Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør man, når man ikke har en overenskomst og ønsker at ansætte?? Hvilke regler skal man følge?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Mangler hjælp til hvad man gør som klinik indehaver med sin første ansatte. Er ikke selv medlem af fagforening og a-kasse og har ikke en overenskomst. Men hvilke regler skal man så følge og hvordan finder man lige ud af det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:53

I en klinik ville jeg tro det er en funktionær du ansætter

Det er så funktionærloven som regulerer den ansættelse. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123029 

Du kan ansætte med gensidig prøvetid på 3 mdr - med 14 dages varsel, og derefter er det funktionærlovens varsler der gælder. (der er specielle regler for vikar ansættelse men generelt set)

Der er ikke specielle krav til minimumsløn i Danmark faktisk, men du bør jo skæve til hvad andre byder for lignende arbejde. Du skal nok allierede dig med lønbureau. danløn eller multidata f.eks. så du får feriepenge og ATP korrekt

Arbejdstid og andre vilkår - ud over det som gælder funktionær og ferielovgivning - aftaler du helt selv

Derudover kan der være grund til at overveje forsikringsforhold vedr., ansatte.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:03

Husk at lave ansættelsesaftale senest 1 måned efter ansættelse, idet der ellers vanker bøder på¨

op til 10.000 kr.

Læs mere om det på nettet.

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:06

Det er en rigtig god ide at købe funktionærloven, og så holde en ansættelse indenfor de regler der er i den.

Tal med din revisor om hvordan du gør det rigtigt med løn, feriepenge m.v. Et godt og billigt system til det praktiske er det webbaserede danløn.

Tilmeldt 21. Sep 11
Skrevet kl. 07:39

Hej og tak for svar

jo har også kigget funktionær loven igennem. Men når jeg ikke har overenskomst er jeg tilsyneladende ret frit stillet og hvis jeg så ansætter i funktionær stilling ville jeg binde mig selv igen. Er en mindre skønhedsklinik, så hvis jeg kan slippe for at give løn ved barsel ville det være rart- ahhh en jungel at finde ud af ,.

Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:13
Gennemsnit 2,8 stjerner givet af 4 person

Hej pinkprincess

Hvis din nyansatte er medlem af en fagforening tror du så selv i din vildeste fantasi at du kan smuge dig udenom en overenskomst.

Hvis du ikke selv er medlem af en forening for selvstændige inde for dit erhvervsområde, skal du skal have dig en tiltrædelsesoverenskomst med den ansattes fagforening og nægter du at underskrive denne, kan du med stor sikkerhed forvente en blokade. Hvis du er medlem af en forening har du med stor sikkerhed en overenskomst med lønmodtagerens fagforening.

Iøvrigt bryder jeg mig absolut IKKE om at du prøver at stikke af fra det ansvar der følger med når man bliver arbejdsgiver. Accepter de regler der er vedr. barsel eller undvær ansatte og pas det hele selv.

Med venlig hilsen

Frank 

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 15:30
Tilmeldt 21. Sep 11
Skrevet kl. 17:58

Hej Frank..

prøvet skam ikke at stikke af, men at beskytte min virksomhed, nu er der jo ingen der hjælper mig økonomisk hvis jeg selv bliver gravid. Elsker at være selvstændig og har dejlige ansatte ganske uden overenskomst. er bare træt af alle de regler. der er svære at finde ud af.Og prøver at finde hjælp til at tyde dem,

Desuden får den ansatte stadig barselsdagpenge, såfremt vedkommende er i fagforening, så sys faktisk det må betragtes som en gode, at få sin løn supleret op,ved barsel. og ikke en ret. 

hvis man som ansat gerne vil hjælpes i hoved og bag. sys jeg man skulle blive offentlig ansat i stedet, Det er jo også hvad de fleste kvinder gør i stedet for at blive selvstændige fordi det er for svært økonomisk og med regler at få børn med butik.

bedste hilsner Astrid

Tilmeldt 21. Sep 11
Skrevet kl. 17:59

tusind tak for det gode svar. kontakter dig snarest

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

farras:

Hej pinkprincess

Hvis din nyansatte er medlem af en fagforening tror du så selv i din vildeste fantasi at du kan smuge dig udenom en overenskomst.

Sikke en masse trusler. Du kan da sagtens lade være med at have overenskomst. Det er der masser af mindre virksomheder der ikke har, og også visse større, og det er fuldt ud lovligt. 

Lad være at bekymre dig for meget. Netop den slags trusler er jo med til at folk ikke tør ansætte - lige præcis den klare downside ved fagforeninger.

Jeg synes heller ikke arbejdsgivere skal smyge sig uden om ansvar, derfor råd om at følge funktionærloven og ferielov og i det hele taget anbringe dig lønmæssigt et sted der ligner det normale niveau - men det kan godt være under gennemsnit i begyndelsen

Netop sygdom og barsel er manges store retfærdige bekymring. Sygdom er ikke så farligt i virkligheden, der kan du få dækket en del efter nogle dage, men barsel er en retfærdig bekymring for en ny virksomhed med EN ansat. Tal lige ud om det. Der er ikke pligt til at personen fortæller det, hvis det er tidligt i graviditeten, men du har lov til at høre hvad planerne er og forklare, at du nødigt vil ha en der går med planer om graviditet lige her og nu, da du jo har behov for medarbejderen, men at du da i øvrigt følger de regler der findes. Også der er der mulighed for at du får dækket langt det meste hvis de ikke er en løntung medarbejder.

DA kan du jo blive medlem af, og så kan du være tvunget til overenskomst, men også får råd - alternativt er der mange advokater med speciale i ansættelsesret, som kan rådgive om risiko og omkostning ved sygdom og barsel

Det er tosset, at der ikke er en fællesskabs forsikring der dækker barsel 100% - som alle betalte til og som sikrede at det ikke kostede arbejdsgiver noget for folk med "almindelig løn" - eller gav et beløb som nu en gang var det man fik under barsel. Som det er nu, kan folk jo ansætte mænd, og smyge sig uden om problemet - og det duer jo slet ikke,

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)