Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

RIA og Flash - hvilken vej blæser vindene?

Side 1 ud af 11 (110 indlæg)
Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står ved en skillevej, og der har jeg stået lige siden iOS smed Flash på porten - jeg har lavet Flash applikationer i 9 år, og ser med nogen bekymring på udviklingen lige nu. Jeg synes ikke det er helt nemt at finde et nuanceret forum for spørgsmålet om Flash's fremtidperspektiv, så nu prøver jeg herinde, hvor mangfoldigheden blandt brugerne er stor. Håber nogen har lyst til at komme med deres bud :)

Microsoft har meldt ud at Flash ikke kommer med i den nye Windows 8, det kan dog vælges som plugin, men alligevel...
Adobe har indset, at de må med på HTML bølgen, så de har barslet med EDGE, foreløbigt kun i en beta, men man kan sagtens se potentialet for at lave flotte animationer med EDGE.

Det er bare ikke det jeg laver, så når indholdet mere går på interaktion og ikke bare animation, så synes jeg det er svært at se hvilket værktøj der bliver det bedste bud i fremtiden.
Her er en liste jeg fandt, men den gør mig nu ikke meget klogere: http://www.theserverside.com/discussions/thread.tss?thread_id=62944

Hvis ikke Flash, hvad skal man så satse på, når resultatet skal indeholde funktionalitet og interaktion, som i dette eksempel: http://www.lovedsign.dk/1er/ ?

Flash kan udgive til mange platforme, mens andre udviklingsværktøjer ser ud til at rette sig specifikt mod f.eks. Android eller iOS.

Håber nogen herinde har set lyset, og kan give et godt bud, så jeg slipper for at spilde mit krudt forkert :)

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 10:33

Hej Shanne,

Det er et rigtig godt spørgsmål, jeg har selv længe tænkt over det samme. Jeg synes nemlig flash er rigtig godt på den måde, at det ikke ændrer udseende på forskellige platforme pga. forskellig fortolkning, samtidig med at det kører rigtig hurtigt, og det ikke er nødvendigt med alt mulig validering.

Til det viste eksempel, vil jeg dog mene, at det sagtens kunne være bygget med javascript/jquery i stedet, og dette nok havde været mere hensigtsmæssigt i fht. søgemaskiner, der så ville kunne finde produktnavnene. Nu ved jeg ikke, om det er minded på web-brug eller blot til f.eks. en infoskærm, hvor dette er ligegyldigt.

Har desværre ikke haft tid til at sætte mig ind i edge, men jeg vil følge tråden her.

Venlig Hilsen

Allan

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Skrevet kl. 10:44

Hej Allan
Tak for dit svar :)

Ja, det er ingen hemmelighed at jeg personligt er meget glad for Flash og dets mange, mange muligheder.

Mit system, som kun er ét eksempel af flere, er oprindeligt lavet til pc'er i butikker, og senere redesignet til web.
Nu begynder kunderne at efterspørge om det kan laves til iOS og Android. Det kan det godt, men vil blive noget gnidret noget på så små skærme, og trækkefunktionen i brillanterne fungerer meget dårligt, i hvert fald i den nuværende udgave.
Kan dette håndteres glat med dit bud?

Vh. Shanne

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 11:08

Jeg har lavet noget tilsvarende med spejle hvor man interaktivt kunne skifte farverne på de indbyggede lys og placere de forskellige eller ens spejle sammen, så man kunne se hvordan det så ud. 

Dertil er Flash fedt. Grunden til Microsoft ikke har det plugin præinstalleret må være pga deres eget alternativ Silverlight. Så vidt jeg forstår det er Silverlight jo også udenfor mht iOS.

Det nuværende alternativ skulle jo være HTML5/CSS3, men det gengiver nok næpppe tingene ens i alle browsere. 

Jeg har læst et sted at Flash havde en funktion til at eksportere til andre platforme. Jeg har ikke kunnet tjekke det efter, da jeg ikke har en installation. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Skrevet kl. 11:46

Jeg tror du har ret i, at der er lang vej endnu før HTML5/CSS3 standarden fungerer allround og optimalt, men fortalerne mener jo at det er afløseren for alt - især Flash.

Ingen tvivl om at Microsoft har en interesse i at beskytte Silverlight, men jeg har absolut ingen kendskab til dette værktøj, og har måske en lidt fordomsfuld opfattelse af Microsofts standard for udviklingsværktøjer (Frontpage f.eks. ;))

Flash eksporterer til de fleste platforme, men der råbes efterhånden højt hos modstanderne om Flash playeren, som ifølge dem optager for mange ressourcer på mobile enheder.
Tvivlen har bredt sig til kunderne, som ikke ved hvad de skal satse på fremover, og jeg er faktisk også rimelig blank :/

Selvom jeg er stor fan af Flash, og helst så det fortsætte som førende standard for min type applikationer, så vil jeg gerne råde dem ærligt, og også selv sadle om, hvis det er nødvendigt.

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Tilmeldt 23. Sep 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Shanne,

Den korte udgave er, at Flash ikke er på vej ud.

For lige at lukke den af med Apple, så fik de storhedsvanvid, men endte med at måtte bøje sig i støvet for IT giganterne da krigen brød ud mellem dem. De arbejder i øjeblikket på at kunne åbne for flash på hele iPhone platformen og ikke kun i applikationerne.

Med hensyn til Microsoft, så er det klart, at de har en interesse i deres (så kaldte) alternativ, men de må efterhånden indse, at de eneste der bruger Silverlight er dem selv? I bund og grund er det vel ikke værre end det var for 3- 4 år siden, hvor Flash Player heller ikke var preinstalleret. Hvis du bare sætter en "Klik her for at installere FLash Playeren" besked ind er det problem løst.

Desværre har I ret i, at HTML5 anses for at være en erstatning, men jeg må dog sige,m at jeg ikke har oplavet det som et problem hos vores kunder. Det er fyldt med børnefejl og mangler bare millioner af funktioner/muligheder i forhold til Flash teknologierne. Som jeg ser det er HTML5 ikke et alternativ eller en erstatning. Det vil altid bare være den irriterende summen for øret. :)

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 12:11

Jeg kan huske jeg prøvede Frontpage af i 1999, da jeg skulle lave den første firmahjemmeside. Den skrottede jeg hurtigt igen. Den lavede også gerne koden så kun Internet Explorer kunne læse den og den "rettede" min håndskrevne kode. Det var også en anden tid :-) Det var dengang folk gik i selvsving over Flash og hvis man havde lært at lave noget fedt, så blev der automatisk spurgt efter en. 

Frontpage nok mere et hjemmesideprogram for dummies - og ikke et udviklingsværktøj. Microsoft Visual Studio 2010 er et professionelt værktøj. 

Den gratis Visual Studio Express version virkede også upåklageligt sidst jeg brugte det. 

Bliver spændende at se hvad, der kommer til at ske.

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Skrevet kl. 12:24

Model huset:
Den korte udgave er, at Flash ikke er på vej ud.

Det er de bedste nyheder jeg længe har fået, og så topper du med at Apple er ved at overgive sig?? Hvornår er det sket?

Så ved du måske også om Adobe vil fortsætte med at satse på Flash og ikke ændre kurs eller skyde energien i udvikling af EDGE lignende værktøjer?

@Ghita: Hehe... det var bare en joke, og det værste eksempel jeg kunne komme på, som jeg selv havde haft den tvivlsomme fornøjelse af at prøve ;)

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Fra Århus
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Model huset:

For lige at lukke den af med Apple, så fik de storhedsvanvid, men endte med at måtte bøje sig i støvet for IT giganterne da krigen brød ud mellem dem. De arbejder i øjeblikket på at kunne åbne for flash på hele iPhone platformen og ikke kun i applikationerne.

Hvor har du fået den insider viden fra? Det ville da være dejligt med nogle links.

Jeg vil da absolut mene at udviklingen går i retning af html5/css3/js som erstatning af flash/silverlight. 

Selv Microsoft er i gang med at gå vær fra silverlight og flash, du kan læse mere her

her http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/14/metro-style-browsing-and-plug-in-free-html5.aspx

Min personlige holdning er at der skal være en virkeligt god begrundelse bag at lave nye ting i flash eller silverlight.

- De er døende teknologier, så det man laver skal omskrives om få år.

- Efterhånden bliver der flere og flere devices som ikke kan benytte flash, iphone, ipad og de nye tablets fra microsoft.

Mit råd til dig Shanne brug tid på javascript/html5, det er allerede en efterspurgt kompetence, og går kun fremad.

I html5 tænker jeg især på Canvas tagget, som kan bruges til mange af de ting vi bruger flash til i dag. 

Mvh

Benjamin

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Skrevet kl. 13:15

..hmm... tak for rådet, Benjamin.
Du har måske (ingen ved jo præcist hvad der vil ske?) ret i, at javascript/html5 vil kunne bruges som afløser om nogle år når standarden har bidt sig bedre fast, men hvad så indtil da?
For mit vedkommende handler det om, at finde ud af, om der er et seriøst alternativ på vej til Flash når det gælder større applikationer med stor datamængde og interaktion.

Flash actionscript er i sin seneste form objektorienteret, hvilket gør det særdeles anvendeligt til udvikling af min type applikationer. Ser du javascript/html5 som en mulig afløser i sådanne sammenhænge? Og hvis man forestiller sig at applikationen skal udgives til flere platforme, f.eks. web, Android og iOS, er det så ikke meget bekosteligt at at anvende javascript/html5, fordi det nærmest er forfra hver gang?

Mht. omkodning, så er Adobe godt i gang med at lave deres swf-converter Wallaby. Jeg har forsøgt at bruge den på nogle af mine aller simpleste applikationer, og det funger bare ikke - fordi det ikke er muligt at omsætte interaktionen. Tror nok, og har også set eksempler på at det virker med animerede bannerreklamer osv.

Vh. Shanne

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Side 1 ud af 11 (110 indlæg)