Når det gælder lige præcis tekstforfatning, så synes jeg måske flere kommunikatører/tekstforfattere har været lidt lang tid om at forstå netmediet og dets muligher og krav for direkte beviser på lønsomhed. Fx hvis jeg outsourcer til en Adwords mand så kan jeg straks måle på min ROI om den er blevet bedre eller dårligere, det samme med SEO eller med en analytics/testing ekspert som optimerer mit website. Hvad skal en tekst koste? Hvis en tekstopdatering på en webshop giver 2% højere konverteringsrate så er det pludselig mange penge som det er værd. Så taler vi måske ikke 1000 kr for en tekst men 10000 kr? Så min opfordring til tekstforfattere er at dykke ned i Google Website Optimizer og Google Analytics og vis hvordan jeres tekstarbejde øger konverteringer og signups til nyhedsbreve. Skriver I pressemeddelelser så prøv at få de konkrete tal fra kunden på hvad det bragte med sig. Jeg tror mange webmastere ikke er uddannet godt nok indenfor copywriting til at forstå forskellen på ord og sætninger og så salgstekst der konverter. Heldigvis er det jo noget der kan måles og trackes. Kan I med god sandsynlighed vise at jeres arbejde vil betale sig tilbage så er det jo en no-brainer at betale det som I vil have for det. |
Erik Hamre:Når det gælder lige præcis tekstforfatning, så synes jeg måske flere kommunikatører/tekstforfattere har været lidt lang tid om at forstå netmediet og dets muligher og krav for direkte beviser på lønsomhed. Fx hvis jeg outsourcer til en Adwords mand så kan jeg straks måle på min ROI om den er blevet bedre eller dårligere, det samme med SEO eller med en analytics/testing ekspert som optimerer mit website.
Hvad skal en tekst koste? Hvis en tekstopdatering på en webshop giver 2% højere konverteringsrate så er det pludselig mange penge som det er værd. Så taler vi måske ikke 1000 kr for en tekst men 10000 kr?
Så min opfordring til tekstforfattere er at dykke ned i Google Website Optimizer og Google Analytics og vis hvordan jeres tekstarbejde øger konverteringer og signups til nyhedsbreve. Skriver I pressemeddelelser så prøv at få de konkrete tal fra kunden på hvad det bragte med sig.
Jeg tror mange webmastere ikke er uddannet godt nok indenfor copywriting til at forstå forskellen på ord og sætninger og så salgstekst der konverter. Heldigvis er det jo noget der kan måles og trackes. Kan I med god sandsynlighed vise at jeres arbejde vil betale sig tilbage så er det jo en no-brainer at betale det som I vil have for det.
Super godt indlæg Erik, du har helt ret.
Alt for mange tekstforfattere tror de kreerer kunst.
Det vi er mange der vil have, er tekster der sælger flere varer.
Der er så stor forskel på "smuk tekst" og tekst der sælger og den sidste er der bare ingen der reklamerer med eller ved hvordan man skriver. Underligt egentligt, for jeg betalte gerne mange penge for den.
De bedste hilsner
Martin