Hej Jan, Godt der er forskel på kønnet og uanset al vrøvlet om kønskvoter og lighed så er det stadig muligt at bare nyde synet af så smukt et eksemplar af det modsatte køn! |
Jeg har været serieiværksætter gennem 35 år og når det har kunnet lykkedes tror jeg det skyldes at jeg aldrig nåede at få drukket af lønmodtagergryden. Som lønmodtager møder man på job, udfører sit arbejde og får sin løn, i et meget velreguleret og velbetalt system.
Jeg har forretninger i 37 stater i USA og senest på franchisebasis i bla. Danmark, - og der er hundrevis af lønmodtagere der får glæde af det på deres bankkonto, - men jeg får ingen løn. Dét koncept har ikke givet overskud i de senere år, - men i år har jeg dog et håb om at få et beløb der vel svarer til omkring 20 kr. i timen.
Så kan jeg vel sælge mit firma for en million milliard? Tja, kender du nogen der vil betale for så lille et udbytte? De som har pengene kan vælge og vrage, - og de gør ikke mig til milliardær. Til gengæld er der gribbe der bare (forhåbentligt forgæves) venter på at kunne overtage for en slik, - så i virkeligheden er jeg en hamster i et hjul.
Sådan er virkelighedens verden. Tal fra E&S viser at 50%+ lukker deres firma hurtigt igen, og det er så kun de der nåede så langt som til at få et CVR nummer. I virkeligheden tror jeg tallet er højere, - måske over 90%. De som er iværksættere i Danmark er mønsterbrydere og indser at de regulerede lønforhold ikke gælder for iværksættere. De, som ikke indser det, lukker igen.
Der findes folk som Mark Zuckerberg, Steve Jobs, Lars Larsen og A.P. Møller osv. - men kig i din lokaltelefonbog og du vil finde tusindvis af firmaejere du aldrig har hørt om, eller set i Vild Med Dans. De lever i den virkelighed som tilkommer de fleste, - nemlig realiteterne som almindelige selvstændige erhvervsdrivende. Realiteter som ligger langt fra de idoler, hvis succes vi jo heldigvis drømmer om at kunne overgå, - ellers var det da ikke til at holde ud :)
Jeg har brugt mange Freelancere til webrelateret arbejde, og nogen havde en alternativ tilgang til licenser m.v. hvilket andre leverandører peb over, og så iøvrigt begrundede deres høje priser med unfair konnkurrence og ikke deres egne formidable evner. Det sidste kunne jeg godt forstå, for nogens vedkommende. Derfor satte jeg mig for at undersøge om man kunne konkurrere på lovlig vis. Det skete gennem min blog her på Amino, og resultat var, - at det kunne man godt. Min blog resulterede derfor i, at et softwarefirma realiserede et koncept de tidligere havde overvejet, og idag kan enhver deltage da man kan lease programmet for hvad der svarer til et buskort. Så nu er der etablerede webbureauer der får endnu, mere konkurrence, - så at forsøge at undskylde sig med at det er den unfair konkurrences skyld, holder simpelthen ikke.
Nogle gange skal man passe på med hvad man ønsker sig :)
Jeg er så iørigt i gang med et nyt projekt sammen med andre Aminoer, - denne gang med fysiske butikker. Efter at have fulgt mig som "føl" og set hvor meget jeg arbejder uden at få noget for det, så har deres attitude omkring hvor meget de selv skal yde, - og hvad penge er værd - ændret sig så radikalt at vi som minimum har skåret 30% af opstartsomkostningerne, - en enkelt endda 70%.
Så kontant kan den ellers ret luftige mentale indstilling til hvordan man forholder sig til om man vil være iværksætter eller ej, udmønte sig. Nogle gange må man være ydmyg omkringe penge, uanset om man skal have eller give.