Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skal jeg betale moms på fragt?

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 2. Jun 11
Indlæg ialt: 219
Fra  EDB-Eksperten Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Tak for dit svar

jeg køre på en slags dropshipping og nu med fri fragt.

hvordan skal jeg skrive udgiften på et salg ind i regnskabet når nu der ikke skal moms på fragten? jeg sælger en vare for 1000 kr varen koster mig 500 og fragten 250 (for at holde runde tal)

jeg ville så skrive salget ind 1000kr på en konto (i regnskabsprogrammet) udgiften 500 kr. på en konto (i regnskabsprogrammet) og fragten 250 uden moms på en konto (i regnskabsprogrammet.)

er det korrekt?

og skal fragt uden moms angives til skat ? (jeg skal snart til at betale skat første gang siden jeg startede så vil gerne gøre det rigtigt)

Gratis hosting hos EDB Hosting. Linkkatalog www.Link-Eksperten.dk. Bærbare computere www.EDB-Eksperten.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:04

Joachim:

hvordan skal jeg skrive udgiften på et salg ind i regnskabet når nu der ikke skal moms på fragten? jeg sælger en vare for 1000 kr varen koster mig 500 og fragten 250 (for at holde runde tal)

Varesalg: -1000 kr. (kredit)
Vareforbrug: 500 kr. (debet)
Fragt ved varekøb: 250 kr. (debet)

For nemheds skyld, antager vi, at modposteringerne sker på banken, som nu har en saldo på 250 kr. (debet).

Alternativt kan du lægge portoen til dit varekøb, og dermed opnå følgende:

Varesalg: -1000 kr.
Vareforbrug: 750 kr.

Joachim:

og skal fragt uden moms angives til skat ? (jeg skal snart til at betale skat første gang siden jeg startede så vil gerne gøre det rigtigt)

Det skal bare bogføres i regnskabet, hvordan udgiften fordeler sig - evt. som ovenstående. Du skal ikke angive dine momsfri portokøb på din momsangivelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:05

Martin E. Jensen:

Hvis du tilbyder fri fragt, så skal du selvfølgelig ikke betale moms af fragten eller forsendelserne.

Betyder det så ikke at man i teorien gør det meget nemmere for sig selv ved blot at køre med fri fragt? Altså mindre regnskabs bøvl etc.?

~ Amaris

Tilmeldt 2. Jun 11
Fra  EDB-Eksperten Skrevet kl. 18:12

Amaris

men risikoen for tab på retur vare er jo så tilstede. (tabt porto)

Tilægs spørgsmål!

gebyr på betaling!!!

skal de opgives til skat eller på anden vis indtastes i regnskabet? eller hvad gør man med den?

Gratis hosting hos EDB Hosting. Linkkatalog www.Link-Eksperten.dk. Bærbare computere www.EDB-Eksperten.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:15

Amaris Charvell:

Betyder det så ikke at man i teorien gør det meget nemmere for sig selv ved blot at køre med fri fragt? Altså mindre regnskabs bøvl etc.?

Hej Amaris,

Umiddelbart vil du opnå en stor lettelse, hvis alternativet er at anvende udlægsordningen, som godt kan give en del udfordringer.

Hvis du pålægger moms på den fragt/porto du fakturerer, så er der kun en mindre administrativ fordel i at tilbyde fri fragt.

Du vil dog opnå en større eller mindre administrativ fordel i begge tilfælde.

Om det så kan betale sig rent økonomisk er en helt anden snak.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:19

Joachim:

gebyr på betaling!!!

skal de opgives til skat eller på anden vis indtastes i regnskabet? eller hvad gør man med den?

De skal indgå i regnskabet på en indtægtskonto. De skal ikke opgives særskilt til SKAT.

Husk dog, at såfremt der ikke er tale om et momsfrit gebyr, såsom rykkergebyr eller dankortgebyr, så skal der også opkræves/betales moms af gebyrer.

Et forsendelsesgebyr vil således også skulle pålægges moms.

Tilmeldt 2. Jun 11
Fra  EDB-Eksperten Skrevet kl. 21:03

Nu tænkte jeg dog på de gebyr der er ved diverse betalings metoder.

lads os bare tage paypal som nok er en af de værste med gebyrer, skal det bogføres? indtilvider har jeg ikke gjort noget med dem da det jo ikke er penge til mig og de går lige til payapl

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:16
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvis der er tale om gebyrer, som Paypal fakturerer dine kunder, udenom dine salgsbilag, så skal du ikke bogføre disse bilag i dit regnskab. I dette tilfælde er gebyret udelukkende et anliggende imellem Paypal og dine kunder.

Hvis der er tale om, at Paypal pålægger et gebyr til din ordre, og at gebyret dermed også figurerer på dine salgsbilag, så skal det selvfølgelig også bogføres i dit regnskab. Det vil dog kunne faktureres på en særskilt udlægskonto, hvor du modregner med dine kunders betaling.

Gebyret vil ikke indeholde moms, og du skal ikke opkræve moms fra dine kunder, med baggrund i gebyret.

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 22:05

Martin E. Jensen:

1. Du skal føre en udlægskonto, hvor du bogfører de portoudlæg, som du lægger ud for dine kunder. Ideelt set, skal der føres en konto pr. kunde.

2. Alle dine portokøb skal kunne henføres til en specifik kunde, og du skal føre portokøbet i din kundes navn

Sikke noget sludder - læs dog vejledningen(sakset direkte fra SKAT's hjemmeside, dog er fremhævningen min egen):

Virksomheden er herefter berettiget til under ét at behandle portoudgifter vedrørende sådanne forsendelser som momsfrie udlæg for kunderne, således at den del af de samlede gebyrer, opgjort under ét, der modsvares af portoudgifter under udlægsordningen, ikke indgår i den momspligtige omsætning. Der kræves ikke en opgørelse kunde for kunde. Portoudgifter under udlægsordningen føres på en samlet udlægskonto

MVH
Kirstne

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Enig med Kirsten.Yes

Det er ikke korrekt, hvad Martin skriver!

MvH

Peter

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)