Du har helt ret, Allan, men de historier, man hører om de hovedrige mennesker i 'toppen' af det, der ikke er pyramider, har jeg meget svært ved at tro på. Historierne er enslydende og jeg tillader mig at tvivle på, at de er sande, at de mennesker findes i virkeligheden.
Den er jeg helt med på, og jeg er da heller ikke i tvivl om, at der bliver pyntet lidt på nogle af disse historier - og flere af dem er nok også opfundet til lejligheden, hvilket i begge tilfælde selvfølgelig gør mere skade end gavn.
MLM kan og bliver nogen gange solgt på drømmen om et liv med økonomisk uafhængighed, palmestrande, lækre biler mv. - men det skal IKKE være hovedargumentet for at starte med forretningen, for det er langt fra alle, der når disse indtjeninger med MLM - men INGEN er blevet rige med MLM, hvis de ikke har haft det som et mål. Derfor er der jo nødt til at være en gulerod, men der er så mere eller mindre etisk korrekte måder at "sælge" denne gulerod på.
I nogen tilfælde tror jeg dog også, at disse historier bliver "opfundet" i ren afmagt. Ikke for at manipulere med folk, men fordi man simpelthen ikke ved, hvordan man ellers skal kommunikere sit budskab ud. Altså - hvis du selv synes, at du står med et godt produkt og en god forretningsmulighed, og folk så skyder dig ned med, at produktet er fup, og det kun er toppen der tjener penge, uden at de overhovedet har spurgt ind til dit produkt eller din forretning, så kan der jo godt ryge en finke af panden - specielt hvis man ikke er vant til at sælge.
Og så findes der jo også dem der bare siger det, fordi sådan blev de selv introduceret til forretningen.
Det er vel lidt det samme, som når Silvan-ekspedienten bare siger, "ja, du kan sagtens bruge den udendørs også" - fordi, det har han hørt sin kollega sige, men reelt ved han ikke om det er sandt.
Hvis du forstår det billede? :-)
Personligt mener jeg dog, at det kun er et fåtal af forhandlere, der markedsfører konceptet på denne måde. Og her taler jeg om forhandlere fra de reelle MLM-firmaer, såsom Tupperware, Oriflame, NuSkin, LR m.fl.
Selvfølgelig render der også plattenslagere rundt og tilbyder dig at blive millionær på mandag, men det er ikke dette jeg selv forbinder med "ægte" Network Marketing.
Personligt er jeg ikke gået ind i MLM for at blive millionær - kan jeg bare oparbejde en hæderlig ekstra indtægt på omkring 10.000 om måneden, så vil jeg være mere end tilfreds. Dette regner jeg med vil tage ca. 1½ - 2 år at opnå. Mange andre i firmaet har gjort det på kortere tid, så jeg mener det er et realistisk mål.
Nogen vil sikkert sige, at det er et lavt mål at sætte sig, men prøv at sammenlign det med at skulle få 10.000 ekstra om måneden via lønforhøjelse. Det ville tage mig en 4 - 5 år (og nok også mere) at opnå det samme resultat.
Og når de 10.000 er hjemme, så bliver næste mål selvfølgelig at kunne leve at sin MLM-forretning 100%.
Det flyver rundt med store pengebeløb i MLM-branchen, men det er meget svært at vide noget konkret om det, for når det skal dokumenteres, så klappes der i.
Nu er MLM jo en speciel branche, da det ikke kun er produkter der markedsføres - men også selve den bagvedliggende forretningsmodel - og helt ærligt, hvordan pokker skal man markedsføre en forretningsmodel, hvis man ikke må nævne indtjeningspotentialet?
Vi er helt enige om, at det skal gøres korrekt, med faktuelle tal - men selvom man gør dette, vil der stadig være folk, der rynker på næsen, for man er ikke vant til, at dette er noget man taler om.
Men når man tænker på, hvor mange der starter i MLM hvert år, så synes jeg det er forbavsende få gange, at man ser MLM markedsført efter "guld-og-grønne-skove" modellen. Problemet er bare, at det oftest er den form man lægger mærke til. Og oftest er det suspekte eller semi-suspekte firmaer der markedsfører sig sådan - og altså ikke reelle MLM-firmaer.
Hvis jeg f.eks. spurgte dig, om du var tilfreds med din nuværende indtægt, eller om du kunne tænke dig at supplere den med en ekstraindtægt - og du så sagde nej, så ville du jo ikke tænke over, at det var et MLM-koncept, som du var ved at blive introduceret for - eller at det var en MLM-forhandler, du stod overfor.
Hvis jeg derimod kom og spurgte, om du kunne tænke dig at være millionær på mandag, så ville du med det samme antage, at der var tale om MLM og det ville så underbygge dine fordomme yderligere. (endda selvom det bare var et aktietip, jeg ville give dig - men det nåede du aldrig at finde ud af fordi du tænkte: åh nej, ikke en af de der Scientology tumper igen.) 
Jeg bryder mig dog ikke om det med at tigge venner og familie om at købe produkterne, det minder lidt om Scientology, men det er jo en del af gamet.
Det er langt mindre angstprovokerende, hvis man er ny i gamet - eller ny inden for salg i det hele taget, at tage fat i moster Oda, i stedet for en vildt fremmed, og jeg tror dette er den primære årsag til, at mange starter med at hive fat i venner og familie. Det er så også tit disse personer, der hurtigt stopper igen - oftest skuffede, og som fremover deltager på diverse fora, hvor de fortæller, at MLM ikke virker. 
Jeg mener personligt ikke, at det er sådan en MLM-forretning skal drives, og jeg ved jeg deler denne holdning med mange andre MLM'ere.
Jeg ser intet problem i at fortælle om produkterne til familie og venner, men det er som udgangspunkt ikke i nogens interesse at gøre et familiemedlem eller en ven til en forretningsforbindelse.
Men hvis moster Oda lider af eksem, og jeg har en creme der kan hjælpe, så vil det da være tarveligt af mig at holde det hemmeligt.
I første omgang ville jeg selvfølgelig give hende cremen gratis. Når hun så vender tilbage for at få en ny - så ville jeg enten sælge den til hende til indkøbspris, eller anbefale hende at oprette sig som kunde, så hun selv kunne købe den til indkøbspris fremover. Eller jeg kunne sige, at hun kunne få en ny til sin fødselsdag. ;-)
På den måde kan hun få det som hun selv vil - og vi har ikke "pengesager" kørende mellem hinanden, og jeg har ikke skulle presse et familiemedlem til noget.
Hvis fætter Hans derimod er træt af at være busschauffør, så vil jeg da også mene, at det vil være tarveligt ikke at fortælle om forretningsmodellen. Hvis han vælger at sige ja tak, så har man jo så også en forpligtelse til at hjælpe ham med hans nye forretning.
På denne måde bliver man selvfølgelig forretnings-partner med et familiemedlem, men så længe man har fortalt ærligt om forretningsmuligheden, og han stadig mener det lyder interessant, så ser jeg heller ikke noget problem i dette.