Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører man fragt?

Side 4 ud af 5 (45 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

mmalling:

Det vil hermed sige at alt fragt skal bogføres med moms, uanset om det er momsfrit eller ej?

Du må ikke ændre på din bogføring set i forhold til hvad dine bilag viser. Det skal altså bogføres som angivet på bilagene.

mmalling:

Og det skal vel stadig bogføres under varesalg?

Ja, hvis du ikke anvender udlægsordningen. Ellers bogført på særskilt konto, som ikke hører under varesalg.

mmalling:

Og fragten fra leverandøren kan vel godt tillægges indkøbsprisen og bogføres under varekøb?

Ja.

mmalling:

Og der er vel ikke noget i vejen for at bogføre fragten når jeg modtager faktura fra PD og GLS under salgsomkostninger med og uden moms, da fakturaen fra PD jo er uden moms...

Korrekt, hvis du ikke anvender udlægsordningen, så er der ikke noget i vejen for det. Men hvis du anvender udlægsordningen, så er det forkert at gøre sådan.

mmalling:

Hvis ovenstående er korrekt er det vist den nemmeste måde at gøre det på, efter som jeg på fakturane fra PD eller GLS ikke har mulighed for at bruge udlægsordningen

Du har derfor ikke mulighed for at tilbyde dine kunder forsendelser momsfrit, da du dermed ikke kan opfylde de krav, som udlægsordningen stiller.

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 13:49

Martin E. Jensen:
Det vil hermed sige at alt fragt skal bogføres med moms, uanset om det er momsfrit eller ej?

Jeg at det skulle bogføres under varesalg m/moms uanset om der var tale om momsfri forsendelse m/frimærker feks

Martin E. Jensen:
Du har derfor ikke mulighed for at tilbyde dine kunder forsendelser momsfrit, da du dermed ikke kan opfylde de krav, som udlægsordningen stiller.

Det betyder ikke noget for kunderne for det meste er det fragtfrit, og ellers betaler de det samme uanset om det momsfrit eller ej, vi æder momsen om du vil så kunden ikke betaler ekstra

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:28

mmalling:

Martin E. Jensen:

Jeg at det skulle bogføres under varesalg m/moms uanset om der var tale om momsfri forsendelse m/frimærker feks

Først for god ordens skyld (og kun fordi der er tale om et offentligt forum), så er ovenstående ikke et spørgsmål, som du har citeret fra mig, men var et spørgsmål du selv stillede... Geeked

Dernæst, svar på dine spørgsmål.

Hvis du sælger en vare uden at anvende udlægsordningen og tillægger omkostninger til forsendelse, og dermed moms, så skal det bogføres under varesalg, og dermed indgå i din omsætning.

Du kan derfor godt bogføre det under varesalg m/moms, når du ikke anvender udlægsordningen.

mmalling:

Martin E. Jensen:

Det betyder ikke noget for kunderne for det meste er det fragtfrit, og ellers betaler de det samme uanset om det momsfrit eller ej, vi æder momsen om du vil så kunden ikke betaler ekstra

Men det betyder så, at du tjener mindre på disse handler, selvom din omsætning er større. Hvis du normalt sælger fragtfrit, er det selvfølgelig noget, som du i sidste ende har indregnet i dine varepriser.

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 14:41

Martin E. Jensen:

Først for god ordens skyld (og kun fordi der er tale om et offentligt forum), så er ovenstående ikke et spørgsmål, som du har citeret fra mig, men var et spørgsmål du selv stillede... Geeked

Dernæst, svar på dine spørgsmål.

Hvis du sælger en vare uden at anvende udlægsordningen og tillægger omkostninger til forsendelse, og dermed moms, så skal det bogføres under varesalg, og dermed indgå i din omsætning.

Du kan derfor godt bogføre det under varesalg m/moms, når du ikke anvender udlægsordningen

Og fragtomkostningen fra fragtfirmaet kan jeg godt bogføre som salgomkostning?

Martin E. Jensen:
Men det betyder så, at du tjener mindre på disse handler, selvom din omsætning er større. Hvis du normalt sælger fragtfrit, er det selvfølgelig noget, som du i sidste ende har indregnet i dine varepriser

Det er nemlig korrekt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:48

mmalling:

Ja, det kan du godt, selvom jeg nu hellere ville have kaldt den "fragt ved salg" end "salgsomkostning".

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 15:00

Martin E. Jensen:

mmalling:

Ja, det kan du godt, selvom jeg nu hellere ville have kaldt den "fragt ved salg" end "salgsomkostning".

Den hedder i mit regnskab forsendelse vedr salg. og ligger under salgomkostning.

Må jeg godt på denne både bogføre GLS som er med moms, og PD som er uden moms?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:05

mmalling:

Den hedder i mit regnskab forsendelse vedr salg. og ligger under salgomkostning.

Må jeg godt på denne både bogføre GLS som er med moms, og PD som er uden moms?

Ja, bare du holder styr på momsen, så er der ingen problemer i det.

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 15:22

Tusinde tak for hjælpen...

Stod lidt med håret i postkassen for min revisor er langtidssyg så indtil han bliver rask eller jeg finder en anden, hænger jeg på den selv

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:43

Du er altid velkommen til at stille spørgsmål - også direkte via PM, hvis du søger supplement til din nuværende revisor.

Mine kunder har selvfølgelig førsteprioritet, men jeg hjælper gerne i det omfang jeg har tid i overskud.

Fra København
Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:25

Master Vind:

Må lige tilstå, jeg stadig ikke forstår hvad jeg skal gøre?

Mvh Lasse 

Hej Lasse,

Har du fundet ud af det nu?

Mit svar af 17.6.11 har jeg forsøgt at skrive "trin for trin".

Maisemor

Side 4 ud af 5 (45 indlæg)