Jeg har kørt en enkeltmandsvirksomhed siden 2004 men overvejer nu at ændre virksomhedsformen til ApS i stedet. Derfor har jeg søgt efter info omkring hvordan jeg værdisætter min eksisterende enkeltmandsvirksomhed således at den kan indgå i den værdi jeg skyder ind i ApS'et. Her snakker jeg ikke om de penge der står på kontoen eller computergrej, men hvad er f.eks. en webshop værd, kunde database, knowhow osv?
Jeg synes ikke jeg har kunne finde noget om dette nogen steder desværre.
Vi skiftede fra enkeltmandsvirksomhed til ApS, men indbetalte indskudskapitalen (jeg kender flere der ikke har skulle stille indskudskapitalen, men har haft så meget omsætning i deres virksomhed at det har været tilstrækkelig). Så vidt jeg kan forstå er det svært at lave denne værdisætning af virksomheden. Det er dog typisk nemmere når man kan påvise en fast omsætning, så kan revisoren vist nemt lave værdisætningen.
Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk
Jeg har selv fået lavet denne operation (indskud var en række websites). Det er ikke en reel værdisættelse, men en mere en: "Hvis det her skal være solgt om 1 time, hvad kan jeg så få for det her og nu". Nærmest som var det brandudsalg. Så vidt jeg ved, hænger revisoren der stifter selskabet, hvis værdiberegningen er lavet forkert. Derfor er de meget påpasselige.
Nej, så nemt tror jeg ikke det kan gøres. Det må være en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, og med input fra en uvildig ekstern rådgiver/ekspert.
Ok. havde nok forestilelt mig, at det blev lavet med en eller anden form for faktorpris + en vurdering af sidens potentiale.
Men når du skriver, at det nærmest skulle ses som et brandudsalg, mener du så, at prissætningen i dit eget tilfælde var lavere, end hvis siderne var blevet vurderet med salg for øje?
Tørklæder - Stort udvalg af lækre tørklæder i kashmir og silke. Masser af kendte danske designer tørklæder.
Der er ikke nogen enkel opskrift på hvordan en hjemmeside skal vurderes. Det er i sidste ende den revisor som skal lægge underskrift til, der bestemmer hvordan det skal gøres.
Et godt råd kunne være at shoppe lidt rundt blandt revisorene for at få en ide om, hvad de lægger vægt på og samtidig have i baghovedet, at revisors arbejde ikke er gratis.
Den bedste måde at få værdiansat en hjemmeside er naturligvis, hvis man har et konkret købstilbud fra en uafhængig part.
Som oftest ligger en revisors vurdering noget lavere for en hjemmeside end udviklerens egen forventning. Man kan bare tage en tur rundt på Amino og se på folks kommentaer til prisen når en hjemmeside søges solgt...