Min kollega og jeg sidder og har en lille snak om tillid på nettet og hvad der gør at vi (måske for hurtigt) dømmer andre. "Vi" om sig selv? Den fejl de fleste potentielle samarbejdspartnere begår er den med at kalde sig selv for "vi" når de sidder med et en-mands firma. For nogle uger siden ringede der en person og ville lave et samarbejde med os omkring nogle kompetencer som vi ikke har. Jeg havde en fin snak med personen og da vi var færdige nærlæste jeg personens hjemmeside hvor jeg kunne se at denne ellers kompetente person udgav sig for at være et firma med flere personer. Dermed var det samarbejde aflyst, jeg kunne ikke finde på et henvise nogle af mine kunder til en person der semilyver på sin side. Hvad siger I? CEO i sit enmandfirma? Den næste hvor jeg (måske for hurtigt) dømmer folk ude er når de kalder sig CEO (og andre titler de ikke har) og som jeg forstår ordet ikke er det. Altså en CEO er på dansk Administrerende direktør. Det er normalt en der er ansat og referer til en bestyrelse. Min første indskydelse når jeg ser folk fra ganske små virksomheder kalde sig CEO er at de må have et problem siden de har brug for at benytte fine titler i stedet for bare at kalde sig "Direktør", "Ejer" eller "Partner" hvis det er det de er. Hvorfor benytte et eller andet smart forkert ord på engelsk, på sin ellers danske side? Har jeg eventuelt misforstået ordet? Hvad siger I? Mine tanker: Generelt tænker jeg selv at man INTET positivt får ud af at kalde sig selv for "vi" og kalde sig for CEO, men derimod kan man få noget negativt ud af det så som mig der med det samme får fornemmelsen af at have at gøre med en person der måske også overdriver/lyver om andre ting end antal medarbejdere og sin titel. Hvis personen derimod er helt ærlig og skriver om sig selv osv får jeg et helt anderledes godt første indtryk og jeg tror ikke det trækker ned nogen som helst steder. Hvad mener I? Med venlig hilsen Thomas Frost, Nordeuropæisk kundechef og økonomidirektør (altså jeg tager mig af kunderne i vores lille firma og bogfører bilag). |
Jeg har lidt samme holdning som dig Thomas.
Ser jeg et enmandsfirma der konsekvent skriver vi, så trækker det også ned for mig. Uanset om vedkommende evt. har freelancere tilknyttet.
Jeg har det på samme måde omkring CEO i enkeltmandsvirksomheder, da CEO jo er den administrerende Direktør - ergo EN AF FLERE direktører.
Personligt bruger jeg hellere titlen "Managing Director" da det ikke virker lige så højtideligt (Samt vi har en Technical Director). Og på dansk plejer jeg bare at sige at jeg er den daglige leder af vores lille biks (som dog med deltidsfolk efterhåneden er på 10 mand).
Men der er gået inflation i titler. Sælger er Key Account manager, damen i disken ved banken er blevet Cash manager - Sekretærer kaldes Concern Executive Assistant. Den er gået lige vidt nok efterhånden syntes jeg.
Folk bør dog tænke meget over hvad de signalerer. CEO i enkeltmandsvirksomhed er dog den sjoveste i min optik :)
Med venlig Hilsen Kenneth Bo Jensen, Managing Director i StartupPilots Aps (jeg laver alt fra salg, netværk, kommunikation, administration, lønudbetaling oprydning på kontoret til kaffe hvis udviklerne ønsker det - dog træffer jeg også de fleste beslutninger i sidste ende :)