Jeg har nu lavet forskellige (aldeles uvidenskabelige) tests i et begrænset antal netbutikker, for at se om der "generelt" er problemer med ewire i Chrome. Jeg har under testen kun benyttet Chrome. Resultatet kan ses herunder:
Auto-Butikken.dk giver mulighed for betaling både med ewire og Paypal:
ewire:
Her bliver popup-vinduet ganske rigtigt blokeret af Chrome, og jeg skal først godkende popups på auto-butikken.dk, for at få adgang til vinduet.
Når jeg går tilbage til bekræftelsesskærmen (efter at have tilladt popups på auto-butikken.dk) og prøver igen, så virker det.
Paypal:
Her åbner intet popup-vindue, og viderstillingen til Paypal sker helt uden problemer.
Imellem de to tests har jeg slettet browserdata og fjernet accepten af popups på auto-butikken.dk, inden jeg testede med Paypal - for at testen skulle foregå på lige vilkår.
For at gøre testen lidt bredere, fandt jeg to netbutikker, der benytter en PBS-/NETS-løsning via henholdvis Quickpay og ePay:
Quickpay:
Her åbner popup-vinduet helt uden problemer, og jeg skulle ikke foretage mig andet end at indtaste kortoplysninger, hvis jeg ville fortsætte købet (jeg har aldrig besøgt butikken før, så Chrome havde ikke gemt cookies eller indstillinger, der kunne have en positiv indvirkning på testen).
ePay:
Samme resultat som med Quickpay - popup-vinduet åbner uden problemer.
Konklusion:
Det er svært nøjagtigt at sige, om det er ewire eller auto-butikken.dks opsætning af ewire, der fejler. Men umiddelbart kan jeg ikke se nogen grund til at Quickpays eller ePays popup-vinduer skulle være anderledes en ewires - alligevel er der en forskel (ved brug af Chrome).
Tilføjelse:
Jeg fandt endnu et par netbutikker, som benytter ewire som gateway, her iblandt: http://www.gpa-danmark.dk/ - modulet åbner ikke i en popup, men i et nyt vindue. Her kommer ewires betalingsvindue frem (dog var der noget ventetid, hvor jeg som "kunde" blev mødt af en hvid skærm).
Endelig konklusion på min test:
Jeg synes, at det er svært at vurdere ewire på baggrund af denne test (som er noget begrænset). Min generelle oplevelse med ewire (i testen) er blandet, idet betalingen ikke synes at fungere lige optimalt alle steder. Jeg er i enkelte tilfælde i tvivl om, hvorvidt det skyldes den enkelte shop og dens opsætning eller om fejlen ligger hos ewire.
Ingen af de to test-butikker, der benyttede Quickpay eller ePay gav fejl eller lange ventetider under betalingsprocessen.
I 3 af de butikker, der benyttede ewire fungerede betalingsprocessen uden tekniske problemer, men to af stederne oplevede jeg lange svartider mellem butikken og ewire. I en enkelt netbutik kunne jeg ikke komme videre i betalingsprocessen, hvilket ikke nødvendigvis skyldes ewire, men nok nærmere skyldes fejlbehæftet programmering. I den sidste butik (auto-butikken.dk), som i øvrigt er den eneste butik i testen, der åbnede ewires betalingsvindue som en popup, blev vinduet som bekendt blokeret af Chrome.