Citat Entrepreneur Jan: Igen - jeg har styr på tingene, jeg kan lukke for shopadgang, jeg kan slette alle de varer, tekster og billeder jeg ikke har fået betaling for, hvilke er hele shopgrundlaget. Jeg har fuld adgang - og jeg gør det ikke. Hold da op, der er debat om dette emne nu. For det første, jeg er ikke en han, men en hende. Jeg har ikke sat design op på webshoppen (da jeg først blev hyret da dette var i gang - så her har jeg bla. hjulpet med test og beskrivelser af ting der skulle rettes hos dem der har kodet). Herefter var der en fuldstændig tom shop, hvor jeg efterfølgende har opsat alt i shoppen, oprettet varer, billeder og tekster i en lang køre, lige som jeg har rådgivet om domæner, mailopsætning, fakturering, webhotel, SEO og you name it). Jeg holdte et personligt møde med shopejeren, hvor vi aftalte timepris og månedlig fakturering bagud. Han fik rabat på min timepris, da det ville dreje sig om temmelig mange timer. Jeg var hele tiden lidt træt af utallige telefonopkald (alt skulle diskuteres over telefon selvom jeg skrev mails med forklaringer, afklaringer og vejledning). Men fred være med det, det blev skrevet på som timer til fakturering. Det var bestemt ikke mit indtryk, at der var likviditetsmæssige problemer (så ville jeg aldrig have lavet en aftale). Som nævnt i mit første indlæg, blev min første faktura betalt lidt for sent, men det skyldtes forvirring om betalingsmåde - bankkonto var på faktura, det så han ikke, det gik der en uge med - faktura betalt, alt var godt, og jeg arbejdede videre. Det er først _efter_ jeg har sendt faktura og _efter_ jeg har talt med ham, at han fortæller, at han er nødt til at skyde betaling til han får moms tilbage, og dette flere mails efter jeg rykkede for betaling. Da jeg talte med ham for at høre om der var spørgsmål, udeståender, ting der skulle laves inden ferien, var svaret nej, og jeg sørger for betaling af den faktura du har sendt i denne uge, da jeg også gerne vil have den med i regnskabsår 2011. Jeg har skrevet ca. 5 mails, hvor jeg udbeder forklaring på manglende betaling. Får svar tilbage om, at jeg jo var på ferie, men han ville ikke forstyrre (men han sendte dog mails om varer der skulle oprettes i samme tidsrum). Jeg ved godt, I kun har min side af sagen, men ud fra de første 5-6 rigtig gode svar i denne tråd, ved jeg, at jeg har retten på min side og at jeg har gjort det helt rigtige i at sende rykkergebyr og inkassovarsel. Mht. de efterfølgende indlæg og forståelse for folks likviditetsproblemer, må jeg bare sige, at jeg er nået et skridt videre og igen fastholde, at når jeg har leveret (temmelig mange) timer, så må folk betale, eller tage konsekvensen af ikke at betale.
|
Presta:Entrepreneur - Jan:Jeg har intet sted skrevet at der skal udøves selvtægt ved at lukke for noget der er afleveret. Jeg fantaserer aldrig i disse henseender Ib, forholder mig alene til det lovmæssige og det praktiske.Citat Entrepreneur Jan:
"Havde du haft styr på tingene havde du givet ham adgang til den færdige shop i 3 dage og derefter lukket den indtil der var betalt for arbejdet og først derefter overdraget den."Igen - jeg har styr på tingene, jeg kan lukke for shopadgang, jeg kan slette alle de varer, tekster og billeder jeg ikke har fået betaling for, hvilke er hele shopgrundlaget. Jeg har fuld adgang - og jeg gør det ikke.
Sørgeligt du ikke forstår hvad jeg skriver, men det kan jeg ikke gøre noget ved.
Men når du en anden gang får den type opgaver, så ved du at der skal forudbetales for X antal timer, og så kan arbejdet efter X fortsætte når der er betalt for Y antal timer.
I det skeund du giver kredit, så tager du en ikke kalkuleret risiko i den slags opgaver.
Jeg har IKKE skrevet at du ikke skal rykke, jeg har skrevet du bør rykke med lempe. På dansk betyder det at du når længst ved ikke at sætte rykkergebyrer og renter på din rykker, da dette kan irritere debitoren.
Mit indlæg var alene for at vejlede dig for at optimere dine chancer for hurtigere betaling og der er intet der hindrer forenkelt inkasso bare du har rykket, så som skrevet kan småpengene i form af renter og gebyrer blot forsinke din modtagelse af pengene.