Hej amino. jeg har er kommet i tvivl om jeg skal betale moms til skat på fragt. jeg er lige begyndt at bruge fri fragt i min webshop og er kommet til at tænke på det igen. jeg har tidligere tænkt over det men kom frem til at det er kunden køber fragt så skal jeg men vis jeg har fri fragt så er det mig der køber fragten og så skal der vel ikke betales moms af den....Eller? hvad siger i ? Hilsen Joachim |
Hvis du sælger B2C er der ikke moms på porto. Hvis du opkræver betaling for fragt kan du føre det via en udlægskonto, så skal du ikke lægge moms på fragt.
Lad mig komme med et eksempel:
Forudsætning: Varen koster 100 kr (incl. moms), portoen udgør 25 kr, dvs. du skal opkræve ialt 125 kr. hos din kunde.
- Hvis du kører den med fri fragt, bliver den samlede faktura 125 kr, og momsen udgør 25 kr.
- Hvis du fakturerer 100 kr for varen og 25 kr. for porto (den skal markeres på regningen som uden moms), er det kun de 100 kr, der er moms af, dvs. 20 kr.
Du får et bedre resultat, hvis du vælger at bruge udlægsordningen - det er under alle omstændigheder din kunde, der betaler i sidste ende. Men kunden får selvfølgelig ikke oplevelsen af fri fragt.
MVH
Kirsten