Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skal jeg betale moms på fragt?

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 2. Jun 11
Indlæg ialt: 219
Fra  EDB-Eksperten Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino.

jeg har er kommet i tvivl om jeg skal betale moms til skat på fragt.

jeg er lige begyndt at bruge fri fragt i min webshop og er kommet til at tænke på det igen. jeg har tidligere tænkt over det  men kom frem til at det er kunden køber fragt så skal jeg men vis jeg har fri fragt så er det mig der køber fragten og så skal der vel ikke betales moms af den....Eller?

hvad siger i ?

Hilsen

Joachim

Gratis hosting hos EDB Hosting. Linkkatalog www.Link-Eksperten.dk. Bærbare computere www.EDB-Eksperten.dk

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 14:23

Sælger du B2B eller B2C?

Hvis du sælger B2C er der ikke moms på porto. Hvis du opkræver betaling for fragt kan du føre det via en udlægskonto, så skal du ikke lægge moms på fragt.

Lad mig komme med et eksempel:

Forudsætning: Varen koster 100 kr (incl. moms), portoen udgør 25 kr, dvs. du skal opkræve ialt 125 kr. hos din kunde.

1. Hvis du kører den med fri fragt, bliver den samlede faktura 125 kr, og momsen udgør 25 kr.
  2. Hvis du fakturerer 100 kr for varen og 25 kr. for porto (den skal markeres på regningen som uden moms), er det kun de 100 kr, der er moms af, dvs. 20 kr.  

Du får et bedre resultat, hvis du vælger at bruge udlægsordningen - det er under alle omstændigheder din kunde, der betaler i sidste ende. Men kunden får selvfølgelig ikke oplevelsen af fri fragt.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 2. Jun 11
Fra  EDB-Eksperten Skrevet kl. 15:18

ja det er B2C

vil det sige at alt det salg jeg har haft hvor jeg ikke hade fri levering skulle jeg ikke betale moms af leveringen?

nu skriver du at fragten skal markeres som uden moms på fakturaen. er det nok at der står varens pris med moms og moms beløb og så står fragten for sig selv, og så en samled pris eller skal der stå FRAGT UDEN MOMS på fakturaen ?

Hilsen

joachim

Gratis hosting hos EDB Hosting. Linkkatalog www.Link-Eksperten.dk. Bærbare computere www.EDB-Eksperten.dk

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 15:43

Du kan finde reglerne her:

http://www.skat.dk/display.aspx?oId=95986&vId=201613 - læs under portoudgifter.

Som jeg læser det, skal du kunne dokumentere portobeløbet. På mine regninger har jeg en post, der hedder 'porto (excl moms)', og så skriver jeg momsbeløbet et andet sted. Men skriv til Skat - de er faktisk ret hurtige til at svare, og så er du på den helt sikre side.

Og ja - jeg har selv betalt for meget i moms i en længere periode, fordi jeg ikke var opmærksom på reglerne. En rigtig ØV-ting.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Handewitt
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 598
Fra  N.K. Import APS Skrevet kl. 15:53

Husk at få 100% styr på dokumentationen og lave udlægskontoen 100% rigtigt. Jeg er endt i et være slagsmål med Skat fordi de ikke mener den er lavet korrekt af min tidligere bogholder og nu vil de have rigtig mange tusinde kroner tilbage med renter... (jeg har selvfølgelig skiftet bogholder, men overvejer om jeg skal klage over afgørelsen).

Danmarks største udvalg af billigt træningsudstyr

Fra København
Tilmeldt 7. Aug 11
Indlæg ialt: 26
Fra  CoverMe.dk Skrevet kl. 16:01

Hejsa,

God diskussion i har kørende. Selv har jeg lige startet et firma der sælger laptop covers til Mac computere. Idag skulle jeg sende et cover retur til en leverandør og lage mærke til at der ikke var pålagt moms på kvitteringen. Først, hvorfor er det sådan? Er der mulighed for at få penge retur når det er en selv som har betalt for meget i moms?

Rigtig god dag.

Tilmeldt 2. Jun 11
Fra  EDB-Eksperten Skrevet kl. 16:22

Omg

ja jeg må indrømme jeg har et meget simpelt regnskab 2 konti 1 til moms og en til fortjeneste.

skal jeg have en RIGTIG konto som udlægskonto eller er det i regnskabet jeg skal lave en konto til det?

jeg bruger et engelsk sproget gratis system (waveaccounting) som ganske vist har en masse muligheder som jeg intet aner om :-/ men det er der muligt at lave flere konti til dit og dat.

jeg har der en til udgifter salg og salgs moms regner den selv ud.

hvor mange konti skal jeg have mener i for at drive en fornuftig forretning som også kan køre i mange år frem?

Hilsen

Joachim

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:08

Hej Joachim,

Pas på... Der er desværre givet nogle forkerte råd i denne tråd.

Det er ikke afgørende, om du sælger til private eller virksomheder, for om du skal pålægge moms på en forsendelse. Du skal ALTID pålægge moms på en forsendelse/porto/fragt du sælger, med mindre du anvender reglerne om udlæg.

Hvis du anvender reglerne om udlæg, så er der en række regler, som du skal leve op til, og det kræver nok, at du ved lidt omkring regnskab.

1. Du skal føre en udlægskonto, hvor du bogfører de portoudlæg, som du lægger ud for dine kunder. Ideelt set, skal der føres en konto pr. kunde.

2. Alle dine portokøb skal kunne henføres til en specifik kunde, og du skal føre portokøbet i din kundes navn.

3. Du skal ikke indregne dine portoudlæg som en del af din omsætning, da det jo er udgifter, som du har haft på vegne af dine kunder, men som hverken er en udgift eller indtægt i din virksomhed.

4. Ifølge loven skal du faktisk videresende dit portobilag til din kunde, da originalbilaget jo ikke er dit, men netop din kundes. Det sker dog i de færreste tilfælde i den virkelige verden, selvom det er forkert.

Såfremt du ikke følger ovenstående, så kan du komme i en situation, hvor SKAT kræver moms af samtlige af dine indkrævninger af porto, og det kan sagtens gå hen og blive en dyr fornøjelse.

Derfor bør du gøre det rigtigt, hvis du ikke skal komme i en uheldig situation.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:10

Nikolaj:

Husk at få 100% styr på dokumentationen og lave udlægskontoen 100% rigtigt. Jeg er endt i et være slagsmål med Skat fordi de ikke mener den er lavet korrekt af min tidligere bogholder og nu vil de have rigtig mange tusinde kroner tilbage med renter... (jeg har selvfølgelig skiftet bogholder, men overvejer om jeg skal klage over afgørelsen).

Uha, lyder ikke godt.

Netop denne situation kan sagtens være resultatet, hvis man glemmer at pålægge moms på porto/fragt/forsendelser, uden at benytte sig af reglerne om udlæg.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:12

Joachim:

Hej amino.

jeg har er kommet i tvivl om jeg skal betale moms til skat på fragt.

jeg er lige begyndt at bruge fri fragt i min webshop og er kommet til at tænke på det igen. jeg har tidligere tænkt over det  men kom frem til at det er kunden køber fragt så skal jeg men vis jeg har fri fragt så er det mig der køber fragten og så skal der vel ikke betales moms af den....Eller?

Hvis du tilbyder fri fragt, så skal du selvfølgelig ikke betale moms af fragten eller forsendelserne.

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)