Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright af DVD Covers.?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Casper Fischer:

Jo men du kan også vende den om og sige jeg har købt DVD filmen, inklusiv cover. Så har jeg vel købt en eller anden form for rettighed i forhold til at tage et billed af den?

Nej det har du ikke. Du har købt retten til at se filmen.

Copyright lovgivningen, meget sort/hvidt og skåret ud i granit, siger at du ikke må reproducere eller videregive andres materiale uden tilladelse. Så bare fordi du har købt filmen, så er det ikke ensbetydende med at du må tage et billede af coveret eller et screenshot fra filmen og bruge det med mindre du har fået lov. Så enkelt er det faktisk.

Men f.eks. privatpersoner som sidder og laver fan-sider og lignende over film, dem har producenterne i de færreste tilfælde nogen problemer med og derfor heller ikke gider at kaste sig ud i et juridisk slagsmål med. Men virksomheder som begynder på det, dem har de tilgengæld ikke meget til overs for.

Jeg kan til sammenligning fortælle at en af vores større kunder fra IT-branchen ønskede at lave et filmarrangement i en biograf hvor alle deres kunder så skulle inviteres ind og se Matrix III. Vi skulle lave nogle plakater dertil hvor det i bund og grund blot var filmplakaten, men så med en ekstra tekst i stil med "For xxxxxx VIP clients only!", som skulle sidde i området omkring den sal hvor forestillingen skulle køre. Det fik vi et klokkeklart NEJ til, på trods af at kunden havde lejet sig ind i biografens største sal m.m.

/Jesper

Fra Ringsted
Tilmeldt 19. Mar 10
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 12:41

Kan godt fornemme på det hele det ikke er tilladt.

men hva faen gør man så? Skal jeg begynde at sende mails ud til samtlige navne der står på dvd´en eller tager man chancen og skriver et langt "terms of use" hvor man giver alle rettigheder til den oprindelige ejer, bla bla bla og krydser fingre?

Ved der er hvertfald en webshop som gør præcis det samme, der er alt lige fra de skarpeste digitale billeder, dårligt scannede billede, noget taget med et kamera OG edda et billed hvor man har klippet en reklame væk...

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 12:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Casper Fischer:

John Nielsen:
Det drejer sig om ophavsret. Du må ikke, uden udtrykkeligt samtykke fra indehaveren af ophavsretten, kopiere, publicere eller på anden måde gengive vedkommendes værk. Ophavsretten behøver ikke at være påberåbt, hvilket betyder, at der ikke behøver at stå noget om copyright ved værket. Ophavsretten gælder uanset.

Jo men du kan også vende den om og sige jeg har købt DVD filmen, inklusiv cover. Så har jeg vel købt en eller anden form for rettighed i forhold til at tage et billed af den?

Nej, det kan du faktisk ikke.

Coveret er lige så beskyttet som eksempelvis bøger, malerier og andre værker.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 15:50

Hej Kasper,

Mit gæt er, at du godt selv må tage billeder af de konkrete produkter (DVD'er) (eller få en anden til det) og bruge dem til at sælge dvd'erne i din egen butik. Du må selvfølgelig ikke blot bruge andres billeder eller bruge dine egne billeder i sammenhænge, der kæder produkterne sammen med helt trdje ting - a' la den med bilreklamen og kuglepennen.

Jeg vil tro, at vi er ude i det juridiske begreb "konsumption".

Se den her trådhttp://www.amino.dk/forums/t/98394.aspx?PageIndex=2 

Den udsprang af en snak jeg oprindelig havde med trådstarter, Maria, omkring videresalg af produktfotos.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)