MLM fordomme: - Dyre produkter på grund af utallige led i kæden, led som alle skal tjene på det. - Få der tjener penge på mange, vi har nogle spidser af pyramiderne som tjener på alle dem, som de har hivet ind i klubben. - Man belaster sit netværk, ved at tilbyde dem ting de reelt ikke har bedt om/mangler, de skal jo sælge noget. Men kan man ikke bare lade vær med at købe produkterne, hvis man syntes de er dyre? Hvis man syntes ens venner belaster en med alverdens tilbud, kan man så ikke bare cutte dem fra, eller bede dem lade vær? .. Og har vi ikke alle vores sunde fornuft, og kan lade vær med at smide penge i en ide/gå med på et projekt, hvis vi ikke tror på det? - JO, det kan vi, men nu kommer sagens kerne: Problemet med mange (måske ikke alle), virksomheder der bruger MLM forretningsformen til at afsætte deres produkter, er den måde hvorpå de hverver nye sælgere. Jeg er blevet provokeret til at skrive dette indlæg, da en lang række venner nu sælger for bl.a. ACN. Det må de for sig, selv om, men når jeg snakker med dem, er det billede de er blevet hjernevasket med, på ingen måde det rigtige. Det handler om positioning: Mine kammerater har på forskellige måder mødt en mand i flot jakkesæt, lædertaske, flot læderpung og en slipsenål der ser meget dyr ud, - de har småtilfældigt (og dog .. ) kommet i snak med ham, og han har tilbudt dem at de kan arbejde for ham / være med på en fantastisk forretningsmulighed, han vil ikke snakke om det her, men tilbyder dem inden at komme til et møde han holder, eller på tomandshånd på en cafe eller bar. De har fået smag for noget der lød meget lovende, uden at få noget information. Da de møder op til mødet får de at vide de er en særlig flok, som nu vil blive tilbudt "the opportunity of a lifetime". Hjemmekontor, herrer over egen løn, selvstændig, iværksætter - guld, grønne skove og vigtigst - en forretningsmulighed så god, at det er masser af penge, for mindre arbejde. Alt for godt til at være sandt, hvilket det også er, det er meget muligt at få ACN sælgere tjener en god sum, for arbejdstimerne sat i det, men det må være en lille del, for ikke en eneste af de 10 jeg kender i ACN, har tjent penge tilsvarende timerne. DET ER FANDME FALSK REKLAME! Den tidligere omtalte ACN hverver har bestemt ordet i sin magt, han har et flor jakkesæt på, med alt der hører til, på det ydre virker han meget succesfuld! Og som ung, arbejdsløs studerende, hvem ville ikke være som ham? Samtidig viser han lønsedler til mødet, på de mange tusind han tjener hver måned, og bruger buzzwords som "bliv iværksætter" og "eget hjemmekontor". I henhold til det "depositum" de skal ligge, og de arbejdstimer der skal i, før de regner den ud. Kan hververen sku ikke tillade sig at fremstille det som han gør? - det er at tage folk hårdt i røven, for han ved udemærket godt hvor svært det er. Det er måske ikke direkte virksomheden der danner dette billede? - men mellemledende i pyramiden, og da har virksomheden givet for løse tøjler. |
Rasmus Dahl J.:- Dyre produkter på grund af utallige led i kæden, led som alle skal tjene på det.
Hvis du kigger her: http://www.bsb-cosmetic.com/homepage/index.php?sess_id=sess1321570467&c=a2k8k12pageidl47k7ksys_mods4sID12c - under billede nr. 2: Most innovative cosmetic product - så kan du se, at Platinum by Marcus Schenkenberg kom på en tredjeplads i denne kategori.
BSB innovationsprisen bliver givet til teknologisk avancerede produkter - og er bl.a. sponsoreret af Symrise og BASF.
Vi taler altså her om produkter, som er anerkendt for deres kvalitet og firmaer, som er anerkendt for innovativ produktudvikling.
For nu at tage dit udsagn om priserne:
De 2 produkter på 1. og 2.pladsen koster hhv. kr. 449,- og kr. 319,- for 50 ml. og kommer ikke fra MLM-firmaer. Platinum, som kommer fra et MLM-firma koster også kr. 319,- i vejledende udsalgspris - men hvis du opretter dig som kunde hos producenten, kan du få Platinum for kr. 229,-.
Vi taler altså her om et prisbelønnet kvalitetsprodukt, til langt under prisen for tilsvarende produkter på markedet.
Med andre ord er det altså også muligt i MLM-branchen at få kvalitetsprodukter til fornuftige priser.
Rasmus Dahl J.:- Få der tjener penge på mange, vi har nogle spidser af pyramiderne som tjener på alle dem, som de har hivet ind i klubben.
I de fleste bonusplaner jeg har set, er der indlagt niveauer på en sådan måde, at man ikke kan tjene i uanede led, så selv om man er i toppen af netværket, så skal man stadig starte nye netværk op, for ellers bliver man overhalet af sine egne forhandlere, og får dermed ikke provision af deres omsætning.
Personligt har jeg heller intet imod, at mine uplines (som det hedder) får provision af den omsætning jeg genererer, da de samtidig jo også hjælper mig med at generere denne omsætning - enten ved at stille sig til rådighed med råd og vejledning, stille produkter til rådighed til produktpræsentationer, lave produktseminarer, salgskurser mv.
Personligt synes jeg det er helt fair, at de får lidt betaling for dette. Hvis de ikke gjorde, hvorfor skulle de så hjælpe mig? Det, der er så fantastisk ved systemet er, at den betaling de skal have, ikke går ud af min lomme, men den får de fra MLM-firmaet.
Jeg mener derfor, at man langtfra ser hele perspektivet i forretningskonceptet, hvis man mener, at "dem i toppen" bare sidder og kradser ind ved kasse 1. (når vi altså taler om reelle MLM-firmaer.)
I det firma jeg selv repræsenterer, sidder der flere hundrede personer i toppen - og de har jo bl.a. været med til at starte hele herligheden i DK, og det synes jeg da personligt også godt, at de må få lidt credit (læs: bonus) for. ;-)
Rasmus Dahl J.:Den tidligere omtalte ACN hverver har bestemt ordet i sin magt, han har et flor jakkesæt på, med alt der hører til, på det ydre virker han meget succesfuld! Og som ung, arbejdsløs studerende, hvem ville ikke være som ham? Samtidig viser han lønsedler til mødet, på de mange tusind han tjener hver måned, og bruger buzzwords som "bliv iværksætter" og "eget hjemmekontor".
I henhold til det "depositum" de skal ligge, og de arbejdstimer der skal i, før de regner den ud. Kan hververen sku ikke tillade sig at fremstille det som han gør? - det er at tage folk hårdt i røven, for han ved udemærket godt hvor svært det er. Det er måske ikke direkte virksomheden der danner dette billede? - men mellemledende i pyramiden, og da har virksomheden givet for løse tøjler.
Jeg har selv været til ACN info-møde, og giver dig helt ret i, at der bliver lagt lidt for meget vægt på alle pengene der kan tjenes, og ikke så meget på HVORDAN de tjenes og HVAD DER SKAL TIL for at tjene dem.
For mig inkluderer en ordentlig og seriøs forretningspræsentation også, at man sammen med den potentielle forhandler sætter mål og delmål og taler om, hvad der skal til, for at nå disse mål.
I mange seriøse MLM-firmaer har man også mulighed for at få sit indskud tilbage inden for et år - og sådan mener jeg også det bør være hvis man tager "depositum" for opstart.