Sådan er det faktisk ikke. Jeg vil da ikke afvise at det KAN lade sig gøre ved enkelt opgaver, men man kan jo ikke bare sige til folk der arbejder for en, at de skal sende en faktura hver måned og så slippe for A-skat. Derimod er det korrekt at hvis det er enkelt opgaver og det fuldt ud er som konsulent en privatperson med CPR fakturerer dig, så kan du klare dig med at indberette B-skat (du kan derimod ikke klare dig uden at indberette hvis det er en privatperson / CPR) Du sparer som ikke noget ved det, for du skal jo så af med 10.000 kr f.eks og havde du skulle trække am bidrag og skat, havde det jo bare været 5000 kr til manden og 5000 kr til skat, så omk. er den samme. Om du så sparer ATP, barsel osv - JA hvis det er en regulær konsulent der driver egen virksomhed med risiko for tab og ikke i virkligheden en ansat, for så holder den ikke. Man må ikke bare bede sine ansatte sende en faktura, for at undgå ATP, Barsel, opsigelsesvarsler og hvad ved jeg. Skat har en god pjece der netop viser sondring mellem selvstændig erhvervsdrivende, honorar lønnet og lønmodtager, og det er det faktiske arbejdsforhold der afgør det, ikke det som er nedskrevet i en aftale (som jo alle kan lave pro-forma) vh |
hmm ok i morgen ringer jeg igen til skat og beder dem at skrive det til mig på skrift, for så vidt jeg har set og læst mig frem til så kan man godt betale "løn" til vedkommende på den måde. Faktisk 3-4 vikar og tolke bureauer har brugt dette system i snart 4 år ...
men ringer i morgen til skat....systemet er ret ukendt og er lovlig, ligesom mange i dk tror at man skal betale en vis minimums løn til folk, og det passer faktsik jo heller ikke,.,,der er ingen lovgivning om minimumsløn , ligesom er der faktisk ingen decideret , specifik lovgivning ang b skat indbetaling til private personer...!