Nu stopper naiviteten altså!
Det irriterer mig virkelig meget at folk her i debatten kommer med ELENDIGE råd og opbakning der ender med at være en BJØRNETJENESTE!
At foreslå ham at han bare skal ignorere juridiske aspekter og blot dække sig ind bag smba eller ApS?
At foreslå at han bare skal kaste sig ud i det, uden at undersøge myndighedernes krav og de egentlig juridiske og økonomiske afspekter?
Nej, nu må det holde op.
Lad os prøve at slå nogle ting fast
Sander Pennerup vil gerne starte et firma der leverer mad fra McDonalds (tråden er oprettet i "Hvordan starter jeg selvstændig virksomhed" og Sander nævner selv at det ikke er McDonalds, men et eksternt firma, der skal bringe maden ud).
Sander nævner også at han evt. kan ansætte flere budde.
Vi har altså at gøre med, at Sander vil starte et firma, med ansatte budde (aflønningsform uden relevans - så timeløn eller provision, er ét fedt. Der skal ansættes og der skal være kontrakter).
Problematikker i forhold til firma og ansatte
Hvis der er ansatte, så skal der forsikringer til. De ansatte kunne køre galt eller komme tilskade på anden vis. De kunne også køre nogen ned (på scooter kan man godt invalidere en fodgænger).
Buddet kunne også komme til at vælte noget inde på en forbrugers grund/ejendom.
Da firmaet bringer færdig mad ud til slutbrugeren, skal han også godkendes af fødevarestyrelsen. Han skal overholde et egenkontrolprogram. Og det er besværligt med varm mad, når man ikke samarbejder om restauranten. Pizzariaer der bringer ud har jo i forvejen deres egenkontrol dækket ind - den fordel får Sanders firma ikke.
Der skal også betales moms, indberettes skat, feriepenge osv. Og hvis et bud bliver syg?
Hvad sker der med reklamationer over maden? Hvis et bud kører forkert, og maden bliver kold og uspiselig, så er pengene spildt, uanset om buddet vælger at blive væk eller købe nyt mad til kunden.
Ulempen for Sanders firma er jo netop at han køber maden til alm pris og KUN tjener på udbringningsgebyret. Stod McDonalds selv for det, så kunne de bedre håndtere reklamationer og fejlleveringer osv, da de ikke ville tabe ligesom mange penge som Sanders firma.
Juridiske ulemper
Hvis Sanders firma markedsfører/reklamerer med ordene "McDonalds" eller andre af McDonalds' varemærker, så er der en rimelig stor chance for at McDonalds kommer efter hans firma.
McDonalds kan UMULIGT, uden et samarbejde, tillade at deres varemærker bliver brugt i kommercielle sammenhænge som de ikke selv er inde over.
Enhver der har stiftet bekendskab med forbrugerklager, ved at nogle forbrugere enten ER "dumme" eller SPILLER "dumme". Så selvom det er et firma "Sanders Fastfood" der bringer maden, så vil disse "dumme" forbrugere rette deres skyts mod McDonalds - for det er deres navn der står på maden. Og det vil, uanset hvad, ikke være goodwill - måske nærmere omvendt.
Og det vil være svært at markedsfører konceptet godt, uden at nævne McDonalds.
Generelle problematikker
Maden skal holdes varmt. Sodavand og is koldt. Det kunne være let nok, hvis man kun sælger til forbrugere i nærheden af McDonalds. Det er også mit indtryk at Sander er klar over dette.
Men da Sanders firma kun kommer til at tjene på udbringningen, og intet tjener på selve maden, så er det for dyrt at buddet kun kører ud til en kunde af gangen.
Buddet skal derfor samle flere ordrer på én gang og så skynde sig at kører ud med dem til forbrugerne. Pludselig kan det være svært at holde den sidste kundes mad varmt og sodavand/is koldt.
Ovenstående kræver også et rimelig flow i bestillinger. Man kan jo kun samle flere bestillinger, hvis de kommer inden for et rimeligt tidsrum. Sander nævner selv udbringning på 1 time - det lyder fornuftigt, hvis bestillingerne kommer jævnt.
Op af bakke
McDonalds finder ikke konceptet rentabelt i Danmark. Og det er endda selvom McDonalds HAR fordelen ved at de i forvejen har avancen på maden. Derfor kan McDonalds have en større avance på hvert salg, end Sanders firma.
Alligevel gør McDonalds det ikke i Danmark - Ikke engang bare i København.
Jeg forestiller mig at det hænger sammen med lav befolkningstæthed. Og at lønningerne og ekstra udgifter hurtigt ville gøre det til en underskudsforretning, og i bedste fald bare en meget lidt rentabel forretning.
At få et samarbejde med en McDonalds vil være den eneste måde at føre projektet med budfirma ud i livet. Men det kræver godkendelse af hovedkontoret. Ikke blot den enkelte ejer af de enkelte restauranter.
Derudover vil McDonalds med stor sandsynlighed tænke, at hvis de ikke selv kan se idéen med det, så kan det heller ikke lade sig gøre for andre. For hvis McDonalds mente at der var et stort markede med profit-potentiale, så gik de selv igang (så kunne de desuden selv markedsfører det og lave kampagner og andet).
Sanders virkelighed lige nu
Lige nu leger Sander lidt med at bringe mad ud til venner og bekendte. Det er KANON fedt! Og det er fedt at han kan tjene lidt lommepenge på den måde. Så længe det bliver ved det som det er, så risikerer Sander ingen problemer og behøver kun at tænke på ganske få af ovenstående problematikker.
Men så snart Sander vil starte firma og gøre alt officielt, så vælter det ind med ting der skal tages stilling til. Ting som vil gøre det virkelig svært at gøre rentabelt. Ting der vil gøre det meget svært overhovedet at drive det, om så man skød en million i firmaet.
Kære Sander
Nu har jeg omtalt dig i 3. person. Men det er fordi mit lille udbrud er rettet mod dem der skriver indlæg her i debatten - og ikke dig.
Der er mange problemstillinger du skal overveje, før du kan gå igang med et starte et firma og føre nogle af de planer du taler om ud i livet.
Jeg siger ikke at det er komplet umuligt. Jeg siger bare, at der virkelig er mange ting der vil være op af bakke. Mange udfordringer. Og meget der taler for, at idéen aldrig kan blive rentabel.
Held og lykke med projektet, hvad enten du forsætter med at bringe ud til venner - eller du går all in med idéen om firma og flere budde.