Når man er iværksætter, har man i den brug for et godt, brugervenlig og let regnskabsprogram. Det kan være svært at vide, hvad man skal vælge i junglen blandt de mange regnskabsprogrammer, økonomisystemer, bogføringsprogrammer og faktureringsprogrammer. Få her 7 gode råd om valg af regnskabsprogram, der sætter fokus på, hvad du skal være opmærksom på, når du vælger eller skal skifte dit nuværende regnskabsprogram ud. Jeg vil tage udgangspunkt i regnskabsprogrammet Billy’s Billing, hvor jeg har min daglige gang :-)
Råd 1: et regnskabsprogram skal være let, så du let selv kan bruge det De traditionelle regnskabsprogrammer er lavet til bogholdere og revisorer. Billy’s Billing er regnskabsprogrammet, som er udviklet til mindre virksomheder og iværksættere, så du ikke behøver at have en bogholderbaggrund for at kunne anvende det. Dermed kan du altid have pulsen på din virksomhed og begrænse dine udgifter. Mit råd er, at selvom du ikke ønsker at lave alt regnskab og bogføring i din virksomhed, er det yderst fornuftigt, at du kan lave så meget af det selv som muligt. Du vil på den måde få de bedste forudsætninger for at forstå, hvad du tjener dine penge på, og hvad der koster virksomheden penge. Herigennem kan du optimere dit overskud bedst muligt.
Råd 2: Regnskabsprogrammet skal være online Når du vælger dit regnskabsprogram, er der efterhånden en bred vifte af programmer som lokale programmer, der skal installeres og programmer, som ligger online som en hjemmeside. Gå helt klart efter det sidste. Sikkerheden er på niveau med din netbank og uanset, hvor du befinder dig, kan du få adgang til dit regnskabsprogram. Dit regnskabsprogram vil altid ligge på flere forskellige sikre servere, og du kan også selv tage en sikkerhedskopi. Lokale programmer har en lang række begrænsninger, og serviceniveauet for et online program er højest. Jeg har skrevet flere artikler om emnet, som du kan læse her.
Råd 3: Test regnskabsprogrammer inden ud vælger Inden du endeligt vælger, hvilket regnskabsprogram, som passer til dig, vil jeg anbefale, at du prøver nogle forskellige. De fleste udbyder en prøveversion. I regnskabsprogrammet Billy’s Billing har vi ubegrænset prøve på en fiktiv demo-virksomhed samt første måned gratis, hvis du vil teste med rigtige tal og sende fakturaer ud med dit eget logo.
Råd 4: Sammenlign priser, men tag ikke det allerbilligste Det er kendt, at forbrugere godt kan lide at sammenligne priser, før de køber et produkt. Men ofte tager folk det billigste uden at skele til kvaliteten og den tid, som efterfølgende skal bruges på et dårligt eller mangelfuldt regnskabsprogram. Gå efter det regnskabsprogram, hvor du får mest værdi for pengene til laveste pris, og så vil valget falde på Billy’s Billing. Hvorfor? Fordi vi har sammensat vores priser således, at vi ligger blandt de regnskabsprogrammer med de laveste priser, samtidig med at programmet er udviklet af et professionelt team af engageret og erfarne personer. Er et regnskabsprogram helt gratis, ville jeg være skeptisk! Er kvaliteten i orden, hvad vil du bruge af unødig tid på at komme i gang, og er der risiko for fejl i programmet? Ved at betale et fast månedligt abonnement eller efter forbrug er du garanteret den højeste service og løbende udvikling af regnskabsprogrammet. Det sikrer dig, at du altid har det nyeste program med de smarteste funktioner. Dermed sparer du tid og penge ved at benytte dig af det regnskabsprogram sammenlignet med programmer, hvor du betaler én gang.
Råd 5: Brugervenlighed og god navigation er alfa og omega Vælg et regnskabsprogram som er brugervenligt og let at anvende og spar penge på både bogholder, revisor og unødvendig support. Det er jo fint, hvis virksomheden har support. Men hvis regnskabsprogrammet er besværligt at anvende, så bruger du din dyrebare tid på irriterende ting. Vælg det brugervenlige regnskabsprogram og spar oceaner af tid, når du skal sende fakturaer og lave regnskab. Sørg for at der ikke er unødige funktioner. Det gør regnskabsprogrammet mere besværligt for dig som iværksætter. Selvom et regnskabsprogram har mange brugere, er det ikke sikkert, at de brugere, der anvender programmet, har samme behov som dig. Måske er deres virksomhed mere avanceret og kompleks. Et godt råd er at tage det simple, uden du går på kompromis med de funktioner, som er vigtige for, at du kan drive din virksomhed.
Råd 6: Vælg regnskabsprogrammet, hvor der er mennesker og liv Hvilken virksomhed vil du helst indgå samarbejde med? – Den virksomhed, du altid kan få fat på, og hvor der sidder dedikerede mennesker eller en enkeltmandsvirksomhed, hvor du ikke ved, hvornår du kan få hjælp, og du kan være i tvivl om sikkerheden, kvaliteten og niveauet af kundeservice? Svaret er ganske enkelt – du vil vælge den, hvor du får højest service, hvor du er sikker på kvaliteten og der hvor sikkerheden er i top. Jeg plejer at sige, at man indgår ikke aftaler med virksomheder, man indgår aftaler mellem personer. Og er virksomheden fyldt med personer, som brænder for det, de laver, får du sublim service. En service som du er garanteret hos Billy’s Billing.
Råd 7: Almindelig sund fornuft og mavefornemmelse Mit sidste råd er ganske simpelt: Brug din sunde fornuft og vælg regnskabsprogrammet, som er troværdigt og intuitivt med fokus på dig som ny bruger. Billy’s Billing er lavet til mindre virksomheder og iværksætter – vi tilfredsstiller ikke alle. Til gengæld gør vi alt for vores brugere, sådan så de altid har et godt og brugervenligt regnskabsprogram, som hjælper dem frem for at gøre ting besværlige.
Hvorfor henvise til andre regnskabsprogrammer? Jeg har ikke noget problem med at lade dig vide, at der eksisterer andre regnskabsprogrammer end Billy’s Billing. Selvfølgelig gør der det. En ting er dog sikkert: I Billy’s Billing er der lagt rigtig meget vægt på brugervenligheden, så mindre virksomheder og iværksættere let kan komme i gang, samtidig med at det, de ser på, er pænt og overskueligt. Jeg tror på, at du ikke kan finde et bedre alternativ. Derfor tør jeg tale om de andre programmer :-) Og du kan gratis prøve regnskabsprogrammet Billy’s Billing her.
|
Et helt igennem unbiased indlæg ;)