Havde jeg været dig, ville jeg fortsætte med at udvikle flash applikationer så længe der er efterspørgsel, men jeg må nok give ret i at HTML5 er vejen frem, så du ville gøre klogt i at bruge mere og mere tid på at lære denne teknologi så du hurtigt får opbygget nogle gode kompetencer og er fremtidssikret. Personligt har jeg haft stor glæde af at lære flere forskellige programmeringssprog, jeg er uddannet i Java, men har selv lært bl.a. PHP og C#. Det har gjort mig i stand til at se problemer fra flere forskellige vinkler, da hvert programmeringssprog har sine løsningsmuligheder og man kan vælge den man synes løser problemet bedst. |
Hej Shanne,
Som Modelhuset skriver, så er Flash på ingen måde på vej ud. Adobe arbejder hele tiden på nye teknologier i frbindelse med Flash. Senest har de lanceret MoleHill, som er meget revolutionerende værktøj til digitale 3D løsninger. Udviklingen inden for Flash er gået enormt stærkt de seneste år og i dag bruges Flash til meget mere end bare web. Det bruges bl.a. i forbindelse med TV produktion - både direkte og bånede.
Med hensyn til Apple og Adobe, så er det også helt rigtigt, at der kørte en krig mellem de to parter for få år siden. I forbindelse med lanceringen af CS5-pakken havde Adobe markedsført den nye software pakke på, at det var nemt at udvikle mobil app´s og smide dem direkte op i App store og Android Marked. Få dage før lanceringen offentliggjorde Apple, at de ikke var indstillet på at fortsætte samarbejdet med Adobe om den Flash Player, som skulle håndtere swf filer på iPhones og dermed sendte Apple en stor del af Flash´s markedsføring lige til jorden.
Google, Microsoft og en række andre IT selskaber gik ind i sagen og det endte med, at Apple måtte ud med en undskyldning og en "vi var nok ramt af storhedsvanvid et øjeblik". De fandt en løsning på det og nu arbejdes der fortsat på en Flash Player til iPhones. Det er på nuværende tidspunkt muligt at udvikle Flash app´s men ikke at afvikle swf filer i browseren.
Flash er i dag så stor en del af internettet og de øvrige digitale medier, at det ikke "bare" bliver smidt ud til højre.