Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

tvivl om uddannelse - HA + cand. Merc. vs. HD.

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvilken uddannelse påtænker du at tage ved siden af?

Er det indenfor teknik, eller kontor, og hvad med skolegang ifm uddannelsen?

Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund?
Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 10:01

Jeg er pt. i gang med HHX og er færdig med dette til sommer..

Jeg skal så formodentlig i lære i en værktøjsbutik for at få et kendskab til produkterne..

Dette kræver at man så er på skole nogle uger igennem ens læreperiode, og dette munder ud i en skriftlig opgave..

Men hvad mener du med hvilken uddannelse jeg har tænkt mig at tage ved siden af?

Mvh Tobias.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 10:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Det var lærepladsen i værktøjsbutikken jeg var ude efter :-)

Nu kender jeg ikke til skolegangen ifm lærepladsen, men formoder at du har vurderet at du har tid til at passe begge skoler, i skoleperioden.

Umiddelbart kunne det virke som en meget god ide at tage lærepladsen, og få "fingrene ned i det praktiske arbejde", fremfor HA. Du er ung og kan altid bygge ovenpå din praktiske uddannelse med den mere teoretiske og forretningsmæssige del. Bliver det for hårdt med HD, så kan du tage den efterfølgende, men har du mod på det, så står du godt med en praktisk uddannelse kombineret med en HD efter nogle år.
Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 10:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Har lige læst tåden igennem og du skal huske, at en HD ikke er det samme som HA + Cand.Merc.

HA'en og HD'en er derimod at sammenligne, da de giver adgang til de samme videreuddannelser - herunder Cand.Merc (dog kan der være et par suppleringsfag du skal tage, hvis du vælger HD'en da du ikke har nok ECTS). Så det er mere om du vil bruge 4 år på HD'en om aftenen eller i weekenden eller 3 år på HA'en i hverdagen.

Du kan så efter endt HD vælger, at læse en Cand.Merc på fuld eller deltid. Alt efter hvilken Cand.Merc du tager, kan fuldtid godt kun være 2-3 dage om ugen mens du på deltid selv bestemme, hvor mange fag du vil følge. Du har bare kun 5 år i alt til at gør uddannelsen færdig.

HD'en koster på den anden side af 100.000 kr og du skal således selv betale dette eller det firma du er ansat i. HA'en er "gratis" da den finanseres med skattekroner.

Om HD'en er hård? Tja.. Det kommer vel an på, hvordan man lære og hvor meget man læser.

Har selv taget en HD i regnskab og med praktiske erfaring, var det nok, at deltage i undervisningen og læse op til eksamen. Løbende lektier var der ikke tid til pga arbejde, men heller ikke nødvendigt for mig.

Nu er jeg igang med en Cand,Merc,Aud på deltid og er i skolen 1-3 dage om ugen. 3 dage her i november og december, da vi alligevel ikke har travlt på jobbet og så kun 1 dag i foråret, hvor vi har travlt.

Der er meget læsning, men da man har haft det meste i praksis, er det ikke nødvendigt, at læse alt.

De fuldtidsstuderende brokker sig dog over, at de ikke kan nå at læse tingene selvom de kun er i skole 2-3 dage om ugen, men de har self. også nok at se til med byture, facebook, studieture osv...

Hvis du ikke har børn og således kun skal tænke på dig selv, så er der ingen problemer i at tage en HD også selvom du skal bruge tid på byture og facebook :O)

Mvh

Tilmeldt 14. Apr 10
Skrevet kl. 11:00

Hej Kristian.

Det var et svar med guf i! tusind tak for det..

Jeg lærer rimelig nemt, og har ikke svært ved tingene på HHX. Jeg får gode karakterer i både matematik og virksomhedsøkonomi samt afsætning.

Jeg har ingen børn at tage hensyn til, kun en kæreste.. Tak fordi du lige gjorde mig meget mere optimistisk mht HD. Dog ved jeg godt at man ikke kommer sovende til HD.

Min far vil forhåbentlig gerne investere i en HD til mig, og ellers må jeg finde en virksomhed som vil..

og så må jeg se på om det er nødvendigt at læse cand. merc. efterfølgende.

Tusind tak for et virkelig brugbart svar, som belyser forskellige sider af sagen.

E. Mortensen:

Tak for dit svar! jeg tror nemlig også at det er den bedste løsning! Er rigtig glad for dine input som har belyst begge sider af sagen!

og en stor tak til alle jer andres bidrag også. Det er simpelthen bare super lækkert når man er i tvivl som jeg!

Mvh Tobias.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 11:05

Kristian Konradsen:
Løbende lektier var der ikke tid til pga arbejde, men heller ikke nødvendigt for mig.

Nu er det efterhånden nogle år siden jeg læste HD :-), men da var der krav om løbende opgavebesvarelser, og afleverede man ikke disse, så fik man ikke lov at komme op til eksamen.

Er dette ændret?

Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:25

Nu vil jeg så komme med et par andre udsagn, det skal så siges at jeg læser HA til hverdag så er nok præget af det.

Du snakker meget om hvor langt tid det vil tage, hvis jeg skal give dig et godt råd så er det tage det stille og roligt, tag et sabat år, jeg vil mene at tiden er givet godt ud. Det er helt klart at se at dem der kommer lige fra gym ikke klare sig nær så godt.

Men hensyn til fuldtidsstudie osv. skal det lige siges at gennemsnitlig HA i min klasse arbejder 15-20 timer ved siden af skolen nogle helt op til 40 i perioder. Så få også en del erhvervserfaring ved siden af hvilket også forventes af fremtidige arbejdsgiver.

Der er ingen tvivl om at HD er hårdere fordi du arbejder fuldtid, men ved en HA får du samme uddannelse på 3 år som du bruger 4 år på HD. og jeg kender også til firmaer der er stoppet med at have HD elever fordi de ikke kan nå at lære det samme pga. af den arbejdsmængde de ligger på jobbet.

Så jeg vil helt klart anbefale HA (men som sagt, er jo også det jeg selv har valgt) ;)

Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:25

Nu vil jeg så komme med et par andre udsagn, det skal så siges at jeg læser HA til hverdag så er nok præget af det.

Du snakker meget om hvor langt tid det vil tage, hvis jeg skal give dig et godt råd så er det tage det stille og roligt, tag et sabat år, jeg vil mene at tiden er givet godt ud. Det er helt klart at se at dem der kommer lige fra gym ikke klare sig nær så godt.

Men hensyn til fuldtidsstudie osv. skal det lige siges at gennemsnitlig HA i min klasse arbejder 15-20 timer ved siden af skolen nogle helt op til 40 i perioder. Så få også en del erhvervserfaring ved siden af hvilket også forventes af fremtidige arbejdsgiver.

Der er ingen tvivl om at HD er hårdere fordi du arbejder fuldtid, men ved en HA får du samme uddannelse på 3 år som du bruger 4 år på HD. og jeg kender også til firmaer der er stoppet med at have HD elever fordi de ikke kan nå at lære det samme pga. af den arbejdsmængde de ligger på jobbet.

Så jeg vil helt klart anbefale HA (men som sagt, er jo også det jeg selv har valgt) ;)

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 12:01

E. Mortensen:

Kristian Konradsen:
Løbende lektier var der ikke tid til pga arbejde, men heller ikke nødvendigt for mig.

Nu er det efterhånden nogle år siden jeg læste HD :-), men da var der krav om løbende opgavebesvarelser, og afleverede man ikke disse, så fik man ikke lov at komme op til eksamen.

Er dette ændret?

Nej det havde vi ikke. Eller jo der var opgaver, som man skulle lave hjemme og fremlægge på klassen - så de dage man skulle fremlægge brugte man lige lidt tid på dem.

Men der var ikke krav om, at man skulle aflevere for at kunne komme til eksamen.

HD'en er dog lavet om igen siden jeg blev færdig, så ved ikke om det stadig er sådan.

Mvh 

Tilmeldt 14. Apr 10
Skrevet kl. 12:02

jstenbaek:

Jeg har allerede taget et sabbatår inden HHX. eller dvs. jeg har været på efterskole..

Derfor føler jeg at jeg spilder tiden hvis jeg tager endnu et år sabbatår.. også fordi at jeg fx ikke gider arbejde et helt år i føtex eller lignende..

Men tak for dit svar.. rart at få en kommentar som er i gang med HA..

Mvh Tobias.

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)