Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende betaling - hvad ville du gøre?

Side 2 ud af 6 (54 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Presta:

Fakturaen skulle betales den 7. januar og det drejer sig om temmelig mange penge. Vedkommende har alle intentioner om at betale, når han får nogle penge tilbage i moms. Men det synes jeg overhovedet ikke kan være mit problem!

Nu har jeg brugt 14 dage på skriverier frem og tilbage (og dermed endnu mere ubetalt tid).

Når han nu er presset likviditetsmæssigt, hvorfor så ikke blot lave en ny betalingsfrist som harmonerer med hvornår han får moms retur?

Du kan jo sende rykkere som datomæssigt hænger sammen med ovenstående, men lad være med at tage rykkergebyr, for hvis det er mange penge, så er det gebyr ligegyldigt for dig, men irriterende for ham.

Og hvis I ender med at komme rigtigt uoverens, så kan han jo trække betalingen i lang tid.

Og din tid du har brugt på at skrive frem og tilbage er ikke ubetalt tid. Det er tid du bruger på din egen konto fordi du ikke har styr på tingene.

Er for sagens vedkommende ligegyldigt om det er en Amino eller ej.

Køb ren argan olie her

Fra Østlylland
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 536
Fra  FaceAbility ApS Skrevet kl. 18:57

Entrepreneur - Jan:
Og din tid du har brugt på at skrive frem og tilbage er ikke ubetalt tid. Det er tid du bruger på din egen konto fordi du ikke har styr på tingene.

Dybt uenig - min situation er jo ikke et udtryk for, at jeg ikke har styr på tingene. Det kan vel ikke blive mit problem, at han er presset likviditetsmæssigt, når jeg har faktureret mine timer bagud og givet 8 dages betalingsfrist. Og slet ikke, da jeg talte med ham to dage efter modtagelsen af fakturaen, som ville blive betalt i løbet af ugen (hvorefter jeg tog på ferie og ikke kunne tjekke mail eller bank i 8 dage).

Jeg har da ingen intentioner om at fortsætte et samarbejde med vedkommende nu. Så hvorfor jeg skulle sende rykkere uden gebyrer. Set fra min stol, er vi er jo kommet rigtig uoverens, ellers havde jeg aldrig bedt om råd her.

Start webbutik med PrestaShop

Besøg JOJOBA.DK og find unikke gaveideer og flotte ting til hjemmet

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 20:01

Amino bruger eller ej, man skal betale for det arbejde man bestiller. Vil personen ikke betale, sender jeg 1 inkasso advarsel og herefter direkte til advokat. Det kan kun gå for langsomt.
Selvfølgelig er det bedst hvis man kan lave en aftale, men kan man ikke det, gælder det om at handle så hurtigt som muligt. Jo større chance er der for at man får sine penge. Det ved jeg desværre af bitter erfaring.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 20:03

Presta:

Dybt uenig - min situation er jo ikke et udtryk for, at jeg ikke har styr på tingene. Det kan vel ikke blive mit problem, at han er presset likviditetsmæssigt, når jeg har faktureret mine timer bagud ud og givet 8 dages betalingsfrist. Og slet ikke, da jeg talte med ham to dage efter modtagelsen af fakturaen, som ville blive betalt i løbet af ugen (hvorefter jeg tog på ferie og ikke kunne tjekke mail eller bank i 8 dage).

Jeg har da ingen intentioner om at fortsætte et samarbejde med vedkommende nu. Så hvorfor jeg skulle sende rykkere uden gebyrer. Set fra min stol, er vi er jo kommet rigtig uoverens, ellers havde jeg aldrig bedt om råd her.

YesJEPS !

Bare kør løs.

Husk der rundt på nettet også er meget hjælp at hente, som f.eks. her http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Pages/blanketter.aspx

Ib Abildgaard

Råd & Mal

P.S. Vi kender dem alle http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/01/05/164111.htm

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 20:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Presta:
Dybt uenig - min situation er jo ikke et udtryk for, at jeg ikke har styr på tingene. Det kan vel ikke blive mit problem, at han er presset likviditetsmæssigt,

Der er jeg så dybt uenig. Hvis personen ikke har pengene, og ikke mulighed for at betale, er det i allerhøjeste grad dit problem. Og så er det fint nok hvis du får ham dømt, men hvis han stadig ikke kan betale, kan du ikke bruge det til ret meget.

Det er irriterende ikke at få sin betaling, men det er direkte uklogt at handle baseret på følelser. Du skal selvfølgelig følge den normale rykker / inkassoprocedure, men husk at det er forretning.

Jeg har tidligere arbejdet med at rykke for penge, da jeg var i et dengang mindre teleselskab. Noget af det første vi lærte var, at det er bedre at føre en fornuftig dialog, end at trække linjerne op. Så når vi skulle rykke for penge tog vi en dialog med kunderne, og lod dem komme med forslag til afvikling af gælden. Og det virkede rigtigt godt. Og det er bare sværere at lade være med at betale en person man har sympati for, og som har udvist sympati for ens situation, end et "dumt svin" der ikke vil forholde sig til situationen. Der var selvfølgelig nogen der ikke havde intentioner om at betale, men dem har man svært ved at gøre noget ved.

Selvfølgelig skal du have dine penge, men jeg tror du skal slå følelserne fra et kort øjeblik, og forholde dig realistisk til situationen.  Det er i hvert fald hvad vi ville gøre / gør (Altså lægger en afviklingsplan sammen med kunden, hvor denne kommer med løsningsforslaget, og vi så holder en løbende kontakt indtil gælden er afviklet).

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 20:49

igang:
slå følelserne fra et kort øjeblik, og forholde dig realistisk til situationen.  Det er i hvert fald hvad vi ville gøre / gør (Altså lægger en afviklingsplan sammen med kunden, hvor denne kommer med løsningsforslaget

Er jo netop hvad han har forsøgt hvorefter kunden bryder aftalen
Hvis kunden mener han kan betale når momsen bliver tilbagebetalt og havde fuldt styr på situationen ville han aftale en dato for hvornår han kan betale og ellers holde kaje med hvor han vil få pengene fra.

Den måde det er beskrevet som forløb har i mine øjne startet som forsøg på dialog og aftaleindgåelse men er endt med at få alle røde lamper tændt.
Af sted til incasso med ham og det kan kun gå for langsomt.
Tænk på at der kan være andre derude som også gerne vil have deres penge når han får moms retur. (og hvis han forventer at betale med momsen han får tilbage skal i huske at han faktisk skal have fået fakturaer på 5 gange det beløb han skylder - eller endnu mere hvis han har haft omsætning i perioden...)

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 20:57

Kim Thranborg:
Den måde det er beskrevet som forløb har i mine øjne startet som forsøg på dialog og aftaleindgåelse men er endt med at få alle røde lamper tændt.

Vi læser det nok bare forskelligt. Jeg ser nu to gange at trådstarter skriver at det overhovedet ikke er hans problem, at kunden ikke har penge til at betale. Men jeg kender selvfølgelig ikke til indholdet af deres korrespondance, så det kan godt være at der har været forsøgt at indgå en aftale.

Og når jeg både ser udråbstegn og "lyst til at lukke hans shop", ser jeg det som om der er nogle følelser i spil, der bør pakkes væk. Men det er bare min holdning.

Der er selvfølgelig langt mere i det end det, men eftersom jeg ikke kender skyldneres situation, er det kun gætterier. Men det er klart, at det heller ikke er et godt tegn, at han skal have moms retur.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 21:12

Presta:

Entrepreneur - Jan:

Dybt uenig - min situation er jo ikke et udtryk for, at jeg ikke har styr på tingene. Det kan vel ikke blive mit problem, at han er presset likviditetsmæssigt, når jeg har faktureret mine timer bagud og givet 8 dages betalingsfrist. Og slet ikke, da jeg talte med ham to dage efter modtagelsen af fakturaen, som ville blive betalt i løbet af ugen (hvorefter jeg tog på ferie og ikke kunne tjekke mail eller bank i 8 dage).

Havde du haft styr på tingene havde du givet ham adgang til den færdige shop i 3 dage og derefter lukket den indtil der var betalt for arbejdet og først derefter overdraget den.

Du har foretaget en levering på kredit, og dermed påfører du dig selv en risiko, det kan du kun takke dig selv for, så jo det er fordi du ikke har styr på tingene.

Alle kan komme i likviditetsmæssige problemer, og psykologien i at optimere chancerne for at opnå betaling for sit tilgodehavende er godt beskrevet af Igang.

At kalde tid for rykning af tilgodehavender for ubetalt tid er følelsesladet og uden substans da det skyldes dig selv og dine betingelser i første omgang, ligesom det at nævne at han er Amino er irrelevant.

Køb ren argan olie her

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 21:41

De sidste i tråden forudsætter bl.a. at vedkommende får moms penge retur hvorfra vides ?

Hvis det er en driftig iværksætter er chancen vil snarere at vedkommende skal betale moms den udgående (salg er støre end den indgående (køb).

Ovenikøbet rakker I ned på den som har penge til gode, som værende den der er skurken

@ Jan det at ikke sende faktura og rykker til tiden er ikke det samme som "ikke at have styr på tingene". Så er der mange der ikke har styr på tingene, og derfor har man også nogle forældelsesregler vedrørende faktura krav. Men hensyn til din ide om selvtægt ved at lukke en hjemmeside ned er meget dårligt, det har bl.a. autoreperatører oplevet, som ikke har villet udleveret bilen til ejeren efter endt reperationer.

Trådstarter skal "bare" kræve sin betaling, og som en skriver længere oppe jo ældrer gælden er jo sværere er den at kradse ind.

Men har vedkommende værdier (fast ejendom m.m.) er det bare om at få en Dom. man kan derefter foretage udlæg. Endvidere registrer vedkommende i RKI, Debitorregister m.m. 

Trådstartr hold du på din ret, og afgør om vedkommende efter lovlig varsling omklring inkasso og overholdelse af inkassobekendtgørelsen 10 dage, om vedkommende skal have et betalingspåkrav (Fogedretten) eller en stævning (byretten i vedkommende værneting. Dette kan du også ses på www.domstol.dk)

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42

Entrepreneur - Jan:
Havde du haft styr på tingene havde du givet ham adgang til den færdige shop i 3 dage og derefter lukket den indtil der var betalt for arbejdet og først derefter overdraget den.

Den holder ikke i byretten. Når du har fået en opgave med at opsætte en webshop, og derfor formentlig har administrator adgang til kundes webshop, så har du ikke lov til at lukke kundes webshop med begrundelse i et økonomisk mellemværende.

Det vil være selvtægt, og du vil formentlig også kunne gøres ansvarlig for manglende salg i webshoppen.

Mvh.

Ole

Side 2 ud af 6 (54 indlæg)