Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nystartet virksomhed og multimedieskat

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Ringsted
Tilmeldt 27. Sep 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

2 venner og jeg har startet et lille webbureau, som skal køre som en hobbyvirksomhed ved siden af vores studie.

Vi kunne alle 3, godt tænke os at benytte muligheden for at købe en Iphone 4S momsfrit, da vi alle sidder med en telefon, som kunne trænges til at blive skiftet ud - men så blev vi opmærksomme på multimedieskatten (og eftersom den lige er ændret, er det meget svært, at finde ud af hvad der gælder for sidste år og hvad der er gældende nu)

Det er kun selve smartphonen vi vil købe momsfrit, da vi stadig vil beholde vores privat abb.

Hvad skal vi tage hensyn til her og er det overhovedet en god idé?

Mvh.

Jacob

Fra Ringsted
Tilmeldt 27. Sep 11
Skrevet kl. 08:57

Der må være nogen som har forstand på multimedieskat? :P

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:01

Som jeg har forstået det, så er multimedieskatten fjernet i 2012. Dvs. at du ikke behøver betale skat af eks. iPhones længere. Mht. abonnement tror jeg, at det er eget valg.

Hæng mig ikke op på det, men er ret sikker. Skype-Wink

Mvh

Mikkel D. Pedersen

Nordnord

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 09:44

Pr 1. januar 2012 er multimedieskatten fjernet, og "erstattet" af det der bliver kaldt en "smartphone skat". Det betyder, at hvis du får enten fri smartphone eller fri internet via dit firma, skal du beskattes af noget nær det samme som multimedieskatten.

Hvad den egentlige sats er, kan jeg ikke lige huske, men den kan du nok google.

Tilmeldt 29. May 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:59

Der er ikke en chance for at det skatte mæssigt vil blive betragtet som en firmagave, til dig som privat person, nu når I vælger at bruge jeres privat abbonomenter? Og er det ikke noget med det ikke må koste mere end 4-500,-?

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 11:30

Hej

Nu er jeg ikke revisor vil jeg starte med at sige.

Man må ikke bare give gave til sig selv og sine medarbejdere i flæng uden af de skal beskattes.
Hvis i ikke skal beskattes af telefonen skal det være fordi at det er nødvendigt at kunder kan få fat i jer uden for normal arbejdstid og samtidig må den kun bruges til enkelte private opkald.
Men i det at i selv bruger jeres private abonementer på telefonerne kommer i ud i noget der er svært at definere.
Hvis et firma køber en mobiltelefon, ja så skal firmaet også have et abonnement til den, ellers er den ret ubrugbar, og så vil jeg tro at den vil blive betragtet som en gave da der ikke er noget nr. som tilhører firmaet, og så er vi inde i afskrivning af moms/beskat m.v.

Så jeg tror det smarteste for jer at købe både telefon og abonnement i firmaet, evt også lade firmaet betale jeres netforbindelser, og så betale smartphoneskat og så er i sikre på at i ikke får problemer.

Fra skat.dk

Jeg har i 2011 betalt multimedieskat af min computer, som jeg arbejder på hjemmefra, men også bruger privat. Skal jeg beskattes af privat rådighed over computeren?

Nej, En arbejdsgiverbetalt computer er skattefri, hvis den anvendes arbejdsmæssigt. Det vil sige, at du ikke er skattepligtig, selvom du tager en computer med hjem, hvis den anvendes arbejdsmæssigt - uanset du også anvender den privat.

Jeg har arbejdsgiverbetalt internet installeret på min bopæl - skal jeg beskattes efter de nye regler om fri telefon?

Arbejdsgiverbetalt internetadgang er skattefri, hvis du har adgang til arbejdsgiverens netværk. Det vil sige, at hvis din internetadgang derhjemme giver adgang til de samme programmer og dokumenter, som på din arbejdsplads, er du ikke skattepligtig af din arbejdsgiverbetalte internetadgang.

Har du ikke adgang til arbejdsgiverens netværk, skal du beskattes efter de nye regler om fri telefon.

Jeg har en arbejdsgiverbetalt telefon, som jeg bruger privat - skal jeg beskattes efter de nye regler om fri telefon?

Ja, en arbejdsgiverbetalt telefon er skattepligtig, hvis du har privat rådighed over den - eksempelvis hvis du må tage den med hjem og kan bruge den til private samtaler.

Jeg har en skattefri arbejdsmobil efter multimediebeskatningsreglerne - skal jeg beskattes efter de nye regler om fri telefon?

Nej, reglen om skattefri arbejdsmobiltelefoner fortsætter, og lempes endda. En telefon er fortsat ikke skattepligtig, hvis der er tale om en telefon til arbejdsmæssig brug. Og som noget nyt må du godt lave enkeltstående private opkald mv. i tilknytning til arbejdet, uden at det udløser skat.

For at der kan være tale om en skattefri arbejdstelefon, skal du have indgået en tro og love erklæring med din arbejdsgiver, om at telefonen er en arbejdstelefon, og din arbejdsgiver skal føre en vis - og nu lempeligere - kontrol med, at du overholder aftalen.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra København Ø
Tilmeldt 21. Dec 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:57

Fra 1. januar 2012 afskaffes multimedieskatten. I stedet genindføres beskatning af fri telefon samt beskatning af internet og computer, når de alene er stillet til rådighed for privat brug.

Fra 2012 vil en medarbejder ikke blive beskattet, når medarbejderen får stillet en telefon til rådighed af arbejdsgiveren, der er nødvendig for arbejdets udførelse. 

Hvis arbejdsgiveren stiller en mobiltelefon til rådighed for medarbejderen, der også må anvendes privat, udløses beskatning af værdien af fri telefon. Denne værdi er 2.500 kroner årligt, og omfatter telefonen, abonnementsudgifter, samtaletakst og abonnementets øvrige telefonserviceydelser. Medarbejderen kan ikke som tidligere reducere sin beskatning med egne udgifter. 

Derimod er for eksempel indsamlingsbidrag, der opkræves over telefonregningen, ikke omfattet af værdiansættelsen for den fri telefon.

Der er tale om en rådighedsbeskatning, hvor den faktiske benyttelse ikke er afgørende. Hvis telefonen ikke er til rådighed for privat brug, vil enkeltstående opkald ikke udløse skattepligt.

Hvis medarbejderen har et arbejdsbegrundet behov for at tage en mobiltelefon med hjem, kan det undgås, at dette udløser skattepligt for medarbejderen, hvis der gælder en klar aftale mellem arbejdsgiveren og medarbejderen om, at telefonen ikke må benyttes privat via en tro og love-erklæring.  Arbejdsgiveren fører kontrol hermed.

I forhold til tidligere regler om køb af telefon igennem en bruttolønsordning skal medarbejderen være opmærksom på, at man vil blive beskattet af værdien af fri telefon, da formodningen i den situation er for, at telefonen er en privat telefon.

Hvis en medarbejder både har fri telefon og arbejdsgiverbetalt internet, der ikke giver adgang til arbejdspladsens netværk, vil beskatningen af fri telefon og internetforbindelse ikke overstige 2.500 kroner, da der er tale om samlet beskatning. 

Læs mere på skat.dk:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=17338

Fra Ringsted
Tilmeldt 27. Sep 11
Skrevet kl. 09:01

Tak for svarene. Havde læst en del om emnet, men var ikke selv i stand til at finde noget der passede lige til min situation. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17

Gad vide om der er lidt nyt i forhold til den gamle fri telefon ordning fra før MM skatten. Små iværksættere vil jo ofte ha selskab og privat adresse til fælles, og uanset hvad, vil deres firma mobil telefon jo altid være hjemme hos dem selv. Hvis de har en anden privat mobil telefon, og ikke bruger mobil telefonen fra firmaet til andet end firma, mon en sådan så kan slippe for skat?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:04

Yes..mod en tro og love erklæring.

MvH

Peter