglerne, lavede det om til at det var dig og ikke nogen andre ansatte - som havde hentet champagne hos superbest til et vigtigt møde, så ville skat formentlig rykke op i et rødligt felt. 

Du kan ikke ændre lidt efterhånden som ting bliver klart - og desværre heller ikke selv om det faktisk er korrekt som du skriver - det kræver lidt mere præcision.

HVIS det er et møde du vil ha mad til, så vil mit råd være at undlade champagnen - men der er fuldt fradrag for fortæring til egentlige møder som anses for nødvendige i virksomheden.

Om du har brugt dit personlige kort eller et firmakort eller naboens er faktisk uden betydning, det gør det bare lidt mere besværligt at vise i regnskabet. Firmaets udgifter er firmaets og kan fradrages, og dit personlige kort er så et udlæg - en gæld fra firmaet til dig - og det kan du så få skattefrit af firmaet - og firmaet har fradrag - så det er ikke som sådan af betydning for skatten, om du bruger dit eget kort eller firmaets. OM det så siden er værd at bruge alt for meget krudt på fradrag i moms og selskab for en flaske brus, er vel en anden sag, JEG ville som nævnt ikke rode med det i forhold til skat, men tage den selv.

Det var langt mere brugbart. Tak fordi du afklarede nogle uklare punkter for mig!

Vil lige igen sige at der er en grund til at jeg har skrevet til jer her på amino, og ikke givet skat forkert oplysninger.

Jeg vil fremover gemme virksomhedens madkvitteringer, og hvis det skulle ske at vi igen skulle have lyst til en champagne, så betaler jeg den privat.

Tak!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 15:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jonas,

Jeg kan sagtens følge John (Cookie) i de ting han nævner, da du i tråden godt kunne virke meget opsat på bare at få så mange fradrag som muligt - uanset hvilken historie det så end kræver. Der er også nogle ting jeg svarer på, som du så faktisk spørger til igen.

Dog synes jeg også hele tiden man kan mærke, at det hele stammer fra din entusiasme over at have startet virksomhed, og at du slet ikke kender til moms- og skatteregler.

Man må kravle før man kan gå, og du er lige startet, mens John er en garvet gut på erhvervsscenen.

Jeg har givet dig 5 stjerner for dit indlæg, da jeg synes du har en helt fænomonal evne til at holde hovedet koldt, selvom du får en lidt hård medfart. 5 X BINGO StarStarStarStarStar for det!

Nu til dine andre spørgsmål.

Jonas:

2. Er det ved et Aps at man skal betale 25% i virksomhedsskat? Jeg ejer 51%, så jeg går stærkt ud fra at jeg så bliver beskattet med 51%, og ikke 1/3?

Jep, i eksempelvis ApS betales der 25% selskabsskat.

Det lyder til, at det er dig som er den bærende del i jeres I/S, og måske også dig, som har fået idéen til virksomheden. Jeg synes du bør læse denne fil omkring interessentselskaber. Du skal være opmærksom på især den regel om, at man hæfter solidarisk på vegne af alle interessenter.

I princippet/teorien kan den ene af parterne gå ud og købe en Ferrari i firmaets navn, men lade være med at betale regningen, hvorefter bilforhandleren kommer til jer andre to, for at hente pengene.

Hvis du ikke er opmærksom på dette, så synes jeg, at det er meget vigtigt for dig at forstå, da det kan være behæftet med en meget stor økonomisk risiko at drive et I/S. Jeg ville aldrig personligt turde at gøre det.

Jonas:

3. Dvs efter moms skal virksomheden af med 3360kr, og lad os antage at min skatteprocent er på 50, så skal virksomheden af med 1680 kr. Jeg skal så beskattes af 2.500 kr, hvilket vil sige at jeg skal af med 1.225 kr? Er det helt forkert?

Ja, det er forkert, da du ikke kun kan gå ud fra din egen skatteprocent. Det er jo netop også dine partneres skatteprocent, som er interessant. Dernæst kan der vurderes på evt. fordelingstal ud fra ejerandel, engagement, mv.

Jonas:

5. Ja 50% erhverv, 50% privat :D!! Grunden til tanken med båden er at vi afholder forskellige arrangementer(løb, teambulding, mm). Vi har overvejet at indføre det våde element til nogle af disse, og det vil derfor være nødvendigt med en båd for at opsætte rute, have redningsfolk klar osv. Hvad tænker du om dette?

Hvis båden skal bruges i forbindelse med, at I afholder kurser/arrangementer for andre virksomheder på vandet, så er der selvfølgelig også fradrag for båden. Der er dog ikke mulighed for at anvende båden privat, med mindre I personligt lejer den af firmaet (til markedsleje!) de gange I ønsker at anvende den privat.

Jonas:

Undskyld de mange spørgsmål. Jeg har tænkt mig at betale mig for denne del, men jeg vil gerne forstå grundprincipperne, så jeg forstår hvad der sker med pengene i virksomheden, og hvilke muligheder der er.

Det er helt i orden. Jeg kunne jo bare lade være med at svare, hvis jeg ikke gad at hjælpe dig Wink

Jonas:

Til sidst. Jeg har lidt svært ved at gennemskue priserne på din hjemmesiden, da jeg ikke har nogle som helst ide om hvor lang tid der skal afsætte til feks årsregnskab.

Så er vi to, der ikke ved det! Big Smile

Jeg aner jo heller ikke hvor mange spørgsmål jeg skal besvare, og hvor meget rådgivning der skal ydes i forbindelse med et årsregnskab, hvor mange bilag der er, hvor mange forsvundne bilag der er (som efterfølgende skal findes og efterposteres), om bilagene skal sorteres eller leveres i mappe, hvor mange problemer der i øvrigt skal løses, hvor mange fejl i regnskabet jeg finder, osv.

Så at give en fast pris for årsafslutning er umuligt, da alle har meget forskellige regnskaber. Noget kan gøres på 1 time, mens andet tager 100 timer.

De fleste iværksættere løses dog billigt, og så kan jeg rigtig godt lide at hjælpe iværksættere, så de får ofte en god opstartsrabat.

Du er velkommen til at skrive til mig, så er jeg sikker på, at vi nok skal finde en god løsning til jer.

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 00:03

Igen, tak for det uddybende svar.

Jeg ved ikke hvorfor, men det er som om i bare ikke vil forstå hensigten med denne tråd

Du har ret i alt det du skriver i de første 10 linjer. Ja jeg har ikke sat mig ind i skat/moms. Og ja, John er en garvet gut. Det er nok de to væsentligste grunden til jeg oprettede denne tråd.

Martin E. Jensen:
Jeg har givet dig 5 stjerner for dit indlæg, da jeg synes du har en helt fænomonal evne til at holde hovedet koldt, selvom du får en lidt hård medfart. 5 X BINGO StarStarStarStarStar for det!

Det er jeg lidt glad for at du bemærkede, for det var mange andre udkast til hvordan mit svar kunne ha set ud :D

Martin E. Jensen:

I den artikel du selv linker til står der følgende: http://cl.ly/3f0r1C3Q2u2g3a26193l 

Martin E. Jensen:

3. Dvs efter moms skal virksomheden af med 3360kr, og lad os antage at min skatteprocent er på 50, så skal virksomheden af med 1680 kr. Jeg skal så beskattes af 2.500 kr, hvilket vil sige at jeg skal af med 1.225 kr? Er det helt forkert?

Ja, det er forkert, da du ikke kun kan gå ud fra din egen skatteprocent. Det er jo netop også dine partneres skatteprocent, som er interessant. Dernæst kan der vurderes på evt. fordelingstal ud fra ejerandel, engagement, mv.

Men hvis vi antager at vi har den samme skatteprocent, er det så rigtigt udregnet?

Jeg har fået en studerende til at bogføre mine bilag, og opsætte årsregnskab. Så hvis der ikke er de store fejl, så burde jeg kunne slippe billigt ved at få dig til at kigge det igennem :)?

Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 00:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Blander mig lige i tråden!

@Martin, det er personer som dig og din hjælpsomhed, der gør Amino til verdens bedste forum!

Hvis du driver din forretning med samme professionalisme, kølighed og dybde, som du har engageret dig i denne tråd, er jeg sikker på at du bliver meget meget succesfuld! :-)

Dbh

Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:30

Klarasta:
@Martin, det er personer som dig og din hjælpsomhed, der gør Amino til verdens bedste forum!
+1

vh

Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 00:36

Ja Cookie, tak for stjernerne, det samme kunne siges om dig, som altid står på spring for at hjælpe. Men blev lige yderst imponeret over føromtaltes tålmod :-)

Dbh

Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:42

Klarasta:
. Men blev lige yderst imponeret over føromtaltes tålmod :-)
Jeg er helt enig - og mon ikke trådstarter ender fint ud - men en der nu bogfører og fører sammen og så kan Martin sikkert ret enkelt afslutte. Godt også, at trådstarter - trods lidt svingende melding om sammenhænget i begyndelsen, faktisk virker 100% indstillet på at det skal være rigtigt - og der var min tålmodighed kortere end MartinsBig Smile

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:51

Jonas:

Martin E. Jensen:

I den artikel du selv linker til står der følgende: http://cl.ly/3f0r1C3Q2u2g3a26193l 

I kan personligt vælge at lade jer beskatte efter virksomhedsskatteordningen (VSO), hvor der betales en acontoskat på 25% på de midler i ikke trækker ud til jer selv. Altså den kapital, der bliver stående i virksomheden.

Læs evt. lidt om VSO her.

Jonas:

Men hvis vi antager at vi har den samme skatteprocent, er det så rigtigt udregnet?

Nej, du skal også tage højde for ejerandel. Dernæst vil det kun være teoretisk, at I vil kunne stå i samme skattemæssige situation.

Men hvorfor ikke bare lade den omkostning være en del af din "lønpakke", i stedet for at sige, at regnskabet skal gå i 0 for dine partnere?

Jonas:

Jeg har fået en studerende til at bogføre mine bilag, og opsætte årsregnskab. Så hvis der ikke er de store fejl, så burde jeg kunne slippe billigt ved at få dig til at kigge det igennem :)?

Uha... umiddelbart lyder det som om der med 100% sikkerhed vil være fejl i regnskabet, med mindre den studerende du har hyret kender til de forskellige moms- og skatteregler, herunder fradrag for nogle af de spørgsmål, som vi har gennemgået i denne tråd.

Men ja, hvis der ikke findes nogen fejl, så er det selvfølgelig ikke noget der tager så lang tid, og dermed heller ikke noget der bliver dyrt.

Hvor mange bilag regner I med at have på årlig basis? Hvis der ikke er tale om så mange, så vil det være billigere at lade samme bogholder/revisor stå for hele processen inkl. bogholderi, da der dermed ikke skal bruges tid på at gennemgå om posteringerne er foretaget korrekt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:58

Klarasta:

Hvis du driver din forretning med samme professionalisme, kølighed og dybde, som du har engageret dig i denne tråd, er jeg sikker på at du bliver meget meget succesfuld! :-)

Hej Mads,

Tusind tak skal du have. Det er i hvert fald mit mål, at holde samme fokus i virksomheden, som jeg gør på Amino.

Mit engagement i denne tråd kommer primært af, at jeg godt kan lide at hjælpe iværksættere, og Jonas virker som en ihærdig og driftig iværksætter.

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)