Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spar over 6.000 ved skift til elbil

Side 3 ud af 10 (93 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads:

Tænk at skulle læse på et iværksætterforum, at det er farligt for konkurrencen med private aktører... :-) Der må virkelig gælde nogle specielle ting med de her elbiler...

Du har vist misforstået noget. Jeg ser gerne private aktører - også indenfor elbilsområdet. Det jeg absolut ikke vil have er, at det er en kommerciel aktør, der sætter sig på ladestander-infrastrukturen. Den skal, som beskrevet ovenfor, være et fælles eje på samme måde som med vejnettet, Internettet og andre infrastrukturer.

Konkurrence er godt - men private monopoler er virkelig noget lort.

Problemet lige nu er, at politikerne gerne vil være grønne, men de vil ike bruge penge på det. Så på kort sigt virker det naturligvis fristenmde på dem, at lade Better Place bekoste ladestander-infrastrukturen. Det er bare en meget kortsigtet, og katastrofal dårlig beslutning, som vil skade udbredelsen af elbiler rigtig meget. Ganske enkelt fordi en alt for stor del af den gevinst der ellers ville ligge i at skifte til elbil bliver ædt op.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 00:08

Det med de 6000 holder nok ikke helt, du sammenligner jo en bil der er under et år gammel, med ældre biler, uden at tage højde for det forventede antal levetids kilometer.

Endviderer er det ikke alle der bor, eller arbejder i Kbh, eller et sted hvor det koster at parkere. 

Den pris på 60 øre fra mercedes dækker formegentlig alt slid og vedligehold.

Men den pris du oplyser for teslaen ekskludere alt andet end motoren og opdatering af firmware, du skriver oven i købet at motoren ikke går i stykker på en tesla??

Jeg tror nu godt den kan gå i stykker, og hvis man skulle være så uheldig, og man selv ejer en tesla der er ude over garantien, så koster det $$$$$$.

Mvh. Teddy

PS. en forbrændings motor har ikke over 1000 bevægelige dele. 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:14

Der er rigtig mange der pendler til København hver dag. 10-tusindvis. Og rigtig mange af dem kører i biler med en benzinøkonomi der er ligeså "dårlig" som de to biler jeg sammenligner med. Så regnestykket er skam både korrekt og meget aktuelt for mange - men naturligvis ikke for alle. Det har jeg heller aldrig påstået.

Men set i lyset af, at der kun er solgt 500 elbiler i dag, er det da meget relevant, at lave dette regnestykke, når så mange faktisk kunhne spare så meget - hvoraf jeg er sikker på, at de færreste ved det.

Hvis du i stedet for en Tesla Roadster køber en af de billigere elbiler, så går regnestykket i plus fra dag et og så er det altså stort set lige meget hvor længe den holder. Så også på det punkt er regnestykket skam meget brugbart.

Uanset hvad du lige tror på, så er det altså et faktum, at rene elbiler koster væsentligt mindre at vedligeholde end biler på forbrændingsmotorer. Det nøjagtige beløb vil naturligvis svinge alt efter hvilke biler der sammenlignes, men at regne med ca. 1/3 del er absolut ikke overdrevet.  

> PS. en forbrændings motor har ikke over 1000 bevægelige dele. 

Jo, det er faktisk den oplysning kvallificerede mekanikere har givet.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 02:03
Det er en super spændende blog!

På onsdag låner jeg en pressebil, og glæder mig virkelig til at prøve den. Den har nogenlunde samme accelleration som min privatbil, men det er helt sikkert en anderledes oplevelse.

Der er testkørsel af S-modellen på fabrikken i oktober. Elbilen er blevet virkelighed!

Carsten

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Skrevet kl. 10:39

Mikkel deMib Svendsen:
Hvis du i stedet for en Tesla Roadster køber en af de billigere elbiler, så går regnestykket i plus fra dag et og så er det altså stort set lige meget hvor længe den holder. Så også på det punkt er regnestykket skam meget brugbart.

Hvis der skal laves en reel sammenligning, skal regnestykket laves på de forventede eller erfarede antal kilometer en bil køre i sin levetid, derefter kan der så regnes forbrug og de andre ting oven i.

Hvis man feks. leaser en fiat 500 kan man køre de 2000 km om måneden for ca. 3500 kr.(excl. P)

Hvad koster det til sammenligning at lease teslaen? eller bedre endnu, en elbil i samme størrelse?

Mikkel deMib Svendsen:

Uanset hvad du lige tror på, så er det altså et faktum, at rene elbiler koster væsentligt mindre at vedligeholde end biler på forbrændingsmotorer. Det nøjagtige beløb vil naturligvis svinge alt efter hvilke biler der sammenlignes, men at regne med ca. 1/3 del er absolut ikke overdrevet.  

Jeg tror nu ikke så meget om hvad det koster at vedligeholde en elbil, men reagerede på påstanden om at motoren ikke går i stykker??

En så "ny" teknologi kan umuligt være totalt fejlfri, og da der ikke er så mange elbiler, vil det være dyrt at reparere på dem.

Mikkel deMib Svendsen:

>PS. en forbrændings motor har ikke over 1000 bevægelige dele.

Jo, det er faktisk den oplysning kvallificerede mekanikere har givet.

Du kan selv tælle efter Link Wink

Af de dele der er på billedet er under 50% bevægelige dele, eller slid dele, og der er dobbelt op på bevægelige dele da det er en V8 med 4 knastaksler.

Mvh. Teddy 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:48

Teddy, du er da velkommen til at lave nogle andre regnestykker hvis du har lyst til det. Men der ER altså intet forkert i det regnestykke jeg har lavet. Og indtil nu har ingen andre lavet den form for beregninger af de faktiske besparelser ved at køre elbil.

Mine tal og hele beregningen er gennemset af flere forskellige folk, der har mere forstand på detaljerne end jeg har. Så jeg kan 100% stå inde for den.

At du vil sammenligne en Fiat 500 med en Tesla Roadster kan jeg ikke helt tage seriøst. Så kan man vel også sammenligne en Bentley med en Ellert, og få det stik modsatte resultat af dig :)

Pointen i min beregning handler, som det også fremgår af artiklen, hvis du læser den, at belyse de besprelser der er ved at køre elbil generelt. Om du så vælger en fin og kostbar sportsvogn eller en billigere og mindre elbil betyder kun noget for afskrivningen på bilen - ike på alle de andre omkostninger, som er dem beregningen handler om: Drift, vedligeholdelse, parkering og ejerafgifter.

Elmotoren er iøvrigt på ingen måde en ny teknologi. Det er skam meget gammel. Og kig på alt det udstyr der iøvrigt findes på samme slags elmotor. Det GÅR altså stort set aldrig i stykker og når det gør er reperationerne MEGET billigere end på en benzinmotor. Batterierne er der 160.000 km garanti på.

Jeg ved godt der er fortsat er nogle få der som dig, kæmper en krampagtig kamp for at undgå elbiler. Men jeg må nok sige, at I kæmper en lidt håbløs kamp, for al fakta taler imod dine argumenter :)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:04

Mikkel deMib Svendsen:
Elmotoren er iøvrigt på ingen måde en ny teknologi. Det er skam meget gammel.

Er det ikke noget med at en elmotor til biler faktisk er ændre end benzinmotoren?

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Skrevet kl. 16:04

Jeg er også sikker på at beregningerne er rigtige, men som du selv skriver, er det interessante hvad det koster at køre en km på el sammenlignet med benzin eller diesel, og det skal selvfølgelig også inkludere anskaffelse og drift, ellers giver det ikke meget mening.

Det er jo prisen der vil få folk til at skifte, ikke så meget det miljømæssige aspekt.

Du går ud fra at jeg er imod el, men hvis det var billigere end benzin skiftede jeg da med det samme, så jeg argumentere ikke imod el.

Det var ikke for at sammenligne teslaen med en 500, men min opfattelse var at teslaen var valgt fordi  den representere det mest avancerede rent teknologisk, og ikke fordi det er en sportsvogn. Så hvis det drejer sig om at pendle, til den bedste pris så var det et udgangspunkt.

Men igen hvis der skal være noget substans i sammenligningen, skal det være så ens biler som muligt, og det skal handle om omkostningerne ved at køre de kilometer der kan forventes i bilens levetid. Alt andet hjælper ikke udbredelsen af el, der skal fakta på bordet.

Jeg er klar over at elmotoren ikke er en ny teknologi, derfor anførselstegnene, men brugt i en hverdagsbil er det noget forholdsvist nyt. 

De første biler var som Niels er inde på eldrevne, Porsche senior, byggede en hvor der var elmotore i hjulene omkring 1910, et design en af de franske bilproducenter, har relanceret i en moderne elbil.

Elbiler er bestemt en god ide og dit forsøg med at bruge den som hverdagsbil, er bestemt spændene, og jeg tror også, at når teknologien bliver bedre, så sker der noget.

Men jeg vil stadig gerne have en stor larmene V8 der kan rive et hul i ozonlaget til søndagsturen.Wink

Mvh. Teddy 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:10

Hvis jeg skulle have sammenlignet Tesla'en med en bil i samme klasse var det blevet en Lotus Elise, En Porsche, Farrari eller tilsvarende - selvom de alle har en meget langsommere acceleration. Og i så fald var besparelsen jo blevet MEGET større, for de koster alle en hel del mere end en Tesla Roadster.

Beregningen har at gøre med driften - det at køre elbil, vedligeholde den, parkere den og betale afgiofter på den - hele driften, kontra det at køre benzin- eller dieselbil. Det fremgår også af artiklen.

Tesla Roadster har jeg valgt fordi det er den eneste bil der har en rækkevidde, som jeg synes en elbil skal have. Når de fleste andre producenter vælger at putte nogle laterliget små batterier i deres biler er det ikke fordi de ikke kan, eller fordi det vile blive så meget dyrere. Jeg tror mest det er fordi, de har "giftet" sig med B etter Place, ChooseEV og andre, der skal leve af at tage overpriser for opladning og batteriskifte.

Hvis du bor lidt tættere på byen end jeg, kan du måske godt leve med en bil der kun kan køre 150-180 km på en opladning. Denne type kan fås for mindre end de3n besparelse der er ved at skifte fra benzin til elbil, som det også fremgår af artiklen. Så selv hvis du vil have bilens pris med paser min beregning og viser en kæmpe gevinst allerede i dag.

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 18:27

Mikkel deMib Svendsen:

Mads:

Tænk at skulle læse på et iværksætterforum, at det er farligt for konkurrencen med private aktører... :-) Der må virkelig gælde nogle specielle ting med de her elbiler...

Du har vist misforstået noget. Jeg ser gerne private aktører - også indenfor elbilsområdet. Det jeg absolut ikke vil have er, at det er en kommerciel aktør, der sætter sig på ladestander-infrastrukturen. Den skal, som beskrevet ovenfor, være et fælles eje på samme måde som med vejnettet, Internettet og andre infrastrukturer.

Konkurrence er godt - men private monopoler er virkelig noget lort.

Mit svar var jo egentlig til Dofs :-)

Bliver lader-markedet ikke ligesom benzinmarkedet på længere sigt? Og vi har da ikke "stats-benzinstationer"...

Vi er enige om at monopoler er skidt - det gælder i min verden både private og offentlige. Og hvis det her bliver en god forretning, så bliver der lige såmange ladestationer, som der er benzintanke nu - og forhåbentlig lige så mange selskaber. Og så er der konkurrence, det bliver der ikke med dit "fælleseje" - jeg ser ihvertfald gerne højere service på det her niveau, end det offentlige præsterer med blandt andet vejnettet, som du fremhæver. På vejnettet holder folk i kø i timevis på vej til og fra arbejde hver dag, hvis de bor uden for København og arbejder i København. Så klarer det offentlige sit arbejde godt nok der? Og det er de samme du vil have til at lave en infrastruktur med de her ladere... Det vil jeg hellere lade en stribe private aktører gøre.

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Side 3 ud af 10 (93 indlæg)