Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Adwords plattenslageri?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Her kommer et personligt (og måske sprængfarligt?) oplæg til debat om plattenslageri, manglende værdiskabelse og mystisk forretningsmoral blandt visse danske Adwords-konsulenter/-bureauer/-firmaer.

Hvis du annoncerer for din webshops produkter via Adwords - eller hjælper andre med at sælge via Adwords, så læs med og kast dig ind i debatten.

(For øvrigt, så er det klart min oplevelse, at debatten også er relevant for kunder til og udbydere af ydelser indenfor SEO, Sociale Medier og tilsvarende discipliner - men den kan vi tage en anden dag :o))

For at aflive al snak om skjulte motiver, så lad mig klart melde ud, at jeg selv har økonomiske interesser i Adwords annoncering qua min bibeskæftigelse som Adwords konsulent for diverse Amino medlemmer.

Du er derfor velkommen til at beskylde mig for forsøg på slet skjult reklame, personlig vinding og 117 andre ting - men behovet for en nuanceret debat omkring forretningsmoralen i den danske Adwords branche ligger mig så meget på sinde, at jeg er nødt til at skrive dette indlæg.

De “naive” shopejere
Den helt centrale brik i det store “Adwords plattenslaggeri” er shopejeren, som med blod, sved og tårer knokler med sin kerneforretning (kunder og produkter). Shopejeren udsættes for et sandt bombardement af informationer omkring SEO, Adwords, Sociale Medier, Konverteringsrater, ROI, CPA, osv.. De fleste shopejere lærer begrebernes betydning og mange forstår også at sætte dem ind i den rigtige kontekst. En del kaster sig ud i Adwords annoncering på egen hånd og møder på et tidspunkt...

De “smarte” adwords konsulenter
som med flotte hjemmesider, dygtige telefonsælgere og de rigtige buzz-words (se ovenfor) forklarer, at de for x antal kroner kan skaffe y antal klik eller z nye kunder.

Shopejeren siger Ja tak, da Gør-Det-Selv Adwords annonceringen ikke er en ubetinget succes. Forventningen er, at en professionel Adwords konsulent kan gøre det bedre.

Og her begynder det så oftest at gå galt - og mine (måske sprængfarlige?) spørgsmål at presse sig på.

De svære spørgsmål:
Hvem har ansvaret for at sikre, at shopejeren ved præcis, hvad han/hun køber?
Hvem har ansvaret for at sikre, at shopejeren kan måle effekten af Adwords annonceringen?
Hvem ejer kampagnedata?
Er det dårlig stil at tage imod betaling for en ydelse, hvis den er leveret som aftalt, men ikke virker som lovet?

Og til sidst 64.000-kroners spørgsmålet

Vil det være dårlig stil af mig (som selv udbyder Adwords ydelser) at smide et link til en SurveyMonkey undersøgelse op her på Amino, hvor shopejere kan svare på følgende spørgsmål:

1. Har du betalt penge for ekstern hjælp til din Adwords annoncering?
Ja/Nej.

2. Hvad var navnet på personen/firmaet?

3. Hvad var resultatet af denne eksterne assistance (udgifter til konsulent IKKE medregnet)?
a) Stort overskud
b) Lille overskud
c) Balance
d) Lille underskud
e) Stort underskud

4. Hvad var resultatet af denne eksterne assistance EFTER udgifter til ekstern konsulent?
a) Stort overskud
b) Lille overskud
c) Balance
d) Lille underskud
e) Stort underskud

Og så bagefter poste resultatet her i fuld offentlighed og med fare for brevbomber i postkassen?

Mvh Troels.

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 08
Indlæg ialt: 222
Fra  Trovatten Netspiren - Din helsekostbutik på nettet Skrevet kl. 17:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Here we go again...

Forstår godt dit opstød, men denne problematik er inden for alle brancher.
Muren lover at lave x, Advokaten, bankmanden, skolelæren osv. osv. osv.

Vi er tilbage til at man skal tjekke referencer grundigt inden man vælger nogen form for leverandør.

Dernæst laver man en udspecificeret kontrakt, hvor aftalen står, sort på hvidt, så ingen er i tvivl om hvad der kommer til at ske. Og hvis følgende ikke bliver opfyldt, sker der x.

Risikoen i alle samarbejdsaftaler, ligger på begge parters skuldre og derfor er en kontrakt nødvendig, med mindre man har 100% tillid til hinanden.(Selvfølgelig er kontrakten stadig en god ting at få lavet lige meget hvad)

Jeg synes det er en dum idé at lave denne survey du taler om.
Jeg tror det er bedre at finde en god løsning på samarbejdsaftaler, end at flame andre virksomheder.

Kig forbi min nye blog om Internet Marketing!

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 17:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg forstår ikke rigtigt behovet for at regulere en branche på vegne af nogle subjektive holdninger omkring hvad der burde kunne forventes af et produkt/ydelse.

Jeg forstår sagtens behovet for at pynte sig med titler som "certified partner" etc. hvis man ikke rigtigt kan stå ved sit produkt, eller at skulle være CEO i en virksomhed uden bestyrelse, men det er psykologisk betinget.

Man at "de andre i branchen" selvfølgelig ikke kan leve op til enkelte selvudnævnte folkebeskytteres forbrugeroplysning er sgu så oldnordisk at det nærmest bliver sindsygt kedeligt...

Pointen i indlægget/resultatet af undersøgelsen er jo givet på forhånd, det er jo en slags dårlig jeopardy som er alt andet end branchediciplin, eller varetagelse af nogens interesser, - end dine egne. Forudsætningen er jo ligesom at du og dine ligesindede er "creme de la creme" i branchen, underforstået at alle andre konkurrenter ikke dur.

Det er en så gammel traver, - at det mest barmhjertige ville være at skyde den. Den er blevet noget bovlam....   

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 19:04

@Frederik. Vi kan hurtigt blive enige om, at uklare aftaler er roden til megen ondskab.

Men nu hvor du selv drager paralleller til andre brancher, så findes der offentlige "gabestokke", hvor virksomheder med uorden i sagerne udstilles til offentlig skue. Jeg tænker her på diverse smiley-ordninger, klagenævnshjemmesider, mm..

Og højere grad af offentlighed omkring plattenslagere (a la annoncehajer) har da reddet et par selvstændige erhvervsdrivende fra at smide direkte i toilettet.

En række spørgsmål formuleret af en af part med interesser i branchen er næppe heller den rigtige løsning - men jeg savner bedre værktøjer end "bare" klare aftaler.

@Michael. Som skrevet ovenfor, så er et sæt subjektive spørgsmål næppe det rigtige middel til at opnå større gennemsigtighed i branchen.

Men er debatten omkring branchens værdier relevant?

Og er det ikke bare ris til branchens egen røv, hvis kunderne konstant oplever, at der sælges et og leveres noget andet?

Og for en god ordens skyld - mine kompetencer indenfor Adwords er IKKE "creme de la creme", men til gengæld så har jeg verdens bedste personlige værdier ;o)

Mvh Troels.

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 639
Fra  White Shark Media Inc. Skrevet kl. 19:23

Troels Kjems:

Og for en god ordens skyld - mine kompetencer indenfor Adwords er IKKE "creme de la creme", men til gengæld så har jeg verdens bedste personlige værdier ;o)

Er du seriøs eller er det her indlæg for sjov? 

Troels Kjems:

Og er det ikke bare ris til branchens egen røv, hvis kunderne konstant oplever, at der sælges et og leveres noget andet?

Hvis du vil prøve dig ad med en "byggaranti"-fond etc. skal du være mere end velkommen. De af os, der leverer kvalitetsydelser og har referencerne til at bakke det op, vil aldrig blive medlem af en sådan ordning. 

Vil du gerne have mere succes med AdWords? Download min gratis danske AdWords bog på 189 sider!

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 19:29

Det er jo fint nok at lave diverse gabestokker etc, men nu skal vi huske at det handler omkring b2b aftaler som ofter ikke er lige så sort/hvid som forbruger sager i den type sager som kommer i gabestokker.

Det største problem jeg ser i spørgsmål omkring adwords og andre online annonce steder er den enkeltes kundes mulighed for at finde ud af, hvad får jeg ud af det...

Denne problematik har altid været der, virker annoncen eller virker den ikke...
Er kampagnen oversolgt...
Har sælgeren lovet for meget...

Hvem skal afgøre det?

Det er nemt nok at sige, der skal bare måles...men hvordan vil du måle på en maler, elektrikker, vvs, cafe, restaurant, psykolig, advokat, revisor, anlægsgartner etc...

Det er jo ikke alle virksomheder som har en direkte målbar hjemmeside hvor man helt konkret kan henvise til at du har fået det her resultat ud af din annoncering...

Jeg synes det er for popsmart at bare sige alt skal måles på og alle kan finde ud af hvad man får ud af sin annoncering...

At lave en sådan undersøgelse og offentlige som du siger vil kun fremvise det svar du ønsker den skal vise...

Men den fortæller intet om virkligheden, om det enkelte bureau/konsulent er gode eller dårlige, så fremt de selvfølgelig leverer det antal clicks som er aftalt indenfor de vilkår som deres samarbejdsaftale dikterer..

Jeg vil stadig mene at det er optil den enkelte annoncekøber at sørge for at der står klokkeklart hvad man får og til hvilke vilkår... Det er trods alt nemt at være venner i fredstid...

/M

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 19:33

Andreas Lolk:
Er du seriøs eller er det her indlæg for sjov?

Det oprindelige indlæg er bestemt et alvorligt ment oplæg til debat. Kommentaren med "verdens bedste personlige værdier" var efterfulgt af en ;o)

Andreas Lolk:
Hvis du vil prøve dig ad med en "byggaranti"-fond etc. skal du være mere end velkommen. De af os, der leverer kvalitetsydelser og har referencerne til at bakke det op, vil aldrig blive medlem af en sådan ordning.

En "byg garanti" ordning har naturligvis ingen gang på jord, når vi snakker konsulentydelser.

Mvh Troels.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 19:43

Jeg synes al debat er relevant, men når det (som oftest) bliver et spørgsmål om at "nogen" skal diktere hvad der er normen og underforstået hvad der så er det bedste. Hvor bedst altså er noget "du som branchemand" har bestemt. Og som sikkert passer rigtigt godt i "dit" kram.

Der hvor debaatten bliver urelevant er når "du" tager kunderne som indtægt for de synspunkter som så sjovt nok placerer netop "dig" i den bedre ende. (Jeg bruger anførselstegn fordi det ikke er dig persoligt jeg angriber, men helst vil undgå at blive for abstrakt).

Hvis det blev en realitet at nogle få skulle diktere god tone, så nærmer det sig en situation hvor den fri konkurrence sættes ud af spil. Markedskræfterne må have frit spil, og hvis kunderne ikke føler at adwords giver værdi eller at leverandørerne er for ringe, - så har markedet talt. Så må "du" som leverandør tage bestik af den situation og handle derefter.

Det gør man jo ved at overbevise kunderne, og ikke ved som branche at rotte sig sammen om et regelsæt. For hvis man som branche skal rette sig ind efter noget, så er det næste at den enkelte leverandør også finder det rimeligt at tage sig betalt for indrette sig efter de regler.

Så jeg hopper ikke på argumentet om at det er til/for kundernes bedste :)     

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 20:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Troels: Der er intet af det her, der hjælper. Der er masser af SEA og SEO firmaer med et ekstremt dårligt rygte, hvor hele side 1 i Google er mere eller mindre plastret til af advarsler mod dem. Og de sakser alligevel nye kunder hver dag. Selv her på Amino er der stakkevis af velunderbyggede advarsler mod flere udbydere - og også disse udbydere sakser kunder blandt Aminoerne.

Ansvaret spørger du også til i dit indledende indlæg. Det kan kun ligge ét sted: Hos køberen. Det er altså ens eget ansvar at researche en smule inden en aftale indgås. De færreste køber en ny bil uden at læse et par anmeldelser/testkørsler og tage mindst én prøvetur.

Jeg appellerer ikke til at give op - jeg appellerer til at alle bruger deres fornuft og de fantastiske muligheder, som Google og en telefon giver for at efterprøve, om de grønne skove og posen med guld også er virkelig.

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 20:15

Thomas Rosenstand:
Troels: Der er intet af det her, der hjælper.

Inderst inde ved jeg jo godt, at I alle har ret - men hold kæft, hvor det piner mig at se, hvordan den ene shopejer efter den anden hopper i med begge ben...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)