Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folks mening om konceptet "udbring af McDonalds mad"

Side 6 ud af 11 (106 indlæg)
Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Sander pennerup:

har allerede leveret 6 bestillinger nu siden jeg var på tidligere ;-)

Hvis du vil brande udbringningen af McD mad
, ved at bruge deres navn i markedsføringen, kan McD komme efter dig juridisk. Du må ikke snylte på deres navn.

Så skal din service være "Jeg handler ind for dig - også fastfood". Du kommer ALDRIG langt med markedsføring hvor du nævner McD og Burger King. Du får deres jurister langt op hvor solen aldrig skinner. Og dit lille overskud stjæler advokaterne med en faktor 50, fordi du har misbrugt deres klienters brands i din markedsføring.

McD og Burger King ser ikke på, mens du skader deres brand ved at levere slatten mad der har været i termotasker i 20+ min (husk at der har egne regler for hvor længe en burger må ligge på varmereolen).

Er der mon regler hvis du bringer varmt mad ud? (godkendelser, egenkontrol for varmeholdelse osv)?

Benundrer dit gå-på-mod. Men du skal lige ned på jorden at se realistisk på tingene.
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15009
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Der er åbenbart mange herinde, som aldrig har været udenfor DKs grænser... Self kan McD mad leveres, og selvfølgelig kan det gøre på en måde, som både er økonomisk og profitabel. Flere her i tråden glemmer vist, at de fleste McD restaurenter drives på franchise, og der sikkert sidder en franchise tager, som gerne vil sælge noget ekstra...

Sander pennerup:

Udbringning af mad fra McDonalds??  Hvis ikke.. hvorfor så ikke?

Jeg tror ik, at McDonalds er klar over, hvor mange penge de faktisk taber i både omsætning, men også indtjening ved ik at levere ud. Et hurtigt kig på deres facebook væg afslører ihvertfald, at interessen for udbringning af McD varer er enorm. 
Og vinderen i dette game er da pizzariaer mm. Hvem har ik siddet en Lørdag med tømmermænd og drømt om McD, men har fået en sløv, kedelig pizza, fordi man ik orkede andet. Eller hvem har ik siddet til en fest, og været pisse sulten, men droppet ideen, fordi ingen gider æde kedelig pizza (bemærk de gode pizzariaer gider sjældent levere ud, så man ender med alle de kedelige steder). 

Men hvorfor har McD så intet gjort? Svaret er vel, at det ligger utrolig fjernt fra deres koncept, samt at den danske mentalitet + prisniveau har dræbt ideen. Om den er forsøgt, det må jeg melde pas på.

Men jeg er 212% sikker på, at det kan fungere med det rette setup. Det skal være simpelt, enkelt og problemfrit for den enkelte McD restaurent. Kan det laves således, så kan der spindes $$$$ i en begrænset periode.
For når McD selv indser, hvor mange penge de taber på manglende levering, og evt har fået dette bekræftet via et eksternt setup, så går der under 5 sek, før de pludselig har egne scootere + bestilling online. Et opslag på deres FB væg vil få deres setup til at eksplodere i bestillinger.

Men hvis du brænder for ideen Sander, så prøv at tage fat i en restaurent ejer. Det er sikkert lettere at overtale ham til flere ordre, end det er at overtale McDonalds Danmark. Du kunne også prøve at foreslå ideen for McDonalds Danmark, og evt foreslå dem, at det hele kørte i en testperiode for 1-2-3 restaurenter. Og når perioden var ovre, så kunne i alle evaluere salget, kundeflowet og ideen. McDonalds Danmark vil ingen risiko have, så for dem vil sådan en 3-6 mdrs test periode kun være et win-win. Og går det super godt, så kunne det være du kunne overtage alt deres udbringning i KBH, men det kræver nok, at du beviser, at du er opgaven værdig...

Hva angår prisen, så kan den sagtens bære 39-50 kr. Sidst jeg var i KBH, der betalte vi 55 kr for udbringning, fordi vi ik kunne købe for over 300 kr. Hvem helved kan spise pizza for 300 kr, når en pizza koster 65?

Så stik imod alle andre herinde, så kan jeg kun sige GO GO GO GO, og det kan satme kun gå for langsomt nu! Held og lykke Wink 

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

https://shop.cosmos-co.eu/da/

Fra Kbh
Tilmeldt 23. Jan 11
Indlæg ialt: 387
Fra  www.hjemfisk.com Skrevet kl. 03:29

Jeg markedsføre intet.. jeg henter bare mad til mine venner på fb.. mod betaling.

Nøjagtig, som hvis man går ned og bestiller 2 ekstra pizzaer med til sine venner.

Jeg brander intet.. det sørger folk selv for via mund til mund :-)

Fra Kbh
Tilmeldt 23. Jan 11
Indlæg ialt: 387
Fra  www.hjemfisk.com Skrevet kl. 04:00

Hvorfor ville folk kontakte McD hvis en leveret varer er noget lort? Kunde ved jo udemærket godt, at det ikke er fra McD selv men via et bud, der leverer?

Hvis jeg selv fik en slatten varer.. ville jeg da bare lade være med, at bestille igen... lige ind til det blev søndag efter en bytur hehe..

Jeg kan ærlig talt ikke se hvad forskellen er på om man henter 100 burgere til sine venner/kolegaer nede i klubben el. på arb. pladsen. Eller om man henter til fremmede personer.

Ofte da jeg i sin tid arbejdede i Palads biograf hentede forskellige personer mad med til andre..Så skulle dette også være et problem for McD?? Tror det næppe.

For at ta tankeeksperimentet helt ud.. skal landmanden så også blive sur over, at Aarstiderne leverer en gammel rådden banan??

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 10:24

Det du spørger om er om det kan betale sig at starte et logistik firma, som så har det ene produkt at levere mcd "mad".

Servicen er ligesom "roomservice", og jeg vil tro at man burde køre det ind over sådan et koncept, hvor man allerede leverer dvd, slik, cola etc etc, og så kan man også levere mcd.

Men hvorfor overhovedet spilde sit liv og ødelægge verden med at støtte sådan et foretagende som mcd? (personlig holdning.)

Der er så mange gode grunde til ikke at spilde sine kroner hos dem. Her er en: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1661646.ece

Tilmeldt 26. Dec 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:45

hvad med købs moms og så din salgs moms skat atp forsikring , du vil få mange sure kunder

og mg vil blive kime ned . dårlig ry til dig.

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Dec 11
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 10:56
Har selv tænkt på det, men hvordan vil du holde maden varm? Så skal der investeres i en varmekasse til bilen. Og 9 mennesker der vil have brunget ud? 49 lyder mere sandsynligt :-D
Hvordan vil du klare så mange bestillinger ? ;-0
Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 15:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu stopper naiviteten altså!

Det irriterer mig virkelig meget at folk her i debatten kommer med ELENDIGE råd og opbakning der ender med at være en BJØRNETJENESTE!

At foreslå ham at han bare skal ignorere juridiske aspekter og blot dække sig ind bag smba eller ApS?
At foreslå at han bare skal kaste sig ud i det, uden at undersøge myndighedernes krav og de egentlig juridiske og økonomiske afspekter?

Nej, nu må det holde op.

Lad os prøve at slå nogle ting fast

Sander Pennerup vil gerne starte et firma der leverer mad fra McDonalds (tråden er oprettet i "Hvordan starter jeg selvstændig virksomhed" og Sander nævner selv at det ikke er McDonalds, men et eksternt firma, der skal bringe maden ud).

Sander nævner også at han evt. kan ansætte flere budde.

Vi har altså at gøre med, at Sander vil starte et firma, med ansatte budde (aflønningsform uden relevans - så timeløn eller provision, er ét fedt. Der skal ansættes og der skal være kontrakter).

Problematikker i forhold til firma og ansatte

Hvis der er ansatte, så skal der forsikringer til. De ansatte kunne køre galt eller komme tilskade på anden vis. De kunne også køre nogen ned (på scooter kan man godt invalidere en fodgænger).
Buddet kunne også komme til at vælte noget inde på en forbrugers grund/ejendom.

Da firmaet bringer færdig mad ud til slutbrugeren, skal han også godkendes af fødevarestyrelsen. Han skal overholde et egenkontrolprogram. Og det er besværligt med varm mad, når man ikke samarbejder om restauranten. Pizzariaer der bringer ud har jo i forvejen deres egenkontrol dækket ind - den fordel får Sanders firma ikke.

Der skal også betales moms, indberettes skat, feriepenge osv. Og hvis et bud bliver syg?

Hvad sker der med reklamationer over maden? Hvis et bud kører forkert, og maden bliver kold og uspiselig, så er pengene spildt, uanset om buddet vælger at blive væk eller købe nyt mad til kunden.

Ulempen for Sanders firma er jo netop at han køber maden til alm pris og KUN tjener på udbringningsgebyret. Stod McDonalds selv for det, så kunne de bedre håndtere reklamationer og fejlleveringer osv, da de ikke ville tabe ligesom mange penge som Sanders firma.

Juridiske ulemper

Hvis Sanders firma markedsfører/reklamerer med ordene "McDonalds" eller andre af McDonalds' varemærker, så er der en rimelig stor chance for at McDonalds kommer efter hans firma.

McDonalds kan UMULIGT, uden et samarbejde, tillade at deres varemærker bliver brugt i kommercielle sammenhænge som de ikke selv er inde over.
Enhver der har stiftet bekendskab med forbrugerklager, ved at nogle forbrugere enten ER "dumme" eller SPILLER "dumme". Så selvom det er et firma "Sanders Fastfood" der bringer maden, så vil disse "dumme" forbrugere rette deres skyts mod McDonalds - for det er deres navn der står på maden. Og det vil, uanset hvad, ikke være goodwill - måske nærmere omvendt.

Og det vil være svært at markedsfører konceptet godt, uden at nævne McDonalds.

Generelle problematikker

Maden skal holdes varmt. Sodavand og is koldt. Det kunne være let nok, hvis man kun sælger til forbrugere i nærheden af McDonalds. Det er også mit indtryk at Sander er klar over dette.

Men da Sanders firma kun kommer til at tjene på udbringningen, og intet tjener på selve maden, så er det for dyrt at buddet kun kører ud til en kunde af gangen.

Buddet skal derfor samle flere ordrer på én gang og så skynde sig at kører ud med dem til forbrugerne. Pludselig kan det være svært at holde den sidste kundes mad varmt og sodavand/is koldt.

Ovenstående kræver også et rimelig flow i bestillinger. Man kan jo kun samle flere bestillinger, hvis de kommer inden for et rimeligt tidsrum. Sander nævner selv udbringning på 1 time - det lyder fornuftigt, hvis bestillingerne kommer jævnt.

Op af bakke

McDonalds finder ikke konceptet rentabelt i Danmark. Og det er endda selvom McDonalds HAR fordelen ved at de i forvejen har avancen på maden. Derfor kan McDonalds have en større avance på hvert salg, end Sanders firma.

Alligevel gør McDonalds det ikke i Danmark - Ikke engang bare i København.

Jeg forestiller mig at det hænger sammen med lav befolkningstæthed. Og at lønningerne og ekstra udgifter hurtigt ville gøre det til en underskudsforretning, og i bedste fald bare en meget lidt rentabel forretning.

At få et samarbejde med en McDonalds vil være den eneste måde at føre projektet med budfirma ud i livet. Men det kræver godkendelse af hovedkontoret. Ikke blot den enkelte ejer af de enkelte restauranter.

Derudover vil McDonalds med stor sandsynlighed tænke, at hvis de ikke selv kan se idéen med det, så kan det heller ikke lade sig gøre for andre. For hvis McDonalds mente at der var et stort markede med profit-potentiale, så gik de selv igang (så kunne de desuden selv markedsfører det og lave kampagner og andet).

Sanders virkelighed lige nu

Lige nu leger Sander lidt med at bringe mad ud til venner og bekendte. Det er KANON fedt! Og det er fedt at han kan tjene lidt lommepenge på den måde. Så længe det bliver ved det som det er, så risikerer Sander ingen problemer og behøver kun at tænke på ganske få af ovenstående problematikker.

Men så snart Sander vil starte firma og gøre alt officielt, så vælter det ind med ting der skal tages stilling til. Ting som vil gøre det virkelig svært at gøre rentabelt. Ting der vil gøre det meget svært overhovedet at drive det, om så man skød en million i firmaet.

Kære Sander
Nu har jeg omtalt dig i 3. person. Men det er fordi mit lille udbrud er rettet mod dem der skriver indlæg her i debatten - og ikke dig.

Der er mange problemstillinger du skal overveje, før du kan gå igang med et starte et firma og føre nogle af de planer du taler om ud i livet.

Jeg siger ikke at det er komplet umuligt. Jeg siger bare, at der virkelig er mange ting der vil være op af bakke. Mange udfordringer. Og meget der taler for, at idéen aldrig kan blive rentabel.

Held og lykke med projektet, hvad enten du forsætter med at bringe ud til venner - eller du går all in med idéen om firma og flere budde.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 16:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kommer lige til at tænke på, såfremt det kører i en vis scala, at det også kan ske, at kunden ikke er hjemme, når man kommer (måske har de mistet tålmodigheden eller blot været/blevet fulde), eller også vil de pludselig ikke betale.

Så står man der med mad til 500 kroner, hvor man selv skal køre 7 nye ture, før man begynder at tjene penge igen, eller måske 70 ture, hvis det var en medarbejder/freelancer, der kom frem, og som alligevel skal have løn.

Okay, du kan selv spise det, men sådan en forretningsmodel skal tage højde for, når kunden ikke vil betale.

Jeg tror kun, at den holder, hvis man kan få en aftale med madstedet om, at man kan returnere maden mod refundering eller i det mindste en stor procentdel.

Dog vil jeg lige sige mht. det legale, at det vel ikke er ulovligt for et taxa eller et bud, hvis man beder den om at hente en ting eller mad fra et eller andet sted?

Men jeg er usikker på, om man må kalde sig Burger Budet, for så har man allerede indikeret noget med mad ...

Hilsen, Robert

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:48

Jeg tror ikke det er et spørgsål om bestillinger, dem sakl du nok få. Men en bakke pomfritter fra mcdonald, er bare ikke det samme 15 minutter senere, nogen er ligeglade, men det er jeg altså ikke. Når jeg bestiller en pizza fra justeat forventer jeg også, at den er frisk og ikke klam. Og hvordan vil du nå rundt til 9 personer på én time? Det betder jo også, at den 9. persons mad, er helt klam. 

Og så er der jo det de andre siger, med at Mcdonalds gerne vil beskytte deres brand

Side 6 ud af 11 (106 indlæg)