Hej igen Hanne. Det er ikke for at være besværligt....men denne udlægsregel er meget vigtig...og jeg ved af erfaring at mange iværksættere går grueligt fejl her eller ikke forstår reglen. Du skal anskue reglen fra din kundens synspunkt...og idet postordreforretninger slipper billigere i moms...er denne regel faktisk en hovedregel for postordreforretninger. MvH Peter |
Peter, kan vi ikke blive enige om, at køber jeg et frimærke til kr. 8, så har jeg en ren portoudgift på kr. 8, da der ikke er momsfradrag på porto. Denne sælger jeg videre som porto eller ekspeditionsgebyr eller hvad som helst andet og beregner mig moms, som gør at der er en indtægt på porto på kr. 8 - de sidste kr 2 er udgående moms. Jeg har som sælger ingen ekstra udgifter ligegyldigt om jeg beregner mig moms eller ej. Jeg har en udgift på 8 og en indtægt på 8 og kunden betaler, så det der skal afregnes over momsen, det giver mig heller ingen udgift,
Hvordan dælen kommer du så frem til at virksomheden slipper billigere i moms, det er da slutkunden, som betaler det gilde. Bevares den udgående moms bliver højere, men det er jo inderligt ligegyldigt, da det jo er kunderne, der betaler her!
For enkelthedens skyld har jeg regnet med, at der ikke var hverken tab eller gevinst på portoen i mit eksempel.
/Hanne