Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HVordan skal vi forholde os?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fundet en netshop, so jeg gerne vil drive videre. Men der er det lille problem at jeg er på barsel og derfor ikke selv kan være ejer i første omgang, derfor vil jeg gerne vide, om min mand kan være jer af det - så jeg bare skal passe det da jeg går hjemme?? Han skal bare stå på papiret.

Hvor kan jeg/vi finde flere oplysninger til det spørgsmål? Og hvordan skal vi gøre det? Han har fast arbejde.

Hilsen
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:28

Hej Stine,

Der er nogle ting du ihvertfald skal have checket ud:

- Må din mand drive virksomhed ved siden af sit arbejde?
Du skriver at du selv vil drive den, og det blot er ham som står som ejer, men set med hans kontraktmæssige øjne, så kan det godt være at der decideret står at han ikke må drive andet erhverv.

- Er I gift? Hvis I er det, så skal du have fat i din a-kasse og checke hvordan de forholder sig til det.
Min kone''s A-kasse giver hende f.eks. kun ret til halv dagpenge, hvis hun skulle miste sit arbejde. Grunden til det ligger i at vi er gift og jeg både er momsregistreret (altså mig selv som person) og desuden er selskabsejer. Jeg troede ikke at det ville have nogen indflydelse på hvad min kone ville blive dækket med fra A-kassen''s side - men det har det altså. Kommunen har i en anden sammenhæng forklaret mig, at man groft set ser gifte par som én "person". Det er derfor at man har forsøgerpligt over for hinanden m.m.

- Der er andre som har startet virksomhed op imens de har været på barsel. En af måderne er blot at sørge for at lave de indledende øvelser imens du er på barsel og så efterfølgende give den fuld gas og blive momsregistreret m.m. Du kan også være så heldig at din a-kasse/kommune faktisk giver dig grønt lys til at starte op - til gengæld vil det med stor sandsynlighed modregne dit eventuelle overskud med dine dagpenge.

Én ting er ihvertfald sikkert: Alt hvad du får at positiv info fra A-kasse og kommune, skal du bede dem om at sende til dig på skrift. Dette gælder navnlig for A-kasserne. De har det sjovt nok med at sige at alting sagtens kan lade sig gøre og der ingen problemer er i det (salgstale?) indtil man så pludselig beder om at få det på skrift - så får pipen en anden lyd. Det har jeg efterhånden set alt for mange eksempler på. Så derfor er det vigtigt at få det på skrift, så du ikke står midt i det hele og de så pludselig skifter holdning og begynder på noget paragrafrytteri.

/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:28

Først og fremmest skal du ændre dit navn i debatten til et mere annonymt navn. Skattevæsnet har også Internetforbindelse og misundelige naboer og "venner" ligeså. Det kan godt være jeg er paranoid, men såvidt jeg ved afsløres et meget stort antal socialbedragere og skattefuskere netop på denne måde :)

Hvis du modtager barselsdagpenge, og har frameldt dig arbejdsmarkedet, er jeg ret sikker på, at du ikke må arbejde på den måde som du beskriver - selv under din mands navn. Så gå for Guds skyld lidt stille med dørene. Hvis man begår "bankrøveri" er det dumt at gøre det med en navneskilt på maven :)

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 11:44

Mikkel

Jeg troede bare det var mig der var paranoid
Tilmeldt 21. Nov 05
Skrevet kl. 13:42
Uha sådan kan der også svares.
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:26
Dato: 11/22/2005 10:41:12 AM
Forfatter:mousel

Jeg har fundet en netshop, so jeg gerne vil drive videre. Men der er det lille problem at jeg er på barsel og derfor ikke selv kan være ejer i første omgang, derfor vil jeg gerne vide, om min mand kan være jer af det - så jeg bare skal passe det da jeg går hjemme?? Han skal bare står pà papiret.

Hvor kan jeg/vi finde flere oplysninger til det spørgsmål? Og hvordan skal vi gøre det? Han har fast arbejde.

Hilsen Stine

Hej Stine

Som udgangspunkt tolker jeg dit indlæg udfra at du selv godt er klar over at dette ikke er "lovligt".

Og hvor fedt er det så lige for mig at læse et sådan indlæg? ,..min kone har gået på barsel 2 gange og begge gange har vi sørme valgt ikke at omgåes regler og love, men istedet glædet os over at vi lever i et land hvor barsel overhovedet er muligt.  Så helt klart,...ikke så fedt at læse.

Havde du nu formuleret dit spørgsmål i retning af:

"For tiden er jeg på barsel og vil gerne drive en netshop nu hvor jeg alligevel skal gå hjemme og hygge med den lille, imens min mand passer sit faste arbejde. Ville blive glad hvis der sad et par Aminoer og havde lidt gode råd for hvordan vi på lovlig vis kan få glæde af al den tid jeg vil få i overskud i min barselstid?."

Ja, så havde du ikke fremstillet dig selv som en potentiel snyder, og du havde sikkert fået de samme råd alligevel.

Mvh. Ole

Mikkel/Hans> Selv om man er paranoid, kan man jo godt være forfulgt

Tilmeldt 21. Nov 05
Skrevet kl. 14:31

Hej ole.

Det er rart du svarer på mit indlæg. Måske har jeg formuleret mig forkert, hvilket jeg da undskylder meget overfor jer alle, men hvordan kan jeg som ny vide, hvordan I helst ser indlæg formuleret?!
Det er jo ikke fordi jeg vil snyde samfundet, nej jeg vil bare have tiden til at gå med noget andet end bleskift. Meningen er at når min barsel er slut, skal det overdrages til mig.

Hilsen
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:55
Hej Stine

Vil lige starte med at sige forrige indlæg jo kun er min personlige mening, og den kun er skrevet med en god hensigt.
Og jeg hverken kan eller vil bestemme hvad folk skal skrive, men jeg vil have lov til at give min mening til kende.

Vedr. det kryptiske indlæg, var det fordi jeg skrev indlægget igennem mit nyinstallerede Firefox, og der er vist ikke helt tjek på tegnsættet endnu

Jeg syntes kun det er fint at du har mod på at gå igang med at drive din egen shop, og jeg er ganske sikker på at i nok skal finde en løsning, på den ene eller anden måde.

Held og lykke

Mvh. Ole
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:31
  Jeg havde forstået dit indlæg som om du i bund og grund gik og kedede dig (hvilket jo sker for en del der går derhjemme på barsel) og derfor havde fået den idé at drive en webshop og derved få noget af tiden til at gå med det og opbygge den imens du havde barsel.

Den var sådan jeg forstod den - men det er måske også fordi jeg netop har mødt flere i netop den situation. Det er også derfor jeg skrev at du skal dobbeltchecke med A-kassen og kommunen hvordan de stiller sig over for det, da der faktisk er nogle tilfælde hvor overskudet af "virksomheden" blot er blevet modregnet i dine dagpenge.

Men jeg vil absolut, ligesom de andre herinde, fraråde dig at forsøge at lave noget a-la "vride systemet".
Men det var heller ikke sådan jeg opfattede dit indlæg.

/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 21. Nov 05
Skrevet kl. 20:39
Jesper, du har forstået det rigtigt. Jeg har ingen idé om at vride udenom systemet, tværtimod. Jeg vil også tage kontakte til de offentlige myndigheder, for at få det konkrete svar på mine spørgsml. Jeg har læst mig frem til på AF, at som ledig må man arbejde som selvstændig i 18 mdr. på halv dagpengeudbetaling, hvorefter, man så skal beslutte om man vil forsætte sin forretning eller om man vil på arbejdsmarkedet 100%.
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)