Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

RIA og Flash - hvilken vej blæser vindene?

Side 11 ud af 11 (110 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Shanne Simonsen:
"Flash er til for at lave fede grafiske animationer og apps i vektorgrafik."  - okay, hvis man mener at Flash kun rækker til denne anvendelse, så vil jeg til gengæld nok sige at kendskabet til programmet og dets muligheder må være begrænset..

Jeg mener ikke ordet "apps" er vildt begrænsende. Den kan selvfølgelig ikke gå ud og lave min kaffe. Min udtalelse er i øvrigt heller ikke om hvad Flash kan bruges til, men hvad der kan retfærdiggøre at bruge Flash. Det er immervæk mere logisk at servere tekst og andet direkte i HTML koden. Flash kan sagtens bruges til at lave hjemmesider i rent Flash. Jeg synes bare det er en dårlig idé at gøre det. Jeg lavede min første Flash-app for cirka 11 år siden, men jeg har brugt det, når jeg synes det kunne noget bedre end HTML. Det er lidt svært for mig at se mit kendskab er begrænset når jeg har lavet noget lignende det du har lavet. Det er ikke noget man lærer på en dag, hvilket i øvrigt også er en grund til Flash kommer til at overleve noget endnu. Der er masser af mennesker, der har svedt i årevis for at blive dygtige til det.

Shanne Simonsen:

Men vi kan sagtens blive enige, om at de nævnte teknologier har hver deres segment og berettigelse, og jeg tror ikke SlideShare vil være en tjeneste som Flash verdenen vil savne nævneværdigt, men det er jo kun min egen personlige opfattelse.

SlideShare viser jo mulighederne i HTML5 og det kan komme til at gøre ondt på Flash's fremtid, da det jo netop kan være et svar på oplægget om hvilken vej vinden blæser. Mon ikke der er andre, der følger trop. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 12:59

Hej Gita

Det ser ud til at jeg fejlagtigt troede, at du som flere andre i tråden, mente at Flash er noget man mest bruger til banner reklamer osv, men husker nu dit første indlæg, hvor du fortæller om spejl-app'en (den gad jeg da godt se i øvrigt :))
Men Flash rækker godt ud over animeret vectorgrafik - stærke dynamiske databaseløsninger, video, 3D - det er som nævnt tidligere kun brugeren der sætter begrænsningen, og teknologien udvikles hele tiden.

Det har hele tiden handlet om RIA for mig, og ikke om hvorvidt man skal bruge Flash eller ej til websites...

Vi kan kun gisne om fremtiden, men humlen i dit indlæg ser ud til at være, at HTML5 vil overtage Flash på områderne "almindeligt udseende websites" og bannerreklamer, og det har du sikkert ret i - det er jo sådan set allerede sket for websites vedkommende.

Tilbage er alt det avancerede, hvor jeg tror at Flash stadig vil være kongen. Man vil måske på sigt kunne udvikle lignende applikationer i HTML5, men på det niveau er vi slet ikke endnu, og det er de fleste udviklere og platforme heller ikke. Jeg tror også man vil se, at selv når det drejer sig om en åben standard, så vil mange beherske det grundlæggende, men kun få det avancerede, for det kræver også en del sved at nå til tops med HTML5, siger de kloge.
Har du selv prøvet at lave nogle af dine Flash apps i HTML? Jeg kunne godt tænke mig, at se eksempler på den samme app lavet i henholdsvis Flash og HTML, hvis nogen ligger inde med den slags.

P.s.
så denne forleden... http://www.drawastickman.com/, og spekulerede på om det mon er et repræsentativt eksempel på hvad man kan bedrive med HTML5 på nuværende tidspunkt?

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 13:39

Ja, det kan en del mere end HTML5 og jeg tror der er mange flere der meget hurtigere kan lave fede løsninger i Flash end der er til at lave dem i HTML5. Hvis der er udviklet software, der kan lave lige så fede ting HTML5 apps nemmere har jeg i hvert fald misset noget der. Problemet med Flash er nok bare at der er to ting, der er blevet vigtigere for mange: SEO (søgemaskineoptimering) og at mobile enheder kan tilgå websitet.

Jeg har ikke lavet apps i HTML5 endnu. Er først begyndt så småt at kigge på det, men det er ikke det jeg har mest tid til pt, selvom jeg synes det er spændende :-) 

Sparetips på Sparefeber.dk

Tilmeldt 14. Jun 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:15

Hej Shanne,

Ifm. mobile, tablets og social media: En stadig stigende del af internet trafikken kører på andre medier end desktop, og tendensen er at det fortsætter. Google presser på med at flytte trafikken over til mobile ved at tilbyde ranking prices på de sites der kan browses mobilt, dvs. at de ryger højere op på siden. Det største ryk sker p.t. på e-commerce.

Flash er ikke understøttet på en del af mobile og tablet devices i "en normal browsing experience." på en website (undtagen for early adopters der bruger skyfire, Iswifter og lignende). Med andre ord: Den del af websites der skal kunne browses mobilt skal ikke indeholde flash, hvis du vil nå bredt ud.

Mht. apps så kan du eksportere flash direkte til iPhone/iPad som en app og det virker fint. En af de bedst sælgende spil på iphone ("machinarium") er lavet i 100% flash+unity.

Hvis du i dit arbejde også selv sælger løsningerne ind til kunden, så find ud af om de vil prioritere desktop eller mobile, og hjælp med at lave en løsning i den teknologi der matcher, og her taler jeg ikke om html5, men blot html/css/js eller flash. Html5 findes ikke endnu som et reelt alternativ til at lave websites i, fordi der ikke er en fælles standard på tværs af browserplatformene endnu. Det tror jeg der er mange der ikke er klar over.

Personligt tror jeg flash hedder noget andet om 2-3 år og oplevelsen vil være den samme (eller tæt på), værktøjet vil være det samme, og den underliggende runtime vil være javascript/html5-lignende, og skiftet sker først når der kommer gode nok værktøjer+en platform til at erstatte flash. Værktøjet kommer fra Adobe og de venter med at udgive dem til der er nogen konkurrenter der begynder at komme tæt nok på, så vi kommer til at vente noget tid, hvis det overhovedet sker.

Adobe gør alt for at skabe en fælles platform med creative suite, så du kan regne med at grænsefladen i nye værktøjer vil give dig, og at alle de andre flashudviklere hurtig publicering til html5.

Jeg håber det hjalp dig lidt i dine overvejelser. Jeg mener stadig du skal afvente, og hvis dine kunder vil have nogen apps, kan de også laves i flash. Hvis siten skal browses mobilt, skal der laves en selvstændig sektion i html.
Alternativet er at du laver rene html sites, med de fordele (vedligehold, seo) og ulemper (lower quality rich media) det nu giver. Svaret på det kender du kun selv :-)

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Skrevet kl. 20:40

Hej Morten - tak for dit grundige svar.

Det var netop iSwifter jeg brugte, da jeg prøvede at afvikle via browser på en iPad, men selvom man kunne se alt, og alle funktioner, der kun indeholdt et enkelt tryk, virkede, så var det som sagt ikke en succes ifm. træk af elementer hen over skærmen. Det problem har jeg forstået forsvinder, når i stedet udgiver som en app med "Packager for iPhone"?

Mine kunder (og det er ikke dem, der har det viste eksempel, lovedsign) drømmer om at få både til desktop og iOS.
Hvis jeg skal kunne levere det uden at forlade Flash, så betyder det, at der skal laves 2 forskellige versioner; den rigtige, som er til browser, og en app komprimeret til lille skærm. 2 versioner = forøgede omkostninger, og vil kunden kunne undgå dette ved et skift til anden teknologi?
Nu tænker jeg at alle HTML fans'ne herinde råber "JA!", og jeg har også set desktop systemer, der i princippet ligner mit, lavet i f.eks. php m.m. på baggrund af en kæmpestor billeddatabase, men disse systemer arbejder i trin som en slags konfigurator, og kan kun håndtere enkelt-tryks funktioner - man kan ikke selv trække en/flere brillant(er) til en ønsket placering, skifte størrelse, facon, farve, placering osv., hvilket er et kardinalpunkt, og det der gør det til et ægte "design-selv" system, der kan vise alle produktets muligheder.

(En helt anden problematik, som det mest er mig selv der ser (ikke kunden), er det håbløst lille skærmformat).

Din personlige 2-3-års vurdering af Flash deler jeg fuldstændig, så det er nok bare et spørgsmål om at stikke snuden i sporet og følge med udviklingen! Smile

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Tilmeldt 14. Jun 10
Skrevet kl. 21:02

Hej Shanne,
Tak for dit svar.

Jeg mener dine kunder altid vil skulle betale ekstra for udvikling til mobil uanset teknologi, fordi forskellen på UI på desktop og mobil er for stor, til man kan lave noget fælles. Du kan argumentere for at mobile kunder altid kan se et html website, men brugeroplevelsen på et desktopsize website på en mobiltelefon afholder folk fra at bruge det.

Laver du det i html/php er det html'en der skal tilpasses.
Laver du det i flash, er det view'et der skal tilpasses hvis du bruger noget der bare tilnærmelsesvis minder om MVC pattern i din udvikling, som mange standard flash frameworks understøtter (gaia, robotlegs, tinymvc osv.). Den ekstra omkostning kommer til at matche ambitionsniveauet med mobiludgaven, så kunden kan selv skalere efter behov. Det kan du fortælle dem.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:36
Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Skrevet kl. 13:01

Ja - jeg så det godt et andet sted i går.
Jeg hæfter mig ved følgende afsnit i artiklen, som jeg synes bekræfter min egen teori om EDGE som afløser for det nuværende Flash:

"Adobe taler om at skabe en "smidig overgang til HTML5" og det bliver tolket som en erkendelse af, at Flash har en begrænset fremtid. For udviklerne betyder det at de stadig kan skabe applikationer med de samme Adobe-værktøjer - men det færdige output bliver HTML5, ikke Flash."

Som udvikler er jeg godt tilfreds med at få lov at blive i mit vante miljø, og håber bare, at HTML5 kommer hurtigt på niveau så det kan stå i stedet for swf, hvilket fra nu af vil være min primære bekymring.

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Tilmeldt 14. Jun 10
Skrevet kl. 18:03

Det eneste uventede i den artikel er EB's overskrift som ikke gengiver indholdet korrekt: Adobe afvikler flash fra mobilmarkedet, og de holder fast i det på latop og desktop.

Mobil/tablet er p.t. 5% af browserimpressions både på landsplan (DK) og også på verdensplan. Flash er de facto standard for rich display media p.t. og det ændrer sig ikke før HTML5 matcher det i værktøjer og muligheder i design og udtryk eller når mobile markedet får en størrelse så den overvejende del af kunderne kræver løsninger der når begge platforme.

Indtil da styrer Adobe showet og de bestemmer hvornår de vil trække i håndtaget, og hvor meget de ønsker EDGE skal tage fra Flash. Hvis de følger deres tidligere strategi, og det er set før, venter de med at pushe HTML5 til konkurrenterne har et fuldt fungerende produkt på banen, men som endnu ikke har traction, hvorefter de sænker det. Det ved investorerne godt, så der er ingen der tør satse stort på et HTML5 flagskip i form af et publisher produkt der direkte konkurrerer med flash publisher, før standarden har udviklet sig nok.

Derfor tager det lang tid.

Mvh Morten

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Skrevet kl. 19:31

Det tror jeg du har meget ret i, Morten. 

Adobe er en mastodont og når de vælger at offentliggøre aflivningen af Flash på mobile enheder, så tror jeg ikke man skal læse det som et nederlag for dem; de gøder vejen for et nyt produkt, og du har garanteret ret i, at det først kommer, når konkurrenterne har meldt sig med svagere løsninger.
Så jeg holder fast i min beslutning og bliver i Flash og Air :)

Vh. Shanne

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Side 11 ud af 11 (110 indlæg)