Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nystartet virksomhed og multimedieskat

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Ringsted
Tilmeldt 27. Sep 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg køber en ny tlf, men ikke fratrækker momsen? Er den så stadig bundet af MM-skatten, hvis jeg bruger den privat?

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 10:40
Ja det er jeg ret sikker på, da du jo stadig køber telefonen før skat.
Fra Ringsted
Tilmeldt 27. Sep 11
Skrevet kl. 12:55

- Den forstår jeg ikke helt?

For at uddybe scenariet:

Et teleselskab ringer og tilbyder mig et erhvervs abb. hvor jeg ved siden af kan få en telefon til en god pris. Hvis jeg takker ja til dette, og betaler den over min private konto til fuld pris (altså ikke fratrækker momsen), så er den jo i bund og grund købt privat - eller hvad?

Den eneste forskel er, at min virksomheds cvr-nummer er indraget i kontrakten.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 13:02
Udgifter i firmaet skal vel som udgangspunkt fratrækkes overskuddet, som der ikke er betalt skat af.

Ved ikke om du blot kan "overføre" udgiften til egentlig at være en privat udgift - isåfald tror jeg ikke du må have firmaets Info til at stå som ejer? Men det skal jeg ikke kunne sige..
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:03

Jeg ved ikke hvorfor du skal rode dit CVR ind så - vil teleselskabet ikke bare klare sig med dit CPR?

Betaler du selv hele telefonen så dit firma ikke er involveret og betaler du selv abonnement og samtaler helt uden om dit CVR så kan du da godt undgå multimedieskat - du kan tilmed få dit CVR til at betale tidsforbruget for de konkrete samtaler du fører for selskabet hvis du trækker liste og kan vise firmasamtalerne separat - forudsat det ikke er et abonnement uden pris for samtaler.

Hvis det bare er momsen du ikke trækker, men tager selve telefonens over selskabet så lyder det som en dårlig ide - og formentlig er det også en skidt ide selv at betale abonnement - fri telefon koster jo kun et skattetillæg på 208 kr om måneden * 43% ca = 89 kr per måned - det kan du næppe ha telefonen for privat

vh

vh

Fra Ringsted
Tilmeldt 27. Sep 11
Skrevet kl. 08:52

Det virker godt nok ret kompliceret det her :)

Et teleselskab har tilbudt mig  et erhvervs abb. til 199,- om måneden og en Iphone til 3200,- (normalpris 5500,-)

Hvis jeg kører det hele over firmaet som normalt (fratrækker moms), så vil jeg blive beskattet af MM-skatten, men firmaet vil betale mine udgifter, men eftersom det er et lille firma, så er det stadig mine penge som i sidste ende betaler regningen. Dvs, at jeg både skal betale de 199,- plus MM-skatten ((2500/2)*0,50=100,- pr. måned) og derfor ender med at betale 299,- om måneden for tlf.

Dette fortalte jeg teleselskabet en dag de ringede mig op. Det kom lidt bag på sælgeren og ville undersøge det nærmere. Han ringede mig op et par timer senere og fortalte, at hvis man ikke fratrak momsen af tlf. og abb., så ville den ikke blive beskatten af MM-skatten. - Jeg ved godt, at en telefonsælger ikke nødvendigvis er den mest troværdige kilde, men det lød logisk nok.

Logisk på den måde, at hvis man ikke "udnytter det tilbud som det offentlige giver", altså fratrække momsen, så var man heller ikke bundet af deres "regler", altså MM-skatten. Sagt på en anden måde - Hvis man ikke fratrak momsen, kunne man holde det offentlige udenfor.

Er jeg helt ved siden af? :) 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 09:18

Som du skriver det der, vil firmaet jo netop betale din mobil med penge der ikke er beskattet. Det er netop det der gør, at du skal betale smartphone-skat. Det kan godt være at det er "dine" penge, men det ændrer ikke på, at det er penge du ikke er blevet beskattet af endnu. Hvis du endelig vil have firmaet til at betale din telefon, skal du udbetale dig selv penge og betale skat af dem, og så købe mobiltelefonen privat.

Ellers skal du købe en telefon i firmaet, og skrive under på at den IKKE må bruges privat under nogen omstændigheder, så kan du måske slippe for skatten. Men det kræver i stort set alle tilfælde at telefonen ikke må tages med hjem fra arbejdspladsen.

Mht. det "tilbud det offentlige giver", så vil du uanset hvad benytte dig af det, ved at købe en mobil for penge der ikke er betalt skat af - uanset om du trækker momsen eller ej.

Fra Ringsted
Tilmeldt 27. Sep 11
Skrevet kl. 09:33

Har det nogen betydning, hvis jeg betaler fra min private konto?

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 09:47

Da det står i firmaets navn, er jeg ret sikker på det skal bogføres i firmaet også.

Tilmeldt 19. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 09:57

Nicolay:

Fra skat.dk

Jeg har i 2011 betalt multimedieskat af min computer, som jeg arbejder på hjemmefra, men også bruger privat. Skal jeg beskattes af privat rådighed over computeren?

Nej, En arbejdsgiverbetalt computer er skattefri, hvis den anvendes arbejdsmæssigt. Det vil sige, at du ikke er skattepligtig, selvom du tager en computer med hjem, hvis den anvendes arbejdsmæssigt - uanset du også anvender den privat.

Hvad hvis jeg i 2012 i min enkeltmandsvirksomhed (drevet fra hjemmet) køber en computer til arbejds- og privatbrug (50/50). Kan jeg så trække hele beløbet fra, eller kun den del der vedrører computerens brug i firmaet, dvs. 50%? 

Nicolay:

Jeg har arbejdsgiverbetalt internet installeret på min bopæl - skal jeg beskattes efter de nye regler om fri telefon?

Arbejdsgiverbetalt internetadgang er skattefri, hvis du har adgang til arbejdsgiverens netværk. Det vil sige, at hvis din internetadgang derhjemme giver adgang til de samme programmer og dokumenter, som på din arbejdsplads, er du ikke skattepligtig af din arbejdsgiverbetalte internetadgang.

Har du ikke adgang til arbejdsgiverens netværk, skal du beskattes efter de nye regler om fri telefon.

Og internetforbindelsen: er der nogle problemer i at trække beløbet hertil fra i skat, når virksomheden drives fra privaten?

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)