Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

tvivl om uddannelse - HA + cand. Merc. vs. HD.

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.

Er HD så hårdt som rygtet lyder? det bliver jo kaldt skilsmisse-studiet...

Fordi jeg overvejer meget kraftigt at læse HD ved siden af fuldtidsjob, istedet for at læse HA og så cand. merc. på fuld tid..

Grunden til dette er fordi at jeg gerne vil overtage min fars virksomhed, som er en virksomhed som sælger værktøj og maskiner.. Og ved at læse HD kan jeg få noget praktisk erfaring samtidig med at jeg studerer.

Jeg føler mig slet ikke motiveret til at læse 5 år på fuld tid, og så først derefter skulle ud og have praktisk erfaring.. men samtidig tror jeg det er klogt at have noget uddannelse i ryggen, istedet for kun praktisk erfaring.. derfor jeg overvejer HD.

Værktøjsbranchen er en branche som kræver erfaring, fordi at man skal have kendskab til produkterne..

Tror i det vil være det rigtige at gøre?

Mvh Tobias.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:10

Udfra dine oplysninger kan jeg varmt anbefale dig kombinationen praktik og H.D.

Hårdt ? Det er også hårdt at være selvstændig.

Ib Abildgaard, H.D.

Råd & Mal

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 23:11

HD kaldes også skilsmissestudiet, og det er ikke helt uden grund. Der er voldsomt meget at se til, og du vil jævnligt være nødt til at fravælge ting til fordel for studiet - det er i hvert fald min erfaring.

Min personlige holdning er, at der ikke er noget formål med at "slæbe" sig igennem et studie, hvis ikke det er det man har lyst til og behov for. Det virker til at du allerede har fastlagt destinationen (overtage fars firma), så er det bare lige at finde den rette vej dertil - det kunne eksempelvis være at en merkonom var det rette.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 23:13

Du skal helt klart tage HD vejen.

Er det hårdt ja.

Men du tjener altså nogle gode penge.

Og dem der starter fra HA (begrænset antal) og CMA aner intet og er ældre. De har det altså sværere når de starter, indtil der er gået 1-2 år. Desuden halter deres løn en del, indtil de har erfaring :).

Fra frederiksværk
Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 921
Skrevet kl. 23:13

skriv til mig over Pm, så kan jeg måske hjælpe dig 

jeg mangler en investor eller 2 til at starte mit projekt

http://www.amino.dk/forums/t/96207.aspx

Tilmeldt 14. Apr 10
Skrevet kl. 23:17

Hej aminoer.

Tak for det hurtige og rigtig brugbare svar! det er super lækkert når man er i tvivl som jeg..

Jeg er jo kun 19 år, og har derfor fremtiden foran mig.. hvis jeg læser HA og cand. merc. så vil jeg være færdig i sommeren 2017 og så vil jeg være 25 år (har fødselsdag i marts..)

men hvis jeg læser HD, så vil jeg være færdig i 2016, + have praktisk erfaring + være et år yngre. (overvejer måske først at starte i 2013, da jeg så vil kunne komme ud og rejse i 2012) men så vil jeg være færdig i 2017 og have praktisk erfaring..

Mvh Tobias.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 00:46
Hej

Du kunne også vælge at læse HA først. Cand merc studiet kunne du så kombinere med at du evt arbejder i firmaet samtidigt.

Nu ved jeg ikke hvad potentiale der ligger i firmaet, men der er ingen tvivl om at cand merc er den højere teoretiske uddannelse.

Det er korrekt at dem der læser fuld tid ervlidt mere på bar bund når de starter i job efter endt uddannelse. Det er dog min erfaring at de hurtigt kommer op på niveau, godt hjulpet af en god teoretisk uddannelse.
Tilmeldt 14. Apr 10
Skrevet kl. 08:29

Jeg kan bare ikke overskue at læse 3 eller 5 år på fuld tid.. så det er lidt der den ligger.. Så vil jeg hellere i lære i et par år, samtidig med at jeg læser HD..

Mvh Tobias.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 08:43
Ok, vær bare opmærksom på at HD studiet ikke er et studie du bare glider igennem, men at det kræver en væsentlig indsats, da både undervisning og lektier foregår i tillæg arbejde.
Tilmeldt 14. Apr 10
Skrevet kl. 08:54

Hej Du.

Jeps, det er nemlig derfor jeg i tvivl.. Men er lige ved at finde ud af om jeg kan sprede min læretid ud over 3 år, sådan så jeg kun har en arbejdsuge på fx 4 dage, så jeg kan lave lektier den 5 dag..

Mvh Tobias.

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)