Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

RIA og Flash - hvilken vej blæser vindene?

Side 2 ud af 11 (110 indlæg)
Fra Karise
Tilmeldt 27. Oct 09
Indlæg ialt: 19
Fra  Irradiated Games Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Havde jeg været dig, ville jeg fortsætte med at udvikle flash applikationer så længe der er efterspørgsel, men jeg må nok give ret i at HTML5 er vejen frem, så du ville gøre klogt i at bruge mere og mere tid på at lære denne teknologi så du hurtigt får opbygget nogle gode kompetencer og er fremtidssikret.

Personligt har jeg haft stor glæde af at lære flere forskellige programmeringssprog, jeg er uddannet i Java, men har selv lært bl.a. PHP og C#. Det har gjort mig i stand til at se problemer fra flere forskellige vinkler, da hvert programmeringssprog har sine løsningsmuligheder og man kan vælge den man synes løser problemet bedst.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 13:59

Hej Shanne,

Som Modelhuset skriver, så er Flash på ingen måde på vej ud. Adobe arbejder hele tiden på nye teknologier i frbindelse med Flash. Senest har de lanceret MoleHill, som er meget revolutionerende værktøj til digitale 3D løsninger. Udviklingen inden for Flash er gået enormt stærkt de seneste år og i dag bruges Flash til meget mere end bare web. Det bruges bl.a. i forbindelse med TV produktion - både direkte og bånede.

Med hensyn til Apple og Adobe, så er det også helt rigtigt, at der kørte en krig mellem de to parter for få år siden. I forbindelse med lanceringen af CS5-pakken havde Adobe markedsført den nye software pakke på, at det var nemt at udvikle mobil app´s og smide dem direkte op i App store og Android Marked. Få dage før lanceringen offentliggjorde Apple, at de ikke var indstillet på at fortsætte samarbejdet med Adobe om den Flash Player, som skulle håndtere swf filer på iPhones og dermed sendte Apple en stor del af Flash´s markedsføring lige til jorden.

Google, Microsoft og en række andre IT selskaber gik ind i sagen og det endte med, at Apple måtte ud med en undskyldning og en "vi var nok ramt af storhedsvanvid et øjeblik". De fandt en løsning på det og nu arbejdes der fortsat på en Flash Player til iPhones. Det er på nuværende tidspunkt muligt at udvikle Flash app´s men ikke at afvikle swf filer i browseren.

Flash er i dag så stor en del af internettet og de øvrige digitale medier, at det ikke "bare" bliver smidt ud til højre.

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 14:22

Hej Kristian
Da krigen startede i sin tid, havde jeg også kun selv arrogant hovedrysten til overs for alle de, der troede at de kunne vippe Flash af pinden. Så udbredt en teknologi?? Aldrig i livet, og Adobe ville garanteret tage udfordringen op og beholde føringen, Apple måtte bide i græsset og lukke Flash ind i varmen, og alle mine bekymringer ville forsvinde.

Jeg sidder lige og læser om Flash Media Server 4.5 - er det dét du mener?

@Nihei: Jeg kender en garvet programmør, som for et par år siden kastede sig over Actionscript3 - hans vurdering af sproget var, at det var genialt, og at han meget hurtigere kunne nå resultater med det end med de andre sprog han brugte. Han lavede bl.a. en kollektionsdatabase, hvor forespørgslerne blev afviklet meget hurtigere end man traditionelt ser. Og det er jo bare en lille flig af de mange muligheder man har i Flash, hvis man vel at mærke forstår at udnytte dem. Selv er jeg mere på designsiden og hører nok ikke til dem, der kan få max ud af AS3.

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Skrevet kl. 14:43

Shanne Simonsen:

Hej Kristian
Da krigen startede i sin tid, havde jeg også kun selv arrogant hovedrysten til overs for alle de, der troede at de kunne vippe Flash af pinden. Så udbredt en teknologi?? Aldrig i livet, og Adobe ville garanteret tage udfordringen op og beholde føringen, Apple måtte bide i græsset og lukke Flash ind i varmen, og alle mine bekymringer ville forsvinde.

Jeg sidder lige og læser om Flash Media Server 4.5 - er det dét du mener?

Flash har uendelig mange muligheder. Du kan kombinere JS, C#, PHP, ASP, MySQL og en masse andre teknologier. Det er ikke konkret Media Server, men det er en af de mange muligheder du har at arbejde med. Derudover har Adobe også givet os værktøjer som AIR teknologierne, FLEX, MoleHill og en række andre. Det betyder bl.a. at man kan udvikle meget komplekse spil med 3D teknoligier og importere modeller ind direkte fra bl.a. 3D Studio Max og manipulere med den model i spillet/applikationen. Den kan roteres, du kan placere lys, ændre texturen osv. direkte i din browser eller applikation.

Derudover har Adobe givet os muligheden for at lave software til installation på maskinen og dermed ikke browser afviklet.

Hvis man forstår at bruge Flash og dets teknoligier kan man opnå resultater, som er HTML5 langt overlegn.

Som tidligere nævnt har HTML5 en masse børnefejl og begrænsninger og personligt mener jeg, at man som seriøs udvikler burde kunne se det og navigere udenom i stedet for at bruge undskyldningen "jamen det er kodesprogets skyld". Den holder ikke. :)

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 15:06

Shanne Simonsen:
Og hvis man forestiller sig at applikationen skal udgives til flere platforme, f.eks. web, Android og iOS, er det så ikke meget bekosteligt at at anvende javascript/html5, fordi det nærmest er forfra hver gang?

Det er netop ikke bekosteligt at bruge JS/HTML5/CSS3, da de er standarder og derfor understøttes på tværs af alle platformene - modsat flash, native Android/iOS apps, mv. Den eneste måde du kan sikre din app fungerer på alle platforme er gennem standarderne.

At særligt IE, så stadig ikke er nået op på niveau med de øvrige browsere i HTML5 understøttelse er en mindre detalje, og noget der snart bliver rettet op på.

HTML5 er fremtiden indenfor web, det kan der ikke være nogen tvivl om. Om flash er ved at dø er mindre sikkert, nok ikke på kort sigt (et par år), men på længere er der ikke noget tvivl om at mange af de ting flash bliver brugt til i dag (f.eks. bannere, video) bliver overtaget af HTML5.

Tilmeldt 30. Oct 06
Fra  dk Skrevet kl. 15:11

Kristian:
Flash har uendelig mange muligheder. Du kan kombinere JS, C#, PHP, ASP, MySQL og en masse andre teknologier.

Ligesom man kan med alm. JS/HTML5/CSS3.

Kristian:
Hvis man forstår at bruge Flash og dets teknoligier kan man opnå resultater, som er HTML5 langt overlegn.

Måske visuelt - som det står i dag. Men ulemperne ved flash vil altid gøre det underlegen for den samme installation udført i HTML5. Dårlig performance, ingen SEO, ingen højreklik som i alm. browser, inden URL til bogmærker, dræber al batteritid på mobile enheder vil altid gøre Flash underlegen for det samme arbejde udført i HTML5.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Skrevet kl. 15:41
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Hej Mads,

Lad vær med at udtale dig om noget du ikke har forstand på.

Der er stor forskel på om DU ikke kan eller Flash ikke kan. Og i dette tilfælde er det altså dig der ikke kan.

Flash har samme muligheder for SEO som HTML5 har. Man kan sagtens lave unikke URL´s i Flash. Hvad skal du bruge en standard højrekliks menu til når du kan lave din egen efter dine behov? Og tilsidst, hvor ser du så den dårlige performance? Flash er sjovt nok den hurtigste teknologi der er tilgængeligt til brug på nettet. At du oplever sider, som ikke kører optimalt har den simple årsag, at de mennesker der udvikler dem ikke ved, hvad de laver.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 15:48

Kristian:

Hej Mads,

Lad vær med at udtale dig om noget du ikke har forstand på.

Der er stor forskel på om DU ikke kan eller Flash ikke kan. Og i dette tilfælde er det altså dig der ikke kan.

Flash har samme muligheder for SEO som HTML5 har. Man kan sagtens lave unikke URL´s i Flash. Hvad skal du bruge en standard højrekliks menu til når du kan lave din egen efter dine behov? Og tilsidst, hvor ser du så den dårlige performance? Flash er sjovt nok den hurtigste teknologi der er tilgængeligt til brug på nettet. At du oplever sider, som ikke kører optimalt har den simple årsag, at de mennesker der udvikler dem ikke ved, hvad de laver.

Lad nu være med at gøre flash til mere end det reelt set er, jeg har arbejdet med flash i mere end 10 år og når du så kommer med en sådan påstand som hedder, flash har eksakt de samme SEO muligheder, så ved du jo godt at den ikke holder i retten. Du skyder dig selv og dine kunder i foden med en sådan påstand. Men det må du jo reelt set selv om hvad du gør ved dine kunder og ved dig selv.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 30. Oct 06
Fra  dk Skrevet kl. 15:54

Kristian:
Flash har samme muligheder for SEO som HTML5 har.

Vis mig et flash website hvor al indholdet er indekseret af Google.

Kristian:
Hvad skal du bruge en standard højrekliks menu til når du kan lave din egen efter dine behov?

Hvad med vis kilde, print, åben i nyt faneblad, åben i nyt vindue, mv.? Det hedder brugervenlighed.

Kristian:
Flash er sjovt nok den hurtigste teknologi der er tilgængeligt til brug på nettet.

Sikke noget vrøvl. Hvordan måler du den hurtigste teknologi? Er et flash element hurtigere end et HTML tag? Eller end en javascript funktion?

Kristian:
Der er stor forskel på om DU ikke kan eller Flash ikke kan.

Det handler ikke om hvad flash kan eller ikke kan. Det handler om at Flash ikke er og aldrig bliver en standard. Af den grund vil det dø, ikke i dag, måske heller ikke om et år, men det vil dø.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Skrevet kl. 15:55

Hej Kim,

Jeg gør bestemt ikke Flash til mere end det er. Der er bare rigtig mange der undervurdere det fordi de ikke kender til dets muligheder.

Jeg har også arbejdet med Flash i mere end 10 år og har været inde over nogle af verdens tungeste sider i forbindelse med en tidligere ansættelse.

Kan du fortælle mig, hvilke SEO muligheder HTML5 har, som Flash ikke har?

Side 2 ud af 11 (110 indlæg)