Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skal jeg betale moms på fragt?

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at blande mig i slagsmålet, vil jeg bare sige, at jeg to gange i år har fået klart forkert svar fra skat via kommunikation under skat.dk

I det ene tilfælde kom en ny medarbejder pludseligt ind og selv svarede at hans kollega havde svaret galt i første fald, så den greb de for egen motor - og i det næste svarede de forkert, fordi deres eget link da jeg spurgte 15/7 - præcis samme dag skiftede til ny fortolkning af ligningsloven baseret på ny dom.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jun 08
Indlæg ialt: 920
Fra  www.usb.dk Skrevet kl. 19:41

Hej

Hvad er så det rigtig svar, jeg driver en enkeltmandsvirksomhed - skal der så moms på fragten og på regningen?

D.v.s alt er inkl moms, også trækker jeg momsen fra efterfølgende?

Eks en vare for 100 DKK

25 I fragt

125 DKK i alt..

Også siger jeg 125 - 20% moms, når jeg skal trække fra? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:32

har du ikke et regnskabsprogram som du benytter så du har opsplitning i fragt og selve varen og ikke bare sådan samlet?

Lad være med at tale om priser inkl. moms overhovedet når det er fra dig selv og heller ikke fra andre helst, da moms, din egen eller den du får faktureret fra andre - INTET har med dit overskud at gøre, så hold dig til kun at tale priser uden moms. Selve dit regnskab er altid UDEN MOMS og momsen er helt eget - under status og ikke drift.

Hvis du betaler moms på din egen fragt så vil det fremgå af fragtregningen og den moms kan du trække fra - og er det frimærker, ja så er der generelet ikke moms på, men det enkle er, at hvis du ser moms på regningen fra en dansk moms registreret der sender til dig, ja så trækker du den moms fra

Det andet her lyder mere som om DU sender en pakke til 100 kr + fragt 25 kr - så lægger du 25% på i moms på det hele korrekt - med mindre du bruger udlægsordningen - og igen - momsen er ikke en del af dit driftsregnskab

Ofte kan man med fordel bruge udlægsordningen men den er lang at forklare men kan spare moms i kundeforholdet. Du kan læse om MOMS FRAGT OG PORTO i linket med blåt

vh

Tilmeldt 2. Jun 08
Fra  www.usb.dk Skrevet kl. 20:48

Hej John

Tusind tak fra svar, det jeg gør lige nu er følgende : 

Total varer (inkl. moms): 100,00 DKK
Forsendelse (inkl. moms): 25,00 DKK
Total (inkl. moms) 125,00 DKK Jeg laver det hele i et regnskab, da jeg ikke gider at have fragten for sig selv. Så trækker jeg fra 125 - 20 % = 100 DKK < er det den korrekte fremgangsmåde?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:57

tallet bliver korrekt men måden er bare ikke og vil kunne gi dig regnskabs problemer

Total varer ex moms 80 kr

Forsendelse ex moms 20 kr

totalt 100 kr

moms 25%   25 kr

totalt 125 kr

Du skaber også problem i forhold til at kunne regne vareforbrug og alt muligt andet ved ikke at have fragt med moms og porto uden moms på egne konti - men du må gøre som vist her, for at ha de 80 kr som omsætning af varer og ikke 100 kr som omsætning af varer - ellers kokser hele dit regnskab og du vil ikke ane hvad du skal skatte af

Den der med hvad du gider og ikke gider, må du ikke lade drive spørgsmålet om hvorvidt dit regnskab ender på en måde som kan bruges ved moms angivelser OG ved udarbejdelse af årsregnskabet, for ellers står du med en masse der skal rettes op til den tid.

Personligt tror jeg du skal ha en til at hjælpe dig ved det første kvartal - for du får moms rodet ind i omsætning er jeg bange for - ligesom jeg frygter du har alle varkøb som udgift og ikke fører varelager i status - men - your choice

vh

Tilmeldt 2. Jun 08
Fra  www.usb.dk Skrevet kl. 21:57

Hej

Mange tak john, nu er den ordnet :-)

Spørgsmål er vel så om der må stå Forsendelse i alt (inkl. moms) : 25,00 DKK når folk køber ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04

ja på en egentlig faktura skal moms vises - du kan læse her: http://www.tax.dk/lv/moms/N_2_3.htm 

en kasse bon KAN vise moms bare ved at skrive at momsen udgør 25% og er inkl. men ikke en egentlig faktura fra CVR

du kan se her også http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=70177 

og fra linket: 

Fakturaen skal indeholde følgende oplysninger:

• Fakturadato
  • Fortløbende fakturanummer
  • Sælgers momsregistreringsnummer (cvr-nr./se-nr.)
  • Sælgers navn og adresse
  • Købers navn og adresse
  • Mængden og arten af de leverede varer eller ydelser
  • Leveringsdato, hvis den afviger fra fakturadato
  • Varens/ydelsens pris uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
  • Gældende momssats
  • Momsbeløb.

Fastholder at du kan koste dig selv og kunderne dumme penge ved ikke at bruge udlægsordningen . bare fordi du finder den vanskelig, men jeg kender jo ikke din forretning i detaljer, så det er et gæt

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:28

Arlo:
Spørgsmål er vel så om der må stå Forsendelse i alt (inkl. moms) : 25,00 DKK når folk køber ?
svarede vel lidt uden om JA der må gerne stå prisen både for varen og fragten inkl. moms når fork køber - når det er til private du sælger - MEN dit bagudliggende system skal stadigt kunne skrive faktura til kunden og der skal det være varen osv i netto pris og så + moms og det er samme du skal bruge til regnskabet hvor prisen uden moms alene er den den der bruges til overskud underskud (moms er ikke i drift men i status)   så du må gerne vise pris inkl. moms til kunden når han ser siden men ikke på fakturaen

Tænk lige på at hvis du sende ved hjælp af post/frimærker så er der ikke moms på dit køb

Så køber du for 25 kr uden moms og sælger så for f.eks. 25 kr inkl. moms og på salget skal du så aflevere 5 kr til moms - uden noget at trække fra

Det er der den udlægsordning jeg linkede til er god, for så køber du for 25 kr frimærker og sælger forsendelse for 25 kr og så er momsen 0 kr. Hvis du solgte for 30 kr, ja så ville momsen være på 30 kr minus 25 kr = 5 kr gange 25% kun - de ville med andre ord få mere til dig selv ved at bruge udlægsordningen for porto (forudsat du sender med post og noget momsfrit)

vh

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)