Hej Johnny,
Jeg havde en kunde som jeg var konsulent for en periode og her var opgaven forretnings-udvikling herunder forretningsgange i et C5 økonomistyrings/bogføringsmiljø.
C5 som virksomheden overtog ved købet af virksomheden for nogle år siden fulgte med og var således det man anvendte. Det skal nævnes at der var betalt ca. 5000 kr. i opdateringsgebyr/år siden 1996!
I alt kr.: 2011 - 1996= 15 år * 5000 kr = 75.000 kr. !
Da jeg kontaktede leverandøren fik vi oplyst at det alene var betaling for opdaterigsrettighederne, men at der skulle betales for opdateringen da opdateringen ikke var at udføre uden konsulentbistand. Systemet skulle opsættes forfra idet alle tidligere opsætninger nulstilles.
Virksomheden ønskede naturligvis en opdatering da der var tale om et menustyret system uden de muligheder jeg selv fandt alvorlige og manglende i det system.
Hvad ville virksomheden med opdateringen de ville gerne have EAN funktionen (dette med nr. på faktura når der er levering til offentlige myndigheder), ville have en dynamisk brugerflade ect. ect. De anvender stadig C5 fra 1996!!
Den virksomhed ville nemt kunne klare sig med WinFinans ud fra de funktionaliteter der blev brugt de anvendte, bogføring, debit -og kreditor styringer, timestyring på opgaver.
Virksomheden har 10-15 mand i arbejde.
Det jeg her vil anføre det er at vi slår om os med udtryk der er målrettet STORE virksomheder og jeg er sikker på at de fleste virksomheder her i Amino ikke beskæftiger personer over 10 mand! (tager måske fejl)
Ser man på ERP systemer så er det jo til større virksomheder som SAP o.l. er det!
Enterprise ressource planning eller ERP er betegnelsen for en form for integreret virksomhedssoftware, der håndterer størstedelen af virksomhedens funktionelle områder. Eksempelvis hjælper ERP med til ordrebehandling for hele virksomheden set som ét i stedet for separate stykker software i hver afdeling. ERP bygger oftest på én fælles database for hele virksomheden.
Kilde http://da.wikipedia.org/wiki/Enterprise_resource_planning
Derfor vil jeg mene at økonomistyring/bogholderisystemer skal udvælges til behovet nu – men kunne udbygges i takt med at virksomheden vokser!
Men som det er fremgået er der penge i rådgivningen af systemvalget så vær opmærksom derpå!
Og det er der flere der kan - jeg ved da at det jeg anvender pt. nemlig WinFinans kan det og nej jeg sælger ikke dette, men det er baseret på Microsoft Access databaseprogram som jeg har udført mange op gaver med derfor bla. men især grundet FREEWARE og dynamikken i udbygningsmulighederne!
Så også når det kommer til valg af SW til økonomi –og beslutningsstøtte samt bogholderi:
så tænk stor og start småt!
Toke har nok en pointe
Som civiløkonom i Informatik og Økonomi måtte jeg kommentere på dette!
Mvh
John sommer