jeg køre på en slags dropshipping og nu med fri fragt.
hvordan skal jeg skrive udgiften på et salg ind i regnskabet når nu der ikke skal moms på fragten? jeg sælger en vare for 1000 kr varen koster mig 500 og fragten 250 (for at holde runde tal)
jeg ville så skrive salget ind 1000kr på en konto (i regnskabsprogrammet) udgiften 500 kr. på en konto (i regnskabsprogrammet) og fragten 250 uden moms på en konto (i regnskabsprogrammet.)
er det korrekt?
og skal fragt uden moms angives til skat ? (jeg skal snart til at betale skat første gang siden jeg startede så vil gerne gøre det rigtigt)
hvordan skal jeg skrive udgiften på et salg ind i regnskabet når nu der ikke skal moms på fragten? jeg sælger en vare for 1000 kr varen koster mig 500 og fragten 250 (for at holde runde tal)
Varesalg: -1000 kr. (kredit) Vareforbrug: 500 kr. (debet) Fragt ved varekøb: 250 kr. (debet)
For nemheds skyld, antager vi, at modposteringerne sker på banken, som nu har en saldo på 250 kr. (debet).
Alternativt kan du lægge portoen til dit varekøb, og dermed opnå følgende:
Varesalg: -1000 kr. Vareforbrug: 750 kr.
Joachim:
og skal fragt uden moms angives til skat ? (jeg skal snart til at betale skat første gang siden jeg startede så vil gerne gøre det rigtigt)
Det skal bare bogføres i regnskabet, hvordan udgiften fordeler sig - evt. som ovenstående. Du skal ikke angive dine momsfri portokøb på din momsangivelse.
Nu tænkte jeg dog på de gebyr der er ved diverse betalings metoder.
lads os bare tage paypal som nok er en af de værste med gebyrer, skal det bogføres? indtilvider har jeg ikke gjort noget med dem da det jo ikke er penge til mig og de går lige til payapl
Hvis der er tale om gebyrer, som Paypal fakturerer dine kunder, udenom dine salgsbilag, så skal du ikke bogføre disse bilag i dit regnskab. I dette tilfælde er gebyret udelukkende et anliggende imellem Paypal og dine kunder.
Hvis der er tale om, at Paypal pålægger et gebyr til din ordre, og at gebyret dermed også figurerer på dine salgsbilag, så skal det selvfølgelig også bogføres i dit regnskab. Det vil dog kunne faktureres på en særskilt udlægskonto, hvor du modregner med dine kunders betaling.
Gebyret vil ikke indeholde moms, og du skal ikke opkræve moms fra dine kunder, med baggrund i gebyret.
1. Du skal føre en udlægskonto, hvor du bogfører de portoudlæg, som du lægger ud for dine kunder. Ideelt set, skal der føres en konto pr. kunde.
2. Alle dine portokøb skal kunne henføres til en specifik kunde, og du skal føre portokøbet i din kundes navn
Sikke noget sludder - læs dog vejledningen(sakset direkte fra SKAT's hjemmeside, dog er fremhævningen min egen):
Virksomheden er herefter berettiget til under ét at behandle portoudgifter vedrørende sådanne forsendelser som momsfrie udlæg for kunderne, således at den del af de samlede gebyrer, opgjort under ét, der modsvares af portoudgifter under udlægsordningen, ikke indgår i den momspligtige omsætning. Der kræves ikke en opgørelse kunde for kunde. Portoudgifter under udlægsordningen føres på en samlet udlægskonto