Kære Mads!
Måske er en af grundene til din manglende succes, at du netop har gjort, hvad rigtig mange gør. Nemlig lyttet til alle de velmenende råd, du får her på Amino og mange andre steder. På den måde er det ikke rigtig din helt egen idé og du går og bander over, at de råd, du har fået, ikke har ført til succes. Desuden er de gode råd blevet blandet godt og grundigt i en gryde, så du tager lidt af hvert med det resultat at kombinationen ikke holder en meter. Ellers også gør den og så er det din tålmodighed, du skal arbejde med.
Men altså 3 uger, når men tænker på, at andre først opnår succes efter 3 år, og nogle skal vente endnu længere.
Selvfølgelig er det positivt at lytte til andre, men i nogle tilfælde skal man altså bare gøre det, man selv føler er rigtigt - også selv om omgivelserne ryster på hovedet af én og selv om såkaldte eksperter råder til noget andet. Gå imod strømmen er ofte den eneste vej til succes, og hvis man vil det rigtig meget, lykkes det også til sidst.
"Man kan, hvad man vil", er et gammelt og efter min mening sandt ordsprog. Men problemet er bare, at de fleste godt kan, men de vil det ikke tilstrækkeligt. At give op efter tre uger viser mig, at du ikke er klar til at gå "hele vejen". Og hele vejen er altså en rigtig lang strækning med masser af forhindringer, nederlag og udfordringer undervejs. Forhindringerne skal forceres og man ved aldrig hvor lang vejen er. Man skal altså give sig det løfte fra starten at gå en strækning, man ikke aner hvor lang er. Det er noget af et løfte - men nødvendigt efter min mening.
Og du er selv nødt til at gå vejen - andre kan ikke gå den for dig.
Selv om man rammer "muren", et udtryk man bruger i langdistanceløb og hvor benene syrer til og man føler det som helvede på jord - skal man fortsætte ligegyldigt hvor fristet, man er til at udgå af løbet.
Et par steder i mit kontor har jeg opsat små sedler med denne sætning:
"Det er ofte den sidste, næsten håbløse anstrengelse, der giver det ønskede resultat".
Mange iværksættere har i tidens løb givet op - og mange sikkert en hårsbredde fra succesen. Jeg håber ikke de senere har fundet ud af, hvor tæt de var.
Iværksætteri er fokus, fokus og atter fokus på målet og villighed til at gå hele vejen - også igennem massive mure. Er denne villighed til stede og den er dybfølt, når man målet.
Alternativet er middelmådige projekter, der giver middelmådige resultater - og det er tilstrækkeligt for nogle mennesker. Jeg synes bare ikke det er nok, hvis man tror på, at alt, hvad man kan forestille sig er muligt, hvis man er villig og fokuseret.