Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører man fragt?

Side 2 ud af 5 (45 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Hanne.

Det er ikke for at være besværligt....men denne udlægsregel er meget vigtig...og jeg ved af erfaring

at mange iværksættere går grueligt fejl her eller ikke forstår reglen.

Du skal anskue reglen fra din kundens synspunkt...og idet postordreforretninger slipper billigere

i moms...er denne regel faktisk en hovedregel for postordreforretninger.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:46

Peter, kan vi ikke blive enige om, at køber jeg et frimærke til kr. 8, så har jeg en ren portoudgift på kr. 8, da der ikke er momsfradrag på porto. Denne sælger jeg videre som porto eller ekspeditionsgebyr eller hvad som helst andet og beregner mig moms, som gør at der er en indtægt på porto på kr. 8 - de sidste kr 2 er udgående moms. Jeg har som sælger ingen ekstra udgifter ligegyldigt om jeg beregner mig moms eller ej. Jeg har en udgift på 8 og en indtægt på 8 og kunden betaler, så det der skal afregnes over momsen, det giver mig heller ingen udgift,

Hvordan dælen kommer du så frem til at virksomheden slipper billigere i moms, det er da slutkunden, som betaler det gilde. Bevares den udgående moms bliver højere, men det er jo inderligt ligegyldigt, da det jo er kunderne, der betaler her!

For enkelthedens skyld har jeg regnet med, at der ikke var hverken tab eller gevinst på portoen i mit eksempel.

/HanneBig Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:51

Hej igen.

Hanne du er fejl på den.

Der skal netop ikke bereregnes moms af 8 kr.

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:52

DeKrKu:

Peter, kan vi ikke blive enige om, at køber jeg et frimærke til kr. 8, så har jeg en ren portoudgift på kr. 8, da der ikke er momsfradrag på porto. Denne sælger jeg videre som porto eller ekspeditionsgebyr eller hvad som helst andet og beregner mig moms, som gør at der er en indtægt på porto på kr. 8 - de sidste kr 2 er udgående moms. Jeg har som sælger ingen ekstra udgifter ligegyldigt om jeg beregner mig moms eller ej. Jeg har en udgift på 8 og en indtægt på 8 og kunden betaler, så det der skal afregnes over momsen, det giver mig heller ingen udgift,

Hvordan dælen kommer du så frem til at virksomheden slipper billigere i moms, det er da slutkunden, som betaler det gilde. Bevares den udgående moms bliver højere, men det er jo inderligt ligegyldigt, da det jo er kunderne, der betaler her!

For enkelthedens skyld har jeg regnet med, at der ikke var hverken tab eller gevinst på portoen i mit eksempel.

/HanneBig Smile

Ja, det er kunden som betaler gildet!

Men er kunden en privat forbruger eller ikke momspligtig, så skævvrider det jo konkurrencen, hvorfor Peter har ret i, at netop postordreforretninger m.v. bruger reglen om udlæg som hovedregel.

Du har ret så langt, at det ikke har nogen betydning for sælgeren.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:55

Nej hvis man ikke bergner moms, så er udgiften 8 og indtægten 8 - du har ganske ret

Men beregner man moms, så er udgiften 8 og indtægten 8. De sidste 2 kroner er moms som slutkunden har betalt, så man kan sende videre til skat via den udgående moms,

Skulle vi ikke bare stoppe den her, Jeg tror vi er ganske enige - bare på hver vores måde.

/Hanne :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:59

Netop! Det var også derfor, som jeg har skrevet tidligere, at jeg mener det kun har betydning i forhold til, hvem som er slutmodtager.

Og ja jeg havde i mit første svar ikke taget højde for at det ikke var b2b salg, hvor det hele jo i sidste ende går i et smukt nul i det store billede, altså hvad angår momsen

/Hanne Smile

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 14:01

Må lige tilstå, jeg stadig ikke forstår hvad jeg skal gøre?

Mvh Lasse 

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 03:38

Hvorledes forholder man sig så, hvis der tilbydes fri fragt som en del gør, her har kunden ingen udgift til fragt, og du har ingen indtægt på fragt. Men du har en udgift til fragt da du jo æder hele fragten selv.

Ligeledes bruger mange dropshipping, dvs de betaler feks 72,- plus moms for fragten til leverandøren som sender med Post Danmark eller GLS direkte til kunden, men forretningen opkræver 0,- hos kunden.

Du kan vel stadig som forretning fradrage købsmomsen af de 72,- som du betaler til leverandøren, selv om der ikke står noget fragt beløb på din kundes faktura som kun indholder varen, altså man udlader at lade være med at skrive fragten på kundensfaktura, da den jo er 0,- kr?

Og en sidste ting hvis man tager varen hjem og betaler leverandøren 72,- + moms i fragt og så selv sender varen til kunden med henholdvis PD og GLS fragtfrit, eller feks fakturere kunden 39,- hvorledes forholder det sig så?

Fra København
Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:02

Hej Lasse!

Jeg er ikke revisor eller lignende, bare ”almindelig kontormus”, men her er hvad jeg har lært:

Kan forstå, at det er kunden, der betaler fragten. Man bør bogføre beløbene separat.

Konto for varesalg:                                   (K) 31,20 kr.  Tekst: kort sigende tekst

Konto for udgående/salgs moms:             (K)   7,80 kr.  Tekst: samme (evt. gør dit system det selv)

Konto for varesalg (lav evt. fragtkonto):   (K) 25,00 kr.  Tekst: Fragt, (teksten som før)

Konto for kundens konto:                         (D) 64,00 kr.  Teksten laver dit system nok, ellers som før

I de fleste økonomisystemer kan man trække en oversigt over f.eks. hvor meget der er gået ind for fragt. Hvis beløbene ikke er bogført separat, ser det ud som om, du har solgt mere end du rent faktisk har. Fragten er jo ikke et salg, men en udgift du lægger ud for, indtil du har pengene fra kunden.

Til Martin Jensen

Du skal bogføre de 16,00 kr. som ovenfor.

De resterende 19,00 kr., som er en udgift du har, skal du bogføre således:

Konto for salgsfragt:                                 (D) 15,20 kr. Teksterne skal være sigende for alle poster

Konto for indgående/købs moms:             (D)   3,80 kr.

Konto for (hvor du tager pengene fra):     (K) 19,00 kr.

Håber det er forståbart

Det kan anbefales, at tage et regnskabskursus (AMU, Niels Brock, VUC f.eks.). Eller købe bogen ”Få styr på bøvlet” (kender den ikke, men den lader til at være ok). SKAT har kurser rundt i landet.

Se linket: Væksthus Midtjylland eBoghandel og Regnskab og bogføring - STARTVÆKST

Alt for nu og held og lykke med det.

Maisemor

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 00:14

Jeg har nu forespurgt forskellig kloge hoveder rundt omkring og er blevet lidt klogere, man kan bogføre fragt som portoudlæg som også er nævnt tidligere, dog kan man ikke anvende denne meteode såfremt man feks tilbyder gratis fragt, har jeg fået oplyst fra skat.

Jeg vil så godt jeg kan prøve at skitsere hvad jeg har fået oplyst i forbindelse med det jeg skrev tidligere. 

mmalling:
Hvorledes forholder man sig så, hvis der tilbydes fri fragt som en del gør, her har kunden ingen udgift til fragt, og du har ingen indtægt på fragt. Men du har en udgift til fragt da du jo æder hele fragten selv.

Der udstedes en faktura til kunden uden fragt, og denne bogføres så som normalt under varesalg
Når så omkostningen på fragten kendes enten når man får en faktura fra PD eller GLS, eller blot går på posthuset og køber frankeringsmærker eller pakkelabels, bogføres denne omkostning på en konto under feks."Salgsomkostninger" da det er en omkostning der vedr salget. Er omkostningen til fragten indeholdt moms feks fra GLS, er der naturligsvis fradrag for købsmomsen.

mmalling:

Ligeledes bruger mange dropshipping, dvs de betaler feks 72,- plus moms for fragten til leverandøren som sender med Post Danmark eller GLS direkte til kunden, men forretningen opkræver 0,- hos kunden.

Du kan vel stadig som forretning fradrage købsmomsen af de 72,- som du betaler til leverandøren, selv om der ikke står noget fragt beløb på din kundes faktura som kun indholder varen, altså man udlader at lade være med at skrive fragten på kundensfaktura, da den jo er 0,- kr?

Fakturaen fra leverandøren som indeholder fragt, bogføres på varekøbskontoen under vareforbrug, det er altså købsprisen for varen inkl hjemtagelses omk, der bogføres. Varesalget bogføres på varesalg uden fragt, da der ikke er nogen indtægt for fragten. Har kunden betalt hele fragten eller en del af fragten bogføres denne ligeledes under varesalg og der beregnes salgsmoms af fragten. Det vil sige at selv om kunden ikke betaler for fragten har man stadigvæk fuld fradrag for købsmomsen på fragten, da denne er er indeholdt i indkøbsprisen."Ved indkøbsprisen forstås den faktiske indkøbspris med tillæg af fragt, told og lignende".

mmalling:
Og en sidste ting hvis man tager varen hjem og betaler leverandøren 72,- + moms i fragt og så selv sender varen til kunden med henholdvis PD og GLS fragtfrit, eller feks fakturere kunden 39,- hvorledes forholder det sig så?

Fakturaen fra leverandøren som indeholder fragt, bogføres på varekøbskontoen under vareforbrug, det er altså købsprisen for varen inkl hjemtagelses omk, der bogføres. Varesalget bogføres under varesalg, fragten til kunden bogføres ligeledes under varesalg, på feks en underkonto.
Når så omkostningen på fragten kendes enten når man får en faktura fra PD eller GLS, eller blot går på posthuset og køber frankeringsmærker eller pakkelabels, bogføres denne omkostning på en konto under feks."Salgsomkostninger" da det er en omkostning der vedr salget. Er omkostningen til fragten indeholdt moms feks fra GLS, er der naturligsvis fradrag for købsmomsen. For mit eget vedkommende æder jeg også en del af fragten selv, men da ikke kender omkostningen til fragten før jeg får en faktura fra PD og GLS, grundet rabatter osv, kan jeg altså ikke bogføre denne med det samme iforbindelse med salget.

Side 2 ud af 5 (45 indlæg)