Özlem bruger Carina som eksempel på en fattig person der skal have gavn af regeringens fjernelse af kontanthjælpsloft, selvom hun tydeligvis ikke er fattig. Carina synes selv hun er fattig. Carina skal have flere penge og ret til 5 ugers ferie.
Hej Jesper,
Det der for mig at se er problemet er, at problemstillinger som disse er umulige at behandle generelt, men at det altid er det der sker.
Det er for nemt at sige at folk bare kan få sig et arbejde eller at det er deres egen skyld at de er havnet i den situation. Det er der mange andre i tråden der også mener og har haft oppe og vende, så derfor vil jeg ikke spilde din tid med det, men bare sige at selvfølgelig er det ikke så lige til og sort og hvidt, i den virkelige verden.
Joachim B. Olsen havde masser af grunde til at man ikke kunne kalde Carina fattig, men ingen grunde til hvornår man så kunne, for det var jo efter hans mening ikke interessant.
Han fremhævede at hun havde stort fladskærms tv, store højttalere og ellers boede i en stor flot lejlighed. På papiret indikerer det også at her har man med en velstillet person at gøre.
Problemet er bare at hendes historie ikke er nævnt udover at hun er gået ned med angst for x år siden.
I teorien kunne hun have arvet de ting brugt, eller også kunne hun for syv år siden have levet et liv med egen virksomhed, arbejdet 80 timer om ugen og haft en god indtjening. Der kunne så være sket det for 5 år siden at hun pludselig blev ramt af angstanfald og at det resulterede i at hendes hverdag og liv ramlede sammen om ørene på hende.
Hvad skulle du hun så gøre i dine og Joachim B. Olsens øjne? Skulle hun skaffe sig af med det store tv og de store højttalere hun havde købt et halvt år inden hun gik ned? Skulle hun sælge hunden som hun havde haft i otte år?
Hvis hun var vant til at have 30.000,- udbetalt og pludselig gik ned til 15.000,-, er hun så ikke berettiget til at føle sig fattig?
Hvornår mener du at man har ret til at kalde sig fattig?
Ovennævnte er selvfølgelig rent gætværk da jeg ingen anelse har om hvor hun var før hun endte på kontanthjælp. Det er udelukkende skrevet for at illustrere min pointe med at det er forkert at dømme folk uden at kende deres baggrund.
For mig at se er det heller ikke en løsning bare at poste flere penge i folk, ikke i form af kontanter i hvert fald. Derimod burde man gå ind i den enkeltes situation og finde ud af hvordan får man bedst hjulpet folk videre.
Der vil selvfølgelig være nogen hvor man finder ud af at de hellere bare vil ligge på sofaen og ikke lave noget som helst. Dem synes jeg man bør lade ligge der og så koncentrere sig om, at hjælpe dem der vil hjælpes. Jeg er ikke i tvivl om at dem der reelt ikke gider, de udgør en forsvindende lille del af kontanthjælpsmodtagerne.
Man bør sætte ind og styrke folks selvværd i stedet for at trampe dem yderligere ned i kælderen og det er der mange - især jer (ultra)liberalister desværre - falder igennem. Da det er den generelle holdning at folk selvforskyldt er endt hvor de er.
Hvis vi skal blive i Carinas eksempel, hvorfor så have så travlt med at blive ved og råbe op om at hun i hvert fald ikke er fattig etc. i stedet for at være glad for at hun ikke er fattigere end hun er nået at blive og så sætte ind med den hjælp der skal til.
Du må altså endelig rette mig hvis jeg tager fejl, men jeg har ikke set noget sted hvor der står at hun forlanger de ekstra penge eller de 5 ugers ferie.
Hm, nå men håber det giver mening, det blev lidt langt.
Med venlig hilsen
Tommy