Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At kalde sig CEO og "vi"?

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 25. Feb 10
Indlæg ialt: 1054
Fra  Adwords Bureauet Help2go - Online markedsføring & Branding Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:
At bruge en forkert titel fordi man synes det lyder bedre frembringer kun mistillid hos mig. Jeg kunne også kalde mig "professor i SEO" fordi jeg synes det lyder godt, men det er ikke korrekt hvorfor jeg ikke bør bruge det. Det er selvfølgelig helt op til dig, men jeg synes det virker ret tåbeligt at kalde sig for CEO altså "Administrerende direktør" i et enmandsfirma med 4 freelancere.

Det er kun godt at vi alle ikke har samme holdninger :)

Som sagt så har jeg eksempelvis valgt at bruge ordet CEO, jeg kunne selvfølgelig også bare bruge 2 forskellige titler til Dansk og Engelsk, men det synes jeg bliver for besværligt, derfor er CEO da både en Dansker og en Engelsktalende person forstår den titel.

Dertil hvis vi kigger på det Engelske, så ville titler som owner, business manager, etc.  virke forkert (hvertfald i mit hoved).  Og derfor synes jeg at CEO er den bedste titel.

Men nu er det eneste sted jeg overhovedet bruger en titel, på mit visitkort :)

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 13:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

CEO er nok den mest pompøse titel, der findes. Corporate Executive Officer. Det giver jo ingen mening i forhold til enkeltmandsvirksomheder - også selvom der ikke er noget forkert i at bruge titlen.

Uanset om folk vil indrømme det eller ej, så er det altså en titel man bruger, fordi man vil spille smart. Hvis man altså ikke sidder som administrerende direktør i Nokia, Sony eller andre globale virksomheder.

Men vi kan hurtigt blive enige om, at det lyder sejt, når man præsenterer sig selv som 'CEO'. Jeg har selv valgt at beskrive mig selv, som det jeg er: Selvstændig ordsnedker.

Fra København
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 300
Fra  Scanpay ApS Skrevet kl. 14:38
Gennemsnit 4,3 stjerner givet af 3 person

@BZR: chief executive officer

Øhh... Enkeltmandsvirksomheder kan sagtens have ansatte. Desuden vil jeg mene at virksomheder altid skal omtale sig selv i flertal af 3 grunde (hvis vi glemmer freelance, konsulenter m.m.):

-For det første skal man ikke ændre sine handelsbetingelser m.m. når man, midlertidigt eller ej, ansætter en medarbejder.

-For det andet for at adskille virksomheden fra ejeren og sikre en mere formel kommunikation. Min virksomheds kunder kommunikerer ikke med mig, men med min virksomhed, så for at undgå at mine kunder dukker op på hjemmeadressen klokken 19:00 på en fredag, omtaler jeg min virksomhed med "vi".

-For det tredje er virksomheden ikke lig med ejeren, ja min virksomhed (macn.dk) og jeg har fælles økonomi, men vi er ikke lig med hinanden. Virksomheder er organiske og selvstændige, også enkeltmandsvirksomheder, og derfor vil jeg til enhver tid bruge "vi" frem for "jeg".

Angående titel så bruger jeg personligt "Ejer / Indehaver", men direktør er i mine øjne også en ok titel. Du må huske at direktør ikke er det samme som leder eller "chief", men at en direktør er den der tegner virksomheden udadtil og som har det overordnede ansvar for den daglige ledelse af virksomheden og dennes drift, omsætning og øvrige resultater. CEO er således problematisk da det jo lægger op til at du har ansatte, hviilket man ofte ikke har som enkeltmandsvirksomhed (kan ikke udelukkes), men lad dog folk bruge de titler de vil - du skal trods alt ikke handle med CEO'en, men med virksomheden. Hvis du afstår en god handel fordi ejeren kalder sig selv "CEO", ja så er du dummere end ham :)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 14:50

Ulrik

Hvis man bruger "vi" om sin enmandsforretning skal man dælme så også huske at skrive hvem "vi" er på "om os" siden. Altså at "vi" er en person.

Der hvor jeg personligt står af er når enmandsfirmaer der søger samarbejde med os kalder sig selv vi og IKKE skriver den rette sammenhæng nogen steder. Sådan et firma vil jeg ikke henvise nogen af mine kunder til.

Husk i øvrigt at CEO og direktør ikke er det samme. CEO er ligmed Administrerende direktør, altså en der typisk er ansat og referer til en bestyrelse.

Ulrik Lindhard Moe:
Hvis du afstår en god handel fordi ejeren kalder sig selv "CEO", ja så er du dummere end ham :)

Den her tråd handler ikke nødvendigvis om fornuft og hvem der er mest dum, men om de psykologiske ting der sættes i gang når folk overdriver deres titler. Jeg vil da sige man er lige så dum hvis man bruger titler som er forkerte da man på den måde måske mister kunder.

Men det skal tråden helst ikke drejes over i. Det handler om hele det psykologiske og om det positive kan opveje det negative når man overdriver sine titler og kalder sig selv for "vi".

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:12

Om man kalder sig "jeg" eller "vi", handler vel meget om målgruppen også? Altså, har du f.eks en kæmpe webshop, så synes jeg at "vi" lyder bedre, da det giver indtryk af man handler med nogen som er professionelle, kalder man sig "jeg" på en kæmpe webshop, hmmm, så er det mere personligt. Man har mere tiltro til store organisationer overholder lovgivninger mv. (Personlig indstilling)

Jeg kalder mig "jeg" i mit firma, på trods af jeg har outsourcet nogle dele til Indien og andre til New Zealand. Det gør jeg fordi jeg godt kan lide tanken om at kunden handler direkte med mig, altså, kommunikations vejen til en der kan træffe beslutninger er jo dermed mega kort. Da jeg både er skraldemand, rengørings personale, og indehaver.

Hvis vi snakker ren SEO mæssigt, jeg SEO, ikke CEO, så smiler jeg lidt af at der er så mange "SEO eksperter", jeg mener, det må vel være dine kunder og omgivelser, som giver dit tilkendegivelse af at mene du er ekspert, og ikke dig selv. Mig? Jeg er SEO håndværker, når folk spørger Wink

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 192
Fra  Kamikaze Software Skrevet kl. 15:19

Jesper Breindal Kvols:
Hvis vi snakker ren SEO mæssigt, jeg SEO, ikke CEO, så smiler jeg lidt af at der er så mange "SEO eksperter", jeg mener, det må vel være dine kunder og omgivelser, som giver dit tilkendegivelse af at mene du er ekspert, og ikke dig selv. Mig? Jeg er SEO håndværker, når folk spørger Wink

Han mener CEO, altså Chief Executive Officer.

Men jeg synes måske lidt det er, at gå lidt all out her. Gør det virkelig noget om man skriver "jeg" eller "vi" og kalder sig selv CEO i sin virksomhed om man har ansatte eller ej (Titlen indikerer ikke stringent at man har ansatte eller om man er alene) hvis man bare udfører det arbejde man bliver ansat til? Som tidligere nævnt her er der bare nogen der skriver "vi" i stedet for "jeg" ubevidst og bare af vane - skal de virkelig straffes fordi du synes det er en mærkelig måde at skrive det på? Tænk nu hvis vedkommende er den bedste på markedet. 

Jeg synes det er en mærkelig måde at drive virksomhed på og at "skue hunden på hårene" på den måde må da, at modarbejde sig selv. Og så at du skriver at du havde god kontakt med ham, men at når du lærer han bruger termer som du af en eller anden sjov grund ikke kan lide bare dropper samarbejdet der. Det er da en skidt måde at føre forretning på.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:21

Kan godt læse og er udemærket klar over hvad han mente Geeked

Jeg nævner SEO, fordi jeg arbejder med det.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 15:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mads:
Og så at du skriver at du havde god kontakt med ham, men at når du lærer han bruger termer som du af en eller anden sjov grund ikke kan lide bare dropper samarbejdet der. Det er da en skidt måde at føre forretning på.

Du misforstår hvad jeg skriver. Jeg dropper ikke samarbejdet fordi han bruger nogle termer jeg ikke bryder mig om, jeg dropper det fordi personen med alt tydelighed prøvede at fremstå større end det var tilfældet og IKKE skrev sandheden på siden om firmaet.

Jeg er måske gammeldags hvad det angår, men jeg tænker at hvis man generelt lyver for sine kunder på sin hjemmeside, lyver personen så også for mig når jeg taler med ham?.

Samarbejdet skulle netop gå på at vi skulle sende kunder i hinandens retning, og jeg kunne aldrig drømme om at sende kunder i retning af et enmandsfirma der udgiver sig for at bestå af flere mennesker. Det er muligt du mener det er dårlig forretning, men det er nu gået ret godt indtil nu ;)

CEO betyder i øvrigt "administrerende direktør" som typisk er titlen for en person der referer til en bestyrelse.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 15:54

Så snart der er mere end  et hoved i et firma, synes jeg man skal skrive vi. Uanset hvad det andet/de andre hoveder laver og om de får betaling for det. Ganske enkelt fordi, hvis man skriver jeg og en kunde ringer, virker det mærkeligt, at man så skal stille dem videre  til en anden.

Hvis jeg skrev jeg vedr. et firma, som vi er flere, der lægger kræfter i, ville jeg føle jeg tog æren for andres kompetencer - og det har jeg ikke lyst til.

Hvad angår titler mister jeg altid respekt for folk, der kalder sig en titel, de ikke kan leve op til. Jeg kalder mig journalist og redaktør.  Især det første er der også mange der kalder sig uden at  være det - og det har egentlig ikke særlig stor respekt for. Jeg kalder mig jo heller ikke arkitekt.

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 16:09

Jeg bruger ordet "vi" når jeg taler som virksomheden, meget af de samme grunde som allerede er nævnt - bl.a. at virksomheden og mig som person anser jeg som to selvstændige organer, samt at det i mine ører lyder mere professionelt. Jeg beskriver dog på min hjemmeside hvad "vi" egentlig udgør, hvilket i øjeblikket er "jeg". Men eftersom jeg både bruger freelancere og andre samarbejdspartnere omkring mine projekter - og desuden ikke har planer om at forblive "jeg" i al evighed - så har jeg valgt at bruge "vi", således jeg ikke behøver ændre mine tekster så snart jeg holder folk ansat i perioder. 

Jeg bruger primært Ejer om min rolle i virksomheden, da jeg synes det lyder mindre "festligt" end f.eks. direktør. Ordet CEO holder jeg mig helt fra.

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)