Du har gjort dig den store ulejlighed at sende mig en 6 minutter lang (personlig) lydfil med svar og kommentarer til det, jeg skrev.
Skønt jeg indleder både tråden og e-mailen til dig med at nævne, at jeg er plus-medlem, så nævner du to gange i filen, at jeg ”skulle tage at blive plus-medlem, hvis jeg ikke allerede er det.”. Kan jeg nu regne med, at du har læst resten af min mail ordentligt?
Selvom jeg er på jordomrejse med min familie, svarer jeg på mange Amino'ers mails.
Du må meget undskyld at jeg ikke nærlæste din mail, men jeg svarer på 50 om dagen, selvom jeg er på ferie, og den detalje havde jeg ikke læst. Undskyld.
Vil blot for en ordens skyld gøre opmærksom på, at jeg sjældent (om nogensinde) har haft en timeløn på 100 kr. på opgaver, jeg har skaffet via Amino. Med mit kendskab til unge mennesker (18+), så er der vist ikke mange, der synes det er i overkanten.
Du må undskylde, men jeg forstår ikke hvad du mener?
Hvis jeg derefter beder dig skrive en web-tekst om ”algebehandling af hustage og husfacader”, så stiller det sig nok anderledes, da jeg vil tro, at du er nødt til at sætte dig bare en smule ind i emnet (research m.v.). Hvis du skal bruge blot nogle få timer på det, vil DU så gøre det uden beregning?? Skal den tid ikke regnes med i det samlede honorar??
Jeg spørger bare?
Her er mit budskab blot, at intet (heller ikke tekstforfatning) er enten sorte eller hvide…
Jo naturligvis, hvor har jeg sagt eller skrevet andet???
Men desværre er jeg nødt til at angribe din troværdighed, Martin: Til slut i lydfilen skyder du noget af ”en røverhistorie” af:
"...... så vil du opdage, at der faktisk er mange fede opgaver. En af de opgaver, der for eksempel kom ind var Steve Jobs-bogen, bogen om Apple, der udkom sidste år - før han døde. Der fandt forlaget faktisk oversætteren på "min freelancer", og det var faktisk en opgave til rigtig mange penge. Det er bare ét eksempel ud af mange, hvor....... Men det er sådan en opgave du aldrig hører om, for det er en der foregår udenom budsystemet......."
Den oplysning synes jeg lød ret interessant, og også fantastisk. Tænk, hvad man kan drive det til på Amino.dk!!
Jeg var dog også en smule skeptisk, så hvad måtte jeg gøre? Selvfølgelig… Spørge manden selv. Oversætteren af biografien om Steve Jobs, der udkom sidste år, hedder Jakob Levinsen.
Jeg har været så indiskret at spørge ham, om ovenstående citat er rigtigt.
Her er et udpluk af hans svar:
”Det er mig, der - efter direkte henvendelse fra Gyldendal - har oversat biografien om Jobs. Til gengæld har jeg aldrig hørt om amino.dk før.”
Jeg vil undlade at citere mere fra Jakob Levinsens bemærkning til mit spørgsmål.
Som kommentar vil jeg blot nævne, at jeg selvfølgelig har tænkt på, om der mon er andre udsagn der ikke kan bestå en nærmere prøvelse.
Det er en relativt grov anklage, som jeg egentlig syntes du skulle have taget privat med mig, men sådan er vi så forskellige.
Her er opgaven på Freelancer:
http://www.amino.dk/freelancer/user/-2147482691_Proffessionel_oversætter_søges_til_at_oversætte_bog_fra_engelsk_til_dansk._.aspx
Her er kvinden der vandt den:
http://danskforfatterforening.dk/medlemmer/karenmohrsokkelund.aspx
Her er bogen:
http://www.libris.dk/produkt/1_Steve_Jobs_-_manden_bag_Apple.htm
Her er en del af den takkemail hun skrev til mig:
Kære Martin Thorborg
Det er på tide, du får lidt igen for dine guldkorn og velanbragte grovheder ;-)
Jeg vil gerne dele en solstrålehistorie med dig. Den handler kort fortalt om et udbud på Amino Freelancer, jeg kan leve på længe ;-) – og tilbageviser visse skeptikeres frygt for, at en Freelancebørs som Aminos blot er med til at presse prisen!
Historien tager godt nok sin begyndelse i marts, men ’barnet’ så først dagens lys for ganske nylig, og derfor giver historien rigtig god mening lige nu:
Den 26. august udkom nemlig ”Steve Jobs – manden bag Apple” – en velskrevet og rasende interessant biografi på dansk om Apples stifter og CEO, Steve Jobs, der med afsæt i hans personlighed tegner et både ærligt og kærligt billede af serieiværksætteren Steve Jobs.
Så jo, den er god nok..
Jeg forstår udemærket mange freelanceres frustrationer, for Danmark har været et godt og hyggeligt land at arbejde i. Men verden er en anden og bliver aldrig den samme og det lettere at skyde skylden på Amino Freelancer, end at indse at man i fremtiden skal løbe lidt stærkere, for lidt færre penge, men sådan bliver det for mange.
De bedste hilsner
Martin