Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fastsætter jeg prisen på min virksomhed ?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 18. May 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer at sælge en anpart af mit firma , men hvordan finder jeg salgs prisen ?

Håber i kan hjælpe tak ;o)

EpsonE

Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:25

Den "korrekte" metode er vel at tilbagediskontere de forventede fremtidige cashflows i en DCF-analyse (hvis de ellers kan bestemmes med bare rimelig sandsynlighed ). Dette giver dig en indikation af virksomhedens "værdi", men hvad DU så er parat til at afgive en andel for og hvad en køber er villig til at give er jo så et forhandlingsspørgsmål vil jeg mene.

Fra Ringsted
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 383
Skrevet kl. 13:33

Virksomhedens overskud (efter din løn) x 10 = prisen for hele forretningen.

Det er en meget meget grov tommelfingerregel.

Så har du et udgangspunkt til forhandling.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:40

Jeg er ikke helt enig i de første svarSurprise

DCF-metoden mener jeg ikke umiddelbart kan anvendes her og en eller anden tommelfingerregel giver ikke nogen mening.

Du ska (eller din revisor) opgøre selskabets Indre værdi, hvortil skal beregnes og tillægges eventuel goodwill ud fra tidligere års overskud. Endelig skal der tages højde for andre faktorer, så som kundesammensætning, risici m.v.

Men under alle omstændigheder den Indre værdi (Selskabets egenkapital).

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 227
Fra  Webfaktor Skrevet kl. 13:43

Der skal vel også tages højde for:

• Hvilket marked man opererer i
  • Hvor let det er for potentielle nye konkurrenter, at komme ind på markedet
  • Hvor attraktivt markedet er

Blot for at tage nogle af de eksterne faktorer, der kan have indflydelse på prisen.

Tørklæder - Stort udvalg af lækre tørklæder i kashmir og silke. Masser af kendte danske designer tørklæder.

Fra Horsens
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 280
Fra  Marketing analytiker, Lars Grove Mortensen Skrevet kl. 18:26
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Den hér skrev jeg godt nok som svar på et andet indlæg, men: Uanset vurdering af egenkapital, goodwill, etc., så har to forskere fra et amerikansk universitet et par afgørende pointer omkring prissætning:

http://warrington.ufl.edu/mkt/docs/janiszewski/Anchor.pdf

De to forskere har, vha 5 eksperiementer, undersøgt effekt-forskellen mellem en afrundet og en 'skæv' udbudspris. Altså forskellen på eks.vis at udbyde en vare til 10.000,- eller 9.763,-

For helt kort at sammenfatte resultatet af deres forskning, er den neurologiske tese, at den potentielle kunde (på baggrund af dit tilbud) vil forsøge at vurdere, hvad der faktisk er den 'fair pris' for produktet. Da dette oftest ikke er til at sige præcist, vil kunden anslå at den 'fair pris' ligger indenfor et interval. Ved en udbudspris på 10.000 kunne kunden således anslå dette interval til at være mellem 8.000 - 11.000. Da der er en naturlig interessekonflikt mellem sælger og køber, er sandsynligheden at kunden snarere vil anslå den fair pris til at være 8.000 end 11.000 og hvis kunden så skal give 10.000 (udbudsprisen) for noget, der kun anslås til at være 8.000 værd, vil kunden derfor føle sig snydt.

Var udbudsprisen imidlertid 9.763, vill kunden måske vurdere interevallet for den fair pris til at ligge mellem 9.250 og 10.300 - altså er intervallet indsnævret og den vurderede "fair pris" ligger ikke helt så langt fra udbudsprisen.

Jf. den ovennævnte amerikanske forskning, gælder det således, at hvis du går ud med en 'skæv' udbudspris fremfor en afrundet udbudspris, så:

- Falder kundens iver efter at 'prutte pris' (grundet det mindre interval i vurderingen af den 'fair pris')

- Stiger din fortjeneste

- (Set med kundens ønje) stiger din troværdighed - fordi du i mindre grad "bare slynger et tal ud" og i mindre grad er "ude efter at tage røven på kunden".

- Stiger dine chancer for at få handlen

Så uanset hvilket prisleje du ender med at beslutte dig for, så sørg for at din udbudspris er et 'skævt' tal!

Held og lykke med forretningen! :)

// Lars Grove Mortensen, marketing analytiker

Fra København
Tilmeldt 27. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:06

Med fare for at være klam reklame aktig, så vil jeg gerne anbefale WACC^Value som lige nu køre et tilbud på www.yelt.dk (Disclaimer: jeg har startet yelt) omkring værdiansættelse af virksomheder.

Se det her: http://bit.ly/iNB2UV 

Generelt ville jeg få en professionel til at kigge på det hvis det er en virksomhed med god omsætning og noget overskud. Der er rigtig mange faktorer der spiller ind når det kommer til stykket.

Mvh

Filip Poulsen

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 18:12

Du skal også kigge på om det skal være med henblik på at hive penge ind i virksomheden, således kan du jo tage overkurs - typisk med en forlods udbytteret for din investor. Men i bund og grund er det egenkapitalen der afgører det, det er ud fra den dine anparter vurderes.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:53

Kan du fortælle lidt mere om din virksomhed, hvorfor du vil sælge og hvorfor kun en anpart og hvor stor en anpart. Er du i vækst eller er du ved at lukke ned. Har du med andre ord positive problemer eller det modsatte. 

Der er ikke een måde at gøre det på. Det afhænger i bund og grund hvad du kan få for den, men hvis du f.eks. vil sælge 50% og arbejde sammen med den nye partner så er prisen måske ikke det mest afgørende, men mere at I kan få et godt arbejdsklima og tjene endnu flere penge. Hvis du er en internet forretning kan du få en pris per kunde du har selvom du ikke har en stor egenkapital ejheller omsætning.

Kom med lidt mere info så vi bedre kan hjælpe dig

Med venlig hilsen

Søren

Fra Ejby
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 20:23

EpsonE:

Hej

Jeg overvejer at sælge en anpart af mit firma , men hvordan finder jeg salgs prisen ?

Håber i kan hjælpe tak ;o)

EpsonE

En god tommefinger regel er de sidste tre års fortjeneste divideret med antal år (3) gange med 6. f.eks fortjeneste 2008: 200.000kr, 2009: 350.000kr 2010: 500.000 = 1.050.000kr divideret med 3 = 350.000kr gange med 6 = 2.100.000kr.

Mvh Henrik Kaas

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)