Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personale løn som B-indkomst

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47188
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

parterapeuten:
Fidusen ved indberetning af b inkomst er at virksomhed slipper for at betale a skat barsel atp bla bla ..... det er vedkomemndes eget ansvar om de vil indberette det til skat eller ej.

Sådan er det faktisk ikke. Jeg vil da ikke afvise at det KAN lade sig gøre ved enkelt opgaver, men man kan jo ikke bare sige til folk der arbejder for en, at de skal sende en faktura hver måned og så slippe for A-skat

Derimod er det korrekt at hvis det er enkelt opgaver og det fuldt ud er som konsulent en privatperson med CPR fakturerer dig, så kan du klare dig med at indberette B-skat (du kan derimod ikke klare dig uden at indberette hvis det er en privatperson / CPR)

Du sparer som ikke noget ved det, for du skal jo så af med 10.000 kr f.eks og havde du skulle trække am bidrag og skat, havde det jo bare været 5000 kr til manden og 5000 kr til skat, så omk. er den samme.

Om du så sparer ATP, barsel osv - JA hvis det er en regulær konsulent der driver egen virksomhed med risiko for tab og ikke i virkligheden en ansat, for så holder den ikke. Man må ikke bare bede sine ansatte sende en faktura, for at undgå ATP, Barsel, opsigelsesvarsler og hvad ved jeg.

Skat har en god pjece der netop viser sondring mellem selvstændig erhvervsdrivende, honorar lønnet og lønmodtager, og det er det faktiske arbejdsforhold der afgør det, ikke det som er nedskrevet i en aftale (som jo alle kan lave pro-forma)

vh

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 1853

hmm ok i morgen ringer jeg igen til skat og beder dem at skrive det til mig på skrift, for så vidt jeg har set og læst mig frem til så kan man godt betale "løn" til vedkommende på den måde. Faktisk 3-4 vikar og tolke bureauer har brugt dette system i snart 4 år ...

men ringer i morgen til skat....systemet er ret ukendt og er lovlig, ligesom mange i dk tror at man skal betale en vis minimums løn til folk, og det passer faktsik jo heller ikke,.,,der er ingen lovgivning om minimumsløn , ligesom er der faktisk ingen decideret , specifik lovgivning ang b skat indbetaling til private personer...!

aupairs.se aupairagency.dk findaupair-findaupair.dk

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11

hej

jo da og jeg sparer en masse

1. bogholderi tid

2. beregning af løn

3. atp barsel alt det .....da jeg f.eks betaler 100 kr/timen som b inkomst løn til vedkomemnde og vedkommende selv skal indberette det hele til skat og bliver trullet fra!

dvs jeg få sparet en hel masse da hvis jeg skulle betale 100 kr+barsel+atp+100 andre ting vil lønne niveau komme på 120kr/timen!

Fra Odense
Tilmeldt 9. Aug 10
Indlæg ialt: 290
Skrevet kl. 01:23

parterapeuten:
men ringer i morgen til skat....systemet er ret ukendt og er lovlig, ligesom mange i dk tror at man skal betale en vis minimums løn til folk, og det passer faktsik jo heller ikke,.,,der er ingen lovgivning om minimumsløn , ligesom er der faktisk ingen decideret , specifik lovgivning ang b skat indbetaling til private personer...!

http://da.wikipedia.org/wiki/Minimumsl%C3%B8n

Ved godt det er wikipedia, og derfor brugergenereret - men det er nu meget godt engang i mellem hvis man vil blive lidt klogere!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

parterapeuten:
ligesom er der faktisk ingen decideret , specifik lovgivning ang b skat indbetaling til private personer...!

Der nu en meget specifik lovgivning. Men rigtigt er det at rigtig mange revisorer og for den sags skyld også folk fra SKAT ikke kender reglerne.

Læs eksempelvis skattekontrolloven § 7A, stk. 2 pkt. 1, der fastsætter at man har indberetningspligt, hvis man udbetaler:

"Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse, når beløbet er B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift af beløbet, herunder beløb, der er ydet som godtgørelse for afholdte udgifter ved indkomstens erhvervelse. Tilsvarende gælder, når modtageren ikke er skattepligtig her til landet og vederlaget ikke er erhvervet ved selvstændig erhvervsvirksomhed." (Fed min fremhævelse).

Da folketinget vedtog at lave et elektronisk indkomstregister 2005/1 LF119 blev følgende vedtaget:

"§ 2. Indberetningspligten efter denne lov påhviler fysiske eller juridiske personer, som er indberetningspligtige efter de i § 3, stk. 1, nr. 1-11, nævnte bestemmelser."

Bemærk at loven taler om både fysiske og juridiske personer. Ved fysiske forstås eksempelvis hr. og fru Danmark.

Mere interessant er så hvad lovens § 3 siger omkring hvad der er indberetningspligt for.

"§ 3. Følgende oplysninger skal indberettes til indkomstregisteret: ... 2) Beløb m.v., som efter skatteministerens bestemmelse omfattes af indberetningspligten efter skattekontrollovens § 7 A, stk. 2, og skattepligtige fordele som nævnt i skattekontrollovens § 7 A, stk. 3. ...".

Wupti - så er vi tilbage ved skattekontrollovens § 7A, stk. 2 og fik samtidig slået fast at indberetningspligten også gælder fysiske personer (hr. og fru Danmark). Mere specifikt kan det næppe skrives.

/Henrik Koudahl

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:07

Henrik har fuldstændig retYes

Der er således en meget udførlig opremsning i  Ligningsvejledningen

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=103772&chk=203616#pos

hvor begrebet "Oplysningspligt uden opfording" fremtræder, og følgende opremsning er foretaget

"Med virkning fra den 1. januar 2008 skal følgende oplysninger efter IKR §§ 3 og 4 hver måned indberettes til indkomstregisteret:

1) Oplysninger om beløb og andre oplysninger efter SKL § 7.

2) Oplysninger om beløb efter SKL § 7 A , stk. 2, og skattepligtige fordele som nævnt i SKL § 7 A, stk. 3, jf. LL § 16.

3) Oplysninger om uddelinger fra fonde og foreninger efter SKL § 7 B, stk. 1.

4) Oplysninger om vederlag og udlodninger efter SKL § 7 C - frynsegoder efter LL § 16, stk. 4-6 og 9.

5) Oplysninger om tilbagebetalinger af kontanthjælp og introduktionsydelser, jf. SKL 7 D.

6) Oplysninger om ansættelsesperiode, produktionsenhed og løntimer, jf. SKL § 7 J

7) Oplysninger om indeholdt arbejdsmarkedsbidrag mv. jf. AMB § 21.

8) Oplysninger om bidag til ATP samt andre bidragssatser, i det omfang der efter anden lovgivning er fastsat regler om indberetningspligt heraf til indkomstregistret. 

9) Oplysninger, som er relevante for administrationen af en barselsudligningsordning på det det private arbejdsmarked, jf barselsudligningsordningslovens § 7.

Ved indberetning vedrørende personligt arbejde i tjenesteforhold skal lønperioden også oplyses, jf. IKR § 3, stk. 2".

Her kan der netop henvises til pkt. 2, som omtaler den lovbestemmelse, som Henrik henviser til SKL §7 A.

Nu kan det vidst ikke blive mere klart.

Tonny

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11

hej

ok kan man så ophænge sin revisor for dårlig rådgivning...eller?

Fra Odense
Tilmeldt 9. Aug 10
Indlæg ialt: 290
Skrevet kl. 11:22

Hvorfor er der nogle som skal hænges op på noget? Bare gør revisoren opmærksom på at det er forkert, og skift revisor..

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11

Hej

ja men jeg ahr jo ikke indberettet noget til skat i 2 måneder, fordi han sagte at jeg ikke behøvede!

men man kan satdig give betaling som b inkomst ikke.

L

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11

så er der svar fra skat:

1. b inkomst skal altid inberettes

2. der er ingen begrænsning på hvor mange gange kan man give løn som b inkomst.

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)