Det lyder helt fornuftigt - det med ansvarspådragende må være for en ansat direktør over for en ejerkreds, og sådan skal det være. Det at disponere så skatten bliver mindre (eller jo ofte blot udskydes) er noget ikke kun virksomheder gør, med rate pensioner, lån og andet. Skat/staten - lukker en del ting som er rene huller både for virksomheder og privat, men naturligvis kan der stadigt "skattetænkes" fuldt lovligt. vh |
Jeg er ikke et dumt svin, og så er spørgsmålet kun om jeg er rig nok til at afkræfte påstanden :)
Jeg vover dog alligevel forsøget, for jeg har levet 52 år og de sidste 35 af dem som selvstændig erhvervsdrivende, og min konklusion er entydig; nemlig at man ikke kan generalisere om mennesker, - dertil er vi alt for komplekse af natur.
Misforståelserne er mange, og det ser vi jo også på Amino hvor iværksættere der end ikke har udskrevet den første faktura, spørger til fradrag. Det er åbenbart noget der hører sig til når man har en forretning. At det forholder sig således at fradrag jo kun kan bruges hvis man har noget der skal betales skat af, er tilsyneladende ikke helt forstået.
Når man kan få et fradrag, er det en erkendelse af at man kan få penge til at yngle. Så når fællleskassen hellere vil have 10% af en million, end 60% af 100.000 kr. - så er det sund fornuft for alle parter og ikke en "fed fidus" som de rige svin spekulerer i.
For de Forskere og andre der får deres nettoløn udbetalt hver måned, er fradrag som A-kasse og befordring m.v. af passiv karakter, - de bidrager ikke til så meget - mens mit fradrag på min nye xxturbo-firma-maskine udmønter sig i to nye arbejdspladser samt en række afgifter (herunder moms) og det giver faktisk fælleskassen en ret god forrentning.
Den slags er bare svært at forklare, og så opstår myterne.
Det er lidt trist at høre voksne mennesker udtrykke behov for rollemodeller og nogen at "se op til" - det burde være et overstået kapitel når man bliver myndig og selv kan bestemme, - men det bekræfter jo også bare hvor forskellige vi er, og hvorfor man netop ikke kan tillægge den slags undersøgelser nogen betydning. Måske afspejler svarene i undersøgelsen i virkeligheden uforløste behov hos dem der er blevet spurgt, mere end en egentlig stillingtagen til det der er blevet spurgt om.
Denne tråd er godt eksempel på uvidenhed om faktiske forhold. Hvis ikke jeg laver et ansættelsesbrev med en korrekt stillingsbeskrivelse koster det mig 15.000 kr. i bod hos fagforeningen, - så hvorfor i alverden skulle jeg ikke betale en advokat mindre for at sikre at det er iorden?. Jeg får også et hav af vinflasker og spiritus i gave fra forretningsforbindelser, - men der er 0 tolerance omkring alkohol i mine forretninger, - så medmindre jeg mod kvittering destruerer det hos Kommunekemi, - så skal min revisor udregne hvorledes jeg skal beskattes når flaskerne havner i privaten. Hvis jeg af moralske årsager ikke måtte købe mig hjælp til den slags opgaver, så ville jeg enten utilsigtet snyde, - hvilket er lige så meget snyd som hvis det var med vilje - eller også skulle jeg bruge al min tid på den slags og derved tjene færre penge, -og derved bliver det jo ikke bare mig, men også fælleskassen den slags misforståede moralske kvababelser går ud over.
Men igen (dobbeltkonfekt) - svarene i undersøgelsen influeres af alt lige fra religion over politik til små tissemænd, - og siger intet om hvorvidt succes, rigdom eller magt korrumperer.
Michael