Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folks mening om konceptet "udbring af McDonalds mad"

Side 7 ud af 13 (124 indlæg)
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

@Fashion-Seller

Jeg vil da gerne fortælle, at jeg allerede har været så langt med ideen, som du foreslår Sander :-)  De har iøvrigt selv testet konceptet med udbringning for år tilbage - artiklen kan findes ved søgning på nettet.

Der findes også en stor gruppe på facebook, der ønsker udbringning af McDonalds, hvis trådstarter alligevel føler for ideen. Personligt har jeg droppet den for længe siden. 

Men synes ideen er genial - Rigtig meget held og lykke med det (:

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:09
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hej Sander

Jeg syntes ideen er rigtigt god! Hvis du også laver udbringning fra Burger King, så er det en sikker vinder.

Du kan evt. kalde det Burger Budet!

Mht. det jurdisk og om McDonalds skulle komme efter dig, så er det vel vigtigt at slå fast at der ikke er nogle der med sikkerhed ved om McDonalds kommer efter dig, så det er dumt at lade sig stoppe før det sker.

Så kan man sige, at man kan spørge dem, men det er nødvendigvis heller ikke en god ide, da det sagtens kan være at de siger nej når de bliver spurgt, men ikke gør noget hvis de ikke bliver spurgt.

Det vigtige er når man har den slags hængende over hovedet, er at man lægger aktiviteten i et selvstændigt ansvarsbegrænset selskab, såsom et ApS eller et Smba. Så du ikke hæfter personligt med din privat økonomi.

Hvis du kører det sådan, at du hver måned udbetaler overskuddet i selvskabet som løn, så det sikret hvis McDonalds skulle komme efter dig, så kan de højest nuppe en månedsløn og lukke biksen, eller tvinge den til anden markedsføring.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 14:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Her i Bangkok ringer man 1711, når man vil have McDonalds. McDonalds call center bestiller derpå hos nærmeste forretning, der har udbringning, og de oplyser ventetiden.

Der er byttepenge med til hver eneste kunde ud fra den største pengeseddel. Der er simpelthen en pose penge med til hver kunde.

Opstår der problemer, så får man, så vidt jeg husker, noget ekstra uden beregning.

Men hvis man er mellemmand, hvem har så ansvaret for, at man kommer med en forkert burger (eller en kold burger); og hvis man først skal springe ned på sin knallert, når man får ordren, så går der vel nogen tid, inden man kommer frem, kommer gennem køen og får udleveret varen, hvorpå man skal frem til kunden.

Det kan måske fungere i lille scala, men nok ikke i lidt større. Der må jo også være en grund til, at McDonals ikke gør det i Danmark, men gør det så mange andre steder.

Hilsen, Robert

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 15:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu stopper naiviteten altså!

Det irriterer mig virkelig meget at folk her i debatten kommer med ELENDIGE råd og opbakning der ender med at være en BJØRNETJENESTE!

At foreslå ham at han bare skal ignorere juridiske aspekter og blot dække sig ind bag smba eller ApS?
At foreslå at han bare skal kaste sig ud i det, uden at undersøge myndighedernes krav og de egentlig juridiske og økonomiske afspekter?

Nej, nu må det holde op.

Lad os prøve at slå nogle ting fast

Sander Pennerup vil gerne starte et firma der leverer mad fra McDonalds (tråden er oprettet i "Hvordan starter jeg selvstændig virksomhed" og Sander nævner selv at det ikke er McDonalds, men et eksternt firma, der skal bringe maden ud).

Sander nævner også at han evt. kan ansætte flere budde.

Vi har altså at gøre med, at Sander vil starte et firma, med ansatte budde (aflønningsform uden relevans - så timeløn eller provision, er ét fedt. Der skal ansættes og der skal være kontrakter).

Problematikker i forhold til firma og ansatte

Hvis der er ansatte, så skal der forsikringer til. De ansatte kunne køre galt eller komme tilskade på anden vis. De kunne også køre nogen ned (på scooter kan man godt invalidere en fodgænger).
Buddet kunne også komme til at vælte noget inde på en forbrugers grund/ejendom.

Da firmaet bringer færdig mad ud til slutbrugeren, skal han også godkendes af fødevarestyrelsen. Han skal overholde et egenkontrolprogram. Og det er besværligt med varm mad, når man ikke samarbejder om restauranten. Pizzariaer der bringer ud har jo i forvejen deres egenkontrol dækket ind - den fordel får Sanders firma ikke.

Der skal også betales moms, indberettes skat, feriepenge osv. Og hvis et bud bliver syg?

Hvad sker der med reklamationer over maden? Hvis et bud kører forkert, og maden bliver kold og uspiselig, så er pengene spildt, uanset om buddet vælger at blive væk eller købe nyt mad til kunden.

Ulempen for Sanders firma er jo netop at han køber maden til alm pris og KUN tjener på udbringningsgebyret. Stod McDonalds selv for det, så kunne de bedre håndtere reklamationer og fejlleveringer osv, da de ikke ville tabe ligesom mange penge som Sanders firma.

Juridiske ulemper

Hvis Sanders firma markedsfører/reklamerer med ordene "McDonalds" eller andre af McDonalds' varemærker, så er der en rimelig stor chance for at McDonalds kommer efter hans firma.

McDonalds kan UMULIGT, uden et samarbejde, tillade at deres varemærker bliver brugt i kommercielle sammenhænge som de ikke selv er inde over.
Enhver der har stiftet bekendskab med forbrugerklager, ved at nogle forbrugere enten ER "dumme" eller SPILLER "dumme". Så selvom det er et firma "Sanders Fastfood" der bringer maden, så vil disse "dumme" forbrugere rette deres skyts mod McDonalds - for det er deres navn der står på maden. Og det vil, uanset hvad, ikke være goodwill - måske nærmere omvendt.

Og det vil være svært at markedsfører konceptet godt, uden at nævne McDonalds.

Generelle problematikker

Maden skal holdes varmt. Sodavand og is koldt. Det kunne være let nok, hvis man kun sælger til forbrugere i nærheden af McDonalds. Det er også mit indtryk at Sander er klar over dette.

Men da Sanders firma kun kommer til at tjene på udbringningen, og intet tjener på selve maden, så er det for dyrt at buddet kun kører ud til en kunde af gangen.

Buddet skal derfor samle flere ordrer på én gang og så skynde sig at kører ud med dem til forbrugerne. Pludselig kan det være svært at holde den sidste kundes mad varmt og sodavand/is koldt.

Ovenstående kræver også et rimelig flow i bestillinger. Man kan jo kun samle flere bestillinger, hvis de kommer inden for et rimeligt tidsrum. Sander nævner selv udbringning på 1 time - det lyder fornuftigt, hvis bestillingerne kommer jævnt.

Op af bakke

McDonalds finder ikke konceptet rentabelt i Danmark. Og det er endda selvom McDonalds HAR fordelen ved at de i forvejen har avancen på maden. Derfor kan McDonalds have en større avance på hvert salg, end Sanders firma.

Alligevel gør McDonalds det ikke i Danmark - Ikke engang bare i København.

Jeg forestiller mig at det hænger sammen med lav befolkningstæthed. Og at lønningerne og ekstra udgifter hurtigt ville gøre det til en underskudsforretning, og i bedste fald bare en meget lidt rentabel forretning.

At få et samarbejde med en McDonalds vil være den eneste måde at føre projektet med budfirma ud i livet. Men det kræver godkendelse af hovedkontoret. Ikke blot den enkelte ejer af de enkelte restauranter.

Derudover vil McDonalds med stor sandsynlighed tænke, at hvis de ikke selv kan se idéen med det, så kan det heller ikke lade sig gøre for andre. For hvis McDonalds mente at der var et stort markede med profit-potentiale, så gik de selv igang (så kunne de desuden selv markedsfører det og lave kampagner og andet).

Sanders virkelighed lige nu

Lige nu leger Sander lidt med at bringe mad ud til venner og bekendte. Det er KANON fedt! Og det er fedt at han kan tjene lidt lommepenge på den måde. Så længe det bliver ved det som det er, så risikerer Sander ingen problemer og behøver kun at tænke på ganske få af ovenstående problematikker.

Men så snart Sander vil starte firma og gøre alt officielt, så vælter det ind med ting der skal tages stilling til. Ting som vil gøre det virkelig svært at gøre rentabelt. Ting der vil gøre det meget svært overhovedet at drive det, om så man skød en million i firmaet.

Kære Sander
Nu har jeg omtalt dig i 3. person. Men det er fordi mit lille udbrud er rettet mod dem der skriver indlæg her i debatten - og ikke dig.

Der er mange problemstillinger du skal overveje, før du kan gå igang med et starte et firma og føre nogle af de planer du taler om ud i livet.

Jeg siger ikke at det er komplet umuligt. Jeg siger bare, at der virkelig er mange ting der vil være op af bakke. Mange udfordringer. Og meget der taler for, at idéen aldrig kan blive rentabel.

Held og lykke med projektet, hvad enten du forsætter med at bringe ud til venner - eller du går all in med idéen om firma og flere budde.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 16:08

Kommer lige til at tænke på, såfremt det kører i en vis scala, at det også kan ske, at kunden ikke er hjemme, når man kommer (måske har de mistet tålmodigheden eller blot været/blevet fulde), eller også vil de pludselig ikke betale.

Så står man der med mad til 500 kroner, hvor man selv skal køre 7 nye ture, før man begynder at tjene penge igen, eller måske 70 ture, hvis det var en medarbejder/freelancer, der kom frem, og som alligevel skal have løn.

Okay, du kan selv spise det, men sådan en forretningsmodel skal tage højde for, når kunden ikke vil betale.

Jeg tror kun, at den holder, hvis man kan få en aftale med madstedet om, at man kan returnere maden mod refundering eller i det mindste en stor procentdel.

Dog vil jeg lige sige mht. det legale, at det vel ikke er ulovligt for et taxa eller et bud, hvis man beder den om at hente en ting eller mad fra et eller andet sted?

Men jeg er usikker på, om man må kalde sig Burger Budet, for så har man allerede indikeret noget med mad ...

Hilsen, Robert

Fra Kbh
Tilmeldt 23. Jan 11
Indlæg ialt: 387
Fra  www.hjemfisk.com Skrevet kl. 17:37

grunden er primært, som jeg beskrev højere oppe, at befolkningstætheden i DK er for lille :-)

Fra Kbh
Tilmeldt 23. Jan 11
Indlæg ialt: 387
Fra  www.hjemfisk.com Skrevet kl. 17:38

grunden er primært, som jeg besked højere oppe, at befolkningstætheden i DK er for lille :-):-)

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:48

Jeg tror ikke det er et spørgsål om bestillinger, dem sakl du nok få. Men en bakke pomfritter fra mcdonald, er bare ikke det samme 15 minutter senere, nogen er ligeglade, men det er jeg altså ikke. Når jeg bestiller en pizza fra justeat forventer jeg også, at den er frisk og ikke klam. Og hvordan vil du nå rundt til 9 personer på én time? Det betder jo også, at den 9. persons mad, er helt klam. 

Og så er der jo det de andre siger, med at Mcdonalds gerne vil beskytte deres brand

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:17

Hej Ronni

Jeg er ked af, at mit råd irriterer dig, men det er jo rigtigt! Tiltrods for den skingre tone i dit indlæg, har du ikke påvist en eneste faktuel fejl, i mit råd.

Faktum er at der idag, i Danmark er adskellige firmaer der bringer mad ud, så at mine at Sander ikke kan finde ud af det samme syntes jeg lidt er, at nedvurdere manden. Når der er masser af andre der kan finde ud af at holde maden varm og sodavanden kold, tegner de rigtige forsikringer, opnå godkendelser etc. så tror jeg også Sander kan. Du må meget gerne rette mig hvis du har belæg for at sige at det kan han ikke?

Mht. om det kan gøres rentabelt, som kommer det jo fuldstændigt an på hvad markedet kan bære, hvad må det koste at for udbringningen? kan forretningen med fordel laves så der kun udbringes i weekenden (Tømremands burger) etc. Har du svaret på disse spørgsmål? For jeg har ikke, mit bedste råd ville at prøve det! og ikke give op på forhånd.

Så skriver du at McDonalds ikke har fundet udbringning rentable, hvor ved du det fra? Er du en del af ledelsen i McDonalds Danmark eller kender du den indgående. Det er jo vigtigt at forstå at specielt store virksomheder, naturligt nok kigger efter den højeste ROI ikke bare en positiv.

Som iværksætter er det vigtigt at man bevarer optimimen og kampgejsten! Ellers er det bedre at man bliver hængende i sit fuldtidsjob. Det kan sagtens være at det kan lade sig gøre at tjene kassen på at bringe McDonalds ud, det kan også være det ikke kan? men svaret finder man kun hvis man prøver, og ikke fordi et par Aminoer tror det kan være at man måske kan risikerer at blive sagsøgt af McDonalds, man kan jo også risikerer at blive købt af McDonalds.

Nu er jeg 100% booket med vores CloudSprout projekt, men ellers kunne jeg godt havde fundet på at finde ud af hvad folk give for at få bragt McDonald/Burger King mad ud! Kunne man kører en reel omdeling, så økonomien blev så meget bedre etc.

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 19:30

Lundsby:

Faktum er at der idag, i Danmark er adskellige firmaer der bringer mad ud, så at mine at Sander ikke kan finde ud af det samme syntes jeg lidt er, at nedvurdere manden. Når der er masser af andre der kan finde ud af at holde maden varm og sodavanden kold, tegner de rigtige forsikringer, opnå godkendelser etc. så tror jeg også Sander kan. Du må meget gerne rette mig hvis du har belæg for at sige at det kan han ikke?

Han kan selvfølgelig godt få godkendelser af diverse myndigheder etc. der hvor det kommer til at knibe er at markedføre det, for han må ikke bruge MCD i sin markedsføring. Derudover så vil MCD med 99% sikker hed lynhurtigt sørger for at der ikke blev solgt noget til ham.

Såvidt jeg husker så har "nogen" forsøgt sig med et lignende koncept men med Burgerking, selvom de havde en aftale med restauranten så overrullede hovedkontoret den beslutning, og fik det stoppet.

Lundsby:

Så skriver du at McDonalds ikke har fundet udbringning rentable, hvor ved du det fra?

De har "regnet på det" problemet for dem, er at maden på ingen måde vil kunne opretholde samme kvalitet som ved salg i restauranten. De har rigtig mange interne regler omkring varmholdelse etc.

Side 7 ud af 13 (124 indlæg)