Nahh, Lasse, du ved jo godt at det bestemt ikke er hele sandheden. En af grundende til at jeg er kritisk overfor MLM følger samme form for bekymring som bl.a. forbrugeronmbudsmanden har udtrykt, som bl.a. handler om den måde der afsættes på - til netværk og venner, i et miljø hvor der bevist spilles på at det er svært at adsille venskabet og salget, hviket "forhindre" forbrugeren i at opretholde de parader der normalt er oppe og på plads når der skal handles. Og så handler det om at netop afsætningsformen, med de mange "selvstændige" i marken i praksis gør det meget svært at sikre at ingen påstår ting om produkterne de ikke må. Og når dette så stimuleres, som vi har set mange eksempler på i pressen gennem tiden, af bagmændende som stiller op med f.eks. læger der fortæller historier i stil med "Ja, altså jeg kan bevise dette og dette, men det må i bare ikke sige ..." - så er det ikke underligt at det går galt. Og når det så krydres med de mange koncepter der har været fremført som MLM, men i juridisk forstand faktisk har været pyramidespil, og flere ekstremt pengegriske og skrupeløse bagmænd i visse andre koncepter, så er det altså ikke underligt at mange får et negativt indtryk af den branche. Men, uanset enkeltstående uheldige elementer er vi altså mange som helt grundlæggende mener der er nogle farer og problemer med MLM. |
Dato: 01-05-2007 20:39:10 Forfatter: Mikkel deMib
------->
Mikkel, efter mere end 12 år indenfor Network Marketing har jeg klart erfaret at det ikke er blandt sine venner man laver den bedste forretning - altså venner under begrebet "nære venner" - det er selvfølgelig - som i al anden forretning - i det netværk man har opbygget gennem tid, at man finder de personer, som er interessante i eks. forretnings-sammenhæng, samtidig også i sit netværk man evaluere såvel produkter som ideer og koncepter. Det er klart at der altid vil være personer i sit netværk af kontakter som har forskellige grader af tilhørsforhold - og man over tid har opbygget et venskab.
Jeg ved ikke om forbrugerombudsmanden tror at den gennemsnitlige dansker et helt blottet for logisk sans, sin sjette sans, mavefølelse og alm. nysgerrig spørgelyst - og iøvrigt er ude af stand til at forholde sig objektivt til den information de måtte få: Jeg er da i hvertfald glad for at JEG IKKE er omgivet af de naive personer, som forbrugerombudsmanden så kærligt omtaler/henviser, hvergang der rejses spørgsmål om MLM og Network Marketing... faktisk har jeg endog meget svært ved at finde de "naive" mennesker som blindt springer på alt hvad andre venner fortæller dem.
Alle jeg omgåes siger ikke "how high" når jeg siger "jump!" - de forholder sig objektivt med fornuften i behold... men igen må jeg så tilstå at der findes personer i denne verden - og det være sig også i min branche - DESVÆRRE - som er stand til at få folk med til hvad som helst... et vidst antal gange, indtil de trækker stikket ud. Ganske som der i alle ANDRE brancher findes folk der konsekvent narre og fusker folk indtil det en dag får en ende; det være sig annonce-hajer, såvel som SEO folk, investeringsrådgivere, murermestre og vice versa.
Indenfor vores branche rygtes det hurtigt hvem der er "MLM junkies" - eller endnu værre: Dem man ved tager røven på folk. Akkurat som der sikkert også i SEO branchen er et internt "info-politi" der holder hals og øre i dem man helst så derhen hvor peberet gror ;-)
I det tilfælde de gør - så må det være fordi man hyler som de ulve man er i blandt: Så er man en fusker, en grådig ræv - så er det meget sandsynligt at man omgiver sig af de samme typer eller ihvertfald så omgiver sig af "venner" som totalt er blottet for de ting jeg nævnte tidligere.
Det er jo de FÅ grådige folks manglende evne til at anskue tingene fra flere vinkler, der efterfølgende himler op om at de har mistet penge og bla-bla - selvom de i bund og grund godt ved at de enten satsede på et alt for kortsigtet koncept - eller at de SLET OG RET ikke har lavet en pind --- eller også har ingen af deres ven tiltro til deres evner - og dermed ikke bare følger dem i den linde strøm, som forbrugerombudsmanden måtte have bekymringer om.
Når blot man vælger et selskab udfra de faktorer jeg har kastet i spil tidligere i denne tråd (og her: http://www.amino.dk/view.asp?topicID=15221) - så finder man ret hurtigt ud af at fuskeri, snyderi og grådig adfærd snart får en ende: ens integritet falder og man skal ikke regne med "vennerne" lytter næste gang man har fået en god ide ;-)
(hvorfor laver den quote om det hele...???)
MVH
Lasse
En af grundende til at jeg er kritisk overfor MLM følger samme form for bekymring som bl.a. forbrugeronmbudsmanden har udtrykt, som bl.a. handler om den måde der afsættes på - til netværk og venner, i et miljø hvor der bevist spilles på at det er svært at adsille venskabet og salget, hviket 'forhindre' forbrugeren i at opretholde de parader der normalt er oppe og på plads når der skal handles.
------->
Mikkel, efter mere end 12 år indenfor Network Marketing har jeg klart erfaret at det ikke er blandt sine venner man laver den bedste forretning - altså venner under begrebet "nære venner" - det er selvfølgelig - som i al anden forretning - i det netværk man har opbygget gennem tid, at man finder de personer, som er interessante i eks. forretnings-sammenhæng, samtidig også i sit netværk man evaluere såvel produkter som ideer og koncepter. Det er klart at der altid vil være personer i sit netværk af kontakter som har forskellige grader af tilhørsforhold - og man over tid har opbygget et venskab.
Jeg ved ikke om forbrugerombudsmanden tror at den gennemsnitlige dansker et helt blottet for logisk sans, sin sjette sans, mavefølelse og alm. nysgerrig spørgelyst - og iøvrigt er ude af stand til at forholde sig objektivt til den information de måtte få: Jeg er da i hvertfald glad for at JEG IKKE er omgivet af de naive personer, som forbrugerombudsmanden så kærligt omtaler/henviser, hvergang der rejses spørgsmål om MLM og Network Marketing... faktisk har jeg endog meget svært ved at finde de "naive" mennesker som blindt springer på alt hvad andre venner fortæller dem.
Alle jeg omgåes siger ikke "how high" når jeg siger "jump!" - de forholder sig objektivt med fornuften i behold... men igen må jeg så tilstå at der findes personer i denne verden - og det være sig også i min branche - DESVÆRRE - som er stand til at få folk med til hvad som helst... et vidst antal gange, indtil de trækker stikket ud. Ganske som der i alle ANDRE brancher findes folk der konsekvent narre og fusker folk indtil det en dag får en ende; det være sig annonce-hajer, såvel som SEO folk, investeringsrådgivere, murermestre og vice versa.
Indenfor vores branche rygtes det hurtigt hvem der er "MLM junkies" - eller endnu værre: Dem man ved tager røven på folk. Akkurat som der sikkert også i SEO branchen er et internt "info-politi" der holder hals og øre i dem man helst så derhen hvor peberet gror ;-)
I det tilfælde de gør - så må det være fordi man hyler som de ulve man er i blandt: Så er man en fusker, en grådig ræv - så er det meget sandsynligt at man omgiver sig af de samme typer eller ihvertfald så omgiver sig af "venner" som totalt er blottet for de ting jeg nævnte tidligere.
Det er jo de FÅ grådige folks manglende evne til at anskue tingene fra flere vinkler, der efterfølgende himler op om at de har mistet penge og bla-bla - selvom de i bund og grund godt ved at de enten satsede på et alt for kortsigtet koncept - eller at de SLET OG RET ikke har lavet en pind --- eller også har ingen af deres ven tiltro til deres evner - og dermed ikke bare følger dem i den linde strøm, som forbrugerombudsmanden måtte have bekymringer om.
Når blot man vælger et selskab udfra de faktorer jeg har kastet i spil tidligere i denne tråd (og her: http://www.amino.dk/view.asp?topicID=15221) - så finder man ret hurtigt ud af at fuskeri, snyderi og grådig adfærd snart får en ende: ens integritet falder og man skal ikke regne med "vennerne" lytter næste gang man har fået en god ide ;-)
(hvorfor laver den quote om det hele...???)
MVH
Lasse
Bliv gratis medlem