Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende betaling - hvad ville du gøre?

Side 4 ud af 6 (54 indlæg)
Fra Østlylland
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 536
Fra  FaceAbility ApS Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Entrepreneur - Jan:
Jeg har intet sted skrevet at der skal udøves selvtægt ved at lukke for noget der er afleveret. Jeg fantaserer aldrig i disse henseender Ib, forholder mig alene til det lovmæssige og det praktiske.

Citat Entrepreneur Jan:
"Havde du haft styr på tingene havde du givet ham adgang til den færdige shop i 3 dage og derefter lukket den indtil der var betalt for arbejdet og først derefter overdraget den."

Igen - jeg har styr på tingene, jeg kan lukke for shopadgang, jeg kan slette alle de varer, tekster og billeder jeg ikke har fået betaling for, hvilke er hele shopgrundlaget. Jeg har fuld adgang - og jeg gør det ikke.

Hold da op, der er debat om dette emne nu. For det første, jeg er ikke en han, men en hende. Jeg har ikke sat design op på webshoppen (da jeg først blev hyret da dette var i gang - så her har jeg bla. hjulpet med test og beskrivelser af ting der skulle rettes hos dem der har kodet). Herefter var der en fuldstændig tom shop, hvor jeg efterfølgende har opsat alt i shoppen, oprettet varer, billeder og tekster i en lang køre, lige som jeg har rådgivet om domæner, mailopsætning, fakturering, webhotel, SEO og you name it).

Jeg holdte et personligt møde med shopejeren, hvor vi aftalte timepris og månedlig fakturering bagud. Han fik rabat på min timepris, da det ville dreje sig om temmelig mange timer. Jeg var hele tiden lidt træt af utallige telefonopkald (alt skulle diskuteres over telefon selvom jeg skrev mails med forklaringer, afklaringer og vejledning). Men fred være med det, det blev skrevet på som timer til fakturering.

Det var bestemt ikke mit indtryk, at der var likviditetsmæssige problemer (så ville jeg aldrig have lavet en aftale). Som nævnt i mit første indlæg, blev min første faktura betalt lidt for sent, men det skyldtes forvirring om betalingsmåde - bankkonto var på faktura, det så han ikke, det gik der en uge med - faktura betalt, alt var godt, og jeg arbejdede videre. Det er først _efter_ jeg har sendt faktura og _efter_ jeg har talt med ham, at han fortæller, at han er nødt til at skyde betaling til han får moms tilbage, og dette flere mails efter jeg rykkede for betaling. Da jeg talte med ham for at høre om der var spørgsmål, udeståender, ting der skulle laves inden ferien, var svaret nej, og jeg sørger for betaling af den faktura du har sendt i denne uge, da jeg også gerne vil have den med i regnskabsår 2011.

Jeg har skrevet ca. 5 mails, hvor jeg udbeder forklaring på manglende betaling. Får svar tilbage om, at jeg jo var på ferie, men han ville ikke forstyrre (men han sendte dog mails om varer der skulle oprettes i samme tidsrum).

Jeg ved godt, I kun har min side af sagen, men ud fra de første 5-6 rigtig gode svar i denne tråd, ved jeg, at jeg har retten på min side og at jeg har gjort det helt rigtige i at sende rykkergebyr og inkassovarsel. Mht. de efterfølgende indlæg og forståelse for folks likviditetsproblemer, må jeg bare sige, at jeg er nået et skridt videre og igen fastholde, at når jeg har leveret (temmelig mange) timer, så må folk betale, eller tage konsekvensen af ikke at betale.

Start webbutik med PrestaShop

Besøg JOJOBA.DK og find unikke gaveideer og flotte ting til hjemmet

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Presta:

Entrepreneur - Jan:
Jeg har intet sted skrevet at der skal udøves selvtægt ved at lukke for noget der er afleveret. Jeg fantaserer aldrig i disse henseender Ib, forholder mig alene til det lovmæssige og det praktiske.

Citat Entrepreneur Jan:
"Havde du haft styr på tingene havde du givet ham adgang til den færdige shop i 3 dage og derefter lukket den indtil der var betalt for arbejdet og først derefter overdraget den."

Igen - jeg har styr på tingene, jeg kan lukke for shopadgang, jeg kan slette alle de varer, tekster og billeder jeg ikke har fået betaling for, hvilke er hele shopgrundlaget. Jeg har fuld adgang - og jeg gør det ikke.

Sørgeligt du ikke forstår hvad jeg skriver, men det kan jeg ikke gøre noget ved.

Men når du en anden gang får den type opgaver, så ved du at der skal forudbetales for X antal timer, og så kan arbejdet efter X fortsætte når der er betalt for Y antal timer.

I det skeund du giver kredit, så tager du en ikke kalkuleret risiko i den slags opgaver.

Jeg har IKKE skrevet at du ikke skal rykke, jeg har skrevet du bør rykke med lempe. På dansk betyder det at du når længst ved ikke at sætte rykkergebyrer og renter på din rykker, da dette kan irritere debitoren.

Mit indlæg var alene for at vejlede dig for at optimere dine chancer for hurtigere betaling og der er intet der hindrer forenkelt inkasso bare du har rykket, så som skrevet kan småpengene i form af renter og gebyrer blot forsinke din modtagelse af pengene.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Presta:
så må folk betale, eller tage konsekvensen af ikke at betale.

Presta:

Og det er godt, at du ikke gør det!

Fordi som jeg nu skrevet et par gange, så er det muligt, at du kan lukke for shopadgang eller slette varer, men på baggrund af et økonomisk mellemværende, så vil det ikke være lovligt at gøre det på den måde, og du vil kunne gøres ansvarlig for tabt omsætning.

Jeg er ellers enig med dig i, hvordan du nu ellers håndtere situationen.

Mvh.

Ole

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 00:05

@Jan ting er sjældent så forenklet.

Hvis det er et småkrav (sag under 50.000 kr) skal man også se på rettens tilkendte sagsomkostninger.

Egen inkasso:

Fremmed inkasso: (dækning af diverse herunder netop gebyrer, rente, sagsomklostninger)

Er så et forlig i Retten netop "resultatet" (en sag har som bekendt 2 sider, sagsøgte har måske imellem fået indsigelser, som der måske er fejl og mangler ved ydelsen) vil mange dommere have en tendens til at slå ½ skade, så er det godt at have sine egne omkostninger med i det oprindelige krav, herunder selvfølgelig gebyrer, renter m.m.

Hvis det er psykologien der er i højsædet, så er det jo en mediator trådstarter skal have fat.

Men efter det beskrevne tror jeg ikke på den "bløde linie" men den hårde, og derfor kan der ligesågodt tages det hele med.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra Østlylland
Tilmeldt 27. Mar 10
Fra  FaceAbility ApS Skrevet kl. 00:07

Entrepreneur - Jan:

Men når du en anden gang får den type opgaver, så ved du at der skal forudbetales for X antal timer, og så kan arbejdet efter X fortsætte når der er betalt for Y antal timer.

I det skeund du giver kredit, så tager du en ikke kalkuleret risiko i den slags opgaver.

Jeg har IKKE skrevet at du ikke skal rykke, jeg har skrevet du bør rykke med lempe. På dansk betyder det at du når længst ved ikke at sætte rykkergebyrer og renter på din rykker, da dette kan irritere debitoren.

Mit indlæg var alene for at vejlede dig for at optimere dine chancer for hurtigere betaling og der er intet der hindrer forenkelt inkasso bare du har rykket, så som skrevet kan småpengene i form af renter og gebyrer blot forsinke din modtagelse af pengene.

Jeg ved godt, at der vil skulle forudbetales ved større opgaver - det er ikke fordi, jeg ikke har lært noget. Når jeg har sendt 4-5 mails, hvor jeg rykker, så mener jeg også, at det kan betragtes som at rykke med lempe. Når jeg så får en historie retur fra skyldneren om, at jeg nok udelukkende rykker og ikke kan forstå situationen, så må det skyldes, at andre har snydt mig og udnyttet min "særdeles profesionelle hjælp", men at "jeg absolut har i sinde at betale". Skal jeg så stadig rykke "med lempe". Nej, det mener jeg ikke - og det har jeg også valgt ikke at gøre.

Hvorfor kan rykkergebyrerne forsinke min modtagelse af pengene, når jeg har overholdt alle regler - det forstår jeg ikke?

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 00:20

Evt. kunne du jo prøve om ikke du kunne få ham til at skrive under på et frivilligt forlig, med en afdragsordning. hvis det bliver skrevet rigtigt så kan det sendes direkte i fogedretten hvis der ikke betales. 

Hvis du kontakter mig her (amino) eller via www.inkassoenheden.dk så sender jeg dig gerne et frivilligt forlig du selv kan tilrette. 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 00:24

Presta:
Hvorfor kan rykkergebyrerne forsinke min modtagelse af pengene, når jeg har overholdt alle regler - det forstår jeg ikke?

Igang har beskrevet det.

Men det er nemmere at få penge fra dem der har betalingsvilje men ikke betalingsevne, end fra dem der har betalingsuvilje. Vilje og uvilje styrer mange mennskers hverdag til at gøre noget ekstra for at gøre andre glade og tilfredse, hvorfor det overfor "ikke kyniske" mennesker med midlertidig manglende betalingsevne vil virke bedre at vise vilje til at hjælpe fremfor uvilje ved at forværre. Og for en skyldner er forøgelsen af et krav en forværring.

Køb ren argan olie her

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 00:29

Entrepreneur - Jan:

Igang har beskrevet det.

Men det er nemmere at få penge fra dem der har betalingsvilje men ikke betalingsevne, end fra dem der har betalingsuvilje. Vilje og uvilje styrer mange mennskers hverdag til at gøre noget ekstra for at gøre andre glade og tilfredse, hvorfor det overfor "ikke kyniske" mennesker med midlertidig manglende betalingsevne vil virke bedre at vise vilje til at hjælpe fremfor uvilje ved at forværre. Og for en skyldner er forøgelsen af et krav en forværring.

Yes

Fra Østlylland
Tilmeldt 27. Mar 10
Fra  FaceAbility ApS Skrevet kl. 00:37
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Jeg skal slet ikke udtale mig om økonomi og betalingsvilje her, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at hvis firmaet bag ikke kan/vil betale, så kan ejeren af firmaet.

Det lyder altså lidt til, at du lægger nogle uheldige personlige erfaringer som kriterium for svar på mit indlæg og flere gange i denne tråd.

Fra Østlylland
Tilmeldt 27. Mar 10
Fra  FaceAbility ApS Skrevet kl. 00:46
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Og så fik man én stjerne for at sige sin ærlige mening. Skal jeg så give én stjerne for dårlige råd??

Side 4 ud af 6 (54 indlæg)