Undskyld jeg skærer ind til benet, men jeg har haft den her diskussion før:
Problemet er for mig at se din intolerence. På et overordnet plan, er vi enige om at holdningerne er vigtigere end ordene, men du vil så undertrykke at folk formulerer deres holdninger fordi du er uenig. Jeg vil i stedet bruge ord til at ændre folks holdninger. Det er netop årsagen til, at ytringsfriheden er hjørnestenen i demokratiske samfund. Jeg er ligeglad med Breiviks holdninger, men da jeg er ikke indstillet på at få forbudt mine egne holdninger, må jeg naturligvis forsvare enhver kan ytre sig frit. |
Jesper:Hvorfor i alverden skulle en dansk statsminister sige undskyld for hvad en dansk avis bringer - nogensinde?! Har du et godt svar, for det kan ikke være fordi tosser får en undskyldning for at slå tilfældige ihjel, vel?
Selvfølgelig skulle han ikke undskylde for tegningerne, men der var 11 ambassadører der gerne ville have et møde med ham. I diplomatiets navn kunne han jo have afsat en times tid eller to til det møde, i stedet for ar fremstå som en arrogant ski*****.
Hvem ved om det havde udviklet sig til hvad det gjorde, hvis man havde forsøgt sig med bare en lille smule diplomati fra starten?
Det er selvfølgelig ikke til at vide hvad politikerne tænker, men noget tyder på at regeringen selv har indset at det var en fejl. i hvert fald var de da proaktive nok til selv at invitere de muslimske ambassadører til møde i forbindelse med udgivelsen af Flemming Roses "tavshedens Tyranni". En bog der bestemt også havde potentiale til at få gang i "Muhammed krisen" igen, ikke mindst pga. at den indeholdt en genoptrykning af tegningerne.
Så noget kunne i hvert fald have været gjort mere elegant, uden at gå på kompromis med ytringsfriheden. Men det har man da heldigvis lært af.