Hvis nu man bare drev en bank i stedet for en rådgivnings- eller produktvirksomhed, så kune man gøre ligesom Roskilde bank: Først geare sin virksomhed helt vildt op, løbe nogle enorme risici, tjene styrtende på det, trække pengene ud, og når korthuset så vælter få en likviditetsgaranti fra Nationalbanken. Gambling på skatteydernes regning - og gevinsterne udbetales til gamblerne alligevel. Skide smart. Lidt for skide smart, hvis du spørger mig. Og lidt for skide urimeligt! Hvis bankerne ikke kan finde ud af at drive en profitabel forretning så må de sgu lukke! Jeg vil opfordre alle til, at trække de penge ud de måtte have i Roskilde bank. Det er lige præcis det som de ikke ønsker vi skal gøre - så lad os vise dem hvem der har magten! |
Tja, der er vel et eller andet forkert ved at en så vital økonomisk funktion som banker figurer som privat virksomhed.
Ikke for at være overdreven kommunistisk eller noget men det er bare en så grundlæggende funktion i enhver økonomi at det grundlæggende er tåbelig at det ikke er styret af staten (en nonprofit organisation).
Sidste her med kreditkrisen kan det ses hvor meget skade banksektoren kan yde på samfundsøkonomien.
Samt er der naturligvis hele det privatøkonomiske aspekt i det, hvis det nu var offentligt (nonprofit) kunne man sådan set lige forbedre de danske forbrugeres privatøkonomi med 30-40 mia kr. (bankernes overskud).
Samt at det ville være muligt for politikerne fuldstændig at styre væksten i økonomien, hvis forbruget skulle bremses kunne det gøres med dags varsel, hvis forbruget skulle hæves kan det gøres med dags varsel, skal investeringerne hæves/sænkes kan det gøres med dags varsel, etc.
Grundelæggende er det simpelthen for vigtigt en mekanisme til at det er anbefalelsesværdigt at overlade til private interesser.
Det var vist nytænkende og revolutionerende økonomisk teori nok fra min hånd i dag