Jeg havde ellers svoret, at jeg ikke vil skrive mere i denne tråd, men jeg kan ikke lade være.
Umiddelbart før jeg startede denne tråd, skrev jeg en (næsten) enslydende e-mail til dig (Martin Thorborg) personligt.
Du har gjort dig den store ulejlighed at sende mig en 6 minutter lang (personlig) lydfil med svar og kommentarer til det, jeg skrev.
Skønt jeg indleder både tråden og e-mailen til dig med at nævne, at jeg er plus-medlem, så nævner du to gange i filen, at jeg ”skulle tage at blive plus-medlem, hvis jeg ikke allerede er det.”. Kan jeg nu regne med, at du har læst resten af min mail ordentligt?
--
Du indleder din lydfil til mig med ordene:
”Den slags mails får jeg faktisk en hel del af. Har endda lavet et standard videosvar……”
I tråden er der endvidere en som har nævnt, at ”emnet har været oppe at vende en million gange.” Hvorfor kan det så blive så stort et tema (igen)? ER der mon grund til at tro, at også Amino – samt nogen brugere – bør kigge lidt indad.
---
Et citat fra din lydfil:
”…… hvor man før som tekstforfatter kunne svælge sig i opgaver til 1.000 – 1.500 kroners opgaver i timen – jeg ved godt det er lidt overdrevet – jamen så må man bare erkende, at der er en fandens masse dygtige, unge mennesker som er veluddannede, arbejdsløse, eller som går i skole, som ikke behøver at skabe et firma der kan give arbejde op til 50.000 kroner om året…..”
Vil blot for en ordens skyld gøre opmærksom på, at jeg sjældent (om nogensinde) har haft en timeløn på 100 kr. på opgaver, jeg har skaffet via Amino. Med mit kendskab til unge mennesker (18+), så er der vist ikke mange, der synes det er i overkanten.
---
Citat fra lydfilen:
”….. i stedet for at skrive skoleopgaver, hvor du ikke får noget for det, så kunne du sidde og skrive for 100 – 150 kroner i timen (se ovenstående vedr. min timeløn). Prøv at forestil dig, hvor meget tekst du kunne nå at skrive for 250 kroner…. Lad os bare sige, at du gad bruge to timer på det. Du kan skrive monster meget tekst. Og så tænk på at du vil tjene 125 kroner i timen på noget som du ville have lavet alligevel…. Ud over det, ville du få noget erhvervserfaring, du ville få nogen kontakter derude og så videre…..
Martin, hør lige her: hvis jeg beder dig skrive alt det du kan nå på 2 timer om din sidste rejse til Thailand, så er det sikkert korrekt, at du kan skrive ”monster meget tekst” på den tid.
Hvis jeg derefter beder dig skrive en web-tekst om ”algebehandling af hustage og husfacader”, så stiller det sig nok anderledes, da jeg vil tro, at du er nødt til at sætte dig bare en smule ind i emnet (research m.v.). Hvis du skal bruge blot nogle få timer på det, vil DU så gøre det uden beregning?? Skal den tid ikke regnes med i det samlede honorar??
Jeg spørger bare?
Her er mit budskab blot, at intet (heller ikke tekstforfatning) er enten sorte eller hvide…
--
I midten af indslaget kommer du vidt omkring m.h.t. udbud, tilbud, portefølje og andet… Det er fint nok…
--
Men desværre er jeg nødt til at angribe din troværdighed, Martin: Til slut i lydfilen skyder du noget af ”en røverhistorie” af:
"...... så vil du opdage, at der faktisk er mange fede opgaver. En af de opgaver, der for eksempel kom ind var Steve Jobs-bogen, bogen om Apple, der udkom sidste år - før han døde. Der fandt forlaget faktisk oversætteren på "min freelancer", og det var faktisk en opgave til rigtig mange penge. Det er bare ét eksempel ud af mange, hvor....... Men det er sådan en opgave du aldrig hører om, for det er en der foregår udenom budsystemet......."
Den oplysning synes jeg lød ret interessant, og også fantastisk. Tænk, hvad man kan drive det til på Amino.dk!!
Jeg var dog også en smule skeptisk, så hvad måtte jeg gøre? Selvfølgelig… Spørge manden selv. Oversætteren af biografien om Steve Jobs, der udkom sidste år, hedder Jakob Levinsen.
Jeg har været så indiskret at spørge ham, om ovenstående citat er rigtigt.
Her er et udpluk af hans svar:
”Det er mig, der - efter direkte henvendelse fra Gyldendal - har oversat biografien om Jobs. Til gengæld har jeg aldrig hørt om amino.dk før.”
Jeg vil undlade at citere mere fra Jakob Levinsens bemærkning til mit spørgsmål.
Som kommentar vil jeg blot nævne, at jeg selvfølgelig har tænkt på, om der mon er andre udsagn der ikke kan bestå en nærmere prøvelse.
--
Til slut vil jeg (igen) takke alle, som har fulgt min tråd, og ikke mindst vil jeg takke alle dem, der har fundet tid og lyst til at kommentere. Det var uhyre overraskende for mig, at det skabte så stor debat (og vrede).
De fleste bidragydere har en anden opfattelse af dette emne end jeg, og det synes jeg er sundt.
For at fuldende billedet vil jeg lige nævne, at jeg også har modtaget karakterer for mit indlæg.
Jeg har, indtil nu, modtaget karakter fra i alt 12 brugere. Karaktererne er fordelt således:
1 stjerne: 2 brugere
5 stjerner: 10 brugere
Det er da ikke så ringe endda…
Tak for denne gang.
Mange hilsner
Peter Pedersen
Silkeborg