Lavere indkomstskat vil også gælde dem på SU. Du betaler skat af din SU....
Lavere skat og lavere lønninger gør os i det globaliserede samfund mere konkurrencedygtige overfor udlandet. Det skulle gerne give flere i arbejde og dermed flere penge til skattekassen. Se f.eks. denne: http://www.business.dk/forside/loentoerke-skal-redde-arbejdspladser
Får du kr. 5.000,- i SU og skal betale 50% i skat, eller får du 4.000,- og skal betale 20% i skat ? |
Er dit personfradrag kun på 1000 kroner om måneden?
da jeg var på SU fik man 4200 om måneden - heraf fik jeg 3200 udbetalt. skal frdaraget væk og jeg stadig fik 4200 ville jeg med en skatteprocent på 40% får 2520 kroner - heraf skal jeg så lave min månedlige lægebesøgsopsparing på 100 kroner - så er der 2420 tilbage - og jeg står med indtægt der er 19% lavere end før.
I værste fald vil det betyde at de unge, der ikke kan få økonomisk opbakning hjemmefra, vil få sværere ved at gennemføre deres studier. Nogle vil have overskud til at arbejde en masse ved siden af - og godt for dem - men nogen vil falde fra - og nok væsentligt flere end i dag.
Jeg kan sagtens se de konkurrencemæssige fordele ved lavere løn og lavere skat - det er slet ikke det, vi diskuterer. Det vi diskuterer er, hvordan man undgår at tabe en trediedel eller måske bare en femtedel af samfundet på gulvet, mens resten vækster.
Det er en balance, der kan være svær at finde. Og en balance som jeg ikke synes LA viser ret stor interesse.
Bliv gratis medlem