Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ville det se dumt ud? Fototryk i oversize

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er igang med at lave nogle plakater i 60x84CM trykket i 300DPI.

Jeg har nogle billeder jeg har taget med mit Nikon. Når jeg sætter dem ind så er det klart at de fylder næstne ingenting i forhold til plakaten størelse. Da den er 300 DPI.

Jeg vil derfor forstørre dem fra: 2804x1612 Til: 10000x5749 pixels.

Men vil det endelige resultat blive grynet, fordi at jeg oversizer billederne over 3 gange?

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 21:26

Med mindre dit Nikon kamera kan tage vektor billeder, vil kvaliteten bliver dårligere ja, især hvis du forstørre den hele 300%.

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 21:27

Alexander R. B:

Med mindre dit Nikon kamera kan tage vektor billeder, vil kvaliteten bliver dårligere ja, især hvis du forstørre den hele 300%.

Nikon D60, aner det ikke?

Hvor meget dårligere? Jeg tænker at når jeg går fra 72 DPI til 300DPI og forstørre 300% ?

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 21:34

Der findes ingen kamera som kan tage i vektor grafik :) måske i fremtiden men ikke på nuværende tidspunkt..

Ang. størrelse så er det lidt relativt. Du kan jo prøve at forstørre den de 3 gange sende det til en virksomhed som printer og se kvaliteten, hvis du er usikker, så er det bedre at du måske betaler for et print for at se kvaliteten, i stedet for at tage chancen få printet en hel masse, hvor det så viser sig at du ikke kan bruge det til noget på baggrund af den dårlig kvalitet.  Men de fleste virksomheder som håndtere print af plakater skal nok kontakte dig hvis kvaliteten er for ringe..

– Oscar Levant

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 21:37

Du gav mig lige en god idé.

Jeg klipper en del af billedet ud og printer imorgen på A4 papir

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 22:09

Jeg skal dog lige nævne at du nødvendigvis ikke helt kan stole på dit print resultat...

Hvis du vil være på den sikre side, så tage kontakt til en virksomhed som printer plakater, og stil dem spørgsmålet, de vil helt sikker giver dig et svar som du kan bruge til noget...

Fortsat god aften

– Oscar Levant

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mark, sålænge det er et billede som du skal have trykt i den størrelse, så kan det godt gå.
Vi har lavet mange billeder og plakater til udstillinger og lignende for fotografer. Vi har nogle små tricks i ærmet til at få billedet til at se mindre pixeleret ud, selvom vi forstørrer billedet ud over den normale grænse. Men vi kan ikke slippe godt fra det, hvis den som leverer billedet i forvejen har forstørret det - så bliver resultatet ikke så godt.

Men hvis du også skal have noget tekst du har sat ind på plakaten, så er din opløsning lige i underkanten. Teksten vil blive pixeleret hvis opløsningen ikke er højere.

Der er også lige en anden ting du skal være opmærksom på, hvis der er tale om rent billede og ikke en kombination af tekst og billede - og det er fra MediaMouse du bestiller plakaten: Når vi er over i storformat og ikke digitaltryk/offsettryk, så kan vi køre i et bredere farvespektrum end traditionel CMYK. Så du bør heller ikke konvertere dit billede fra RGB til CMYK-farver, men lade dem blive i RGB.

Blot lige mine indspark Geeked
/Jesper

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:33

Jesper Norbøll:
Men hvis du også skal have noget tekst du har sat ind på plakaten, så er din opløsning lige i underkanten. Teksten vil blive pixeleret hvis opløsningen ikke er højere.

Kan man ikke bare vente med at smide teksten på til billedet har den rigtige størrelse - og altså arbejde med teksten i plakatstørrelsen. Og man arbejde vel med teksten som vektorgrafik, gør man ikke?

mvh Hans

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:04

Jo, men der opstår så nogle problemer hvis billedet i forvejen er lige i underkanten i opløsningen.
Vi kan lave ikke kører processen på billedet, hvis det sidder i et dokument hvor der også er andre elementer. Da metoden ikke er normal, så har vi endnu ikke fundet en måde hvorpå vi selektivt kan køre processen i et billede der allerede er embedded i f.eks. en PDF.

Men ellers har du helt ret Hans. Hvis billedet var i en god opløsning, så ville man blot lave et normalt layout i f.eks. InDesign og indsætte billede, tekst, logoer m.m. og så ellers eksportere det ud i en PDF med lav komprimering og den korrekte farvestyring.

Så hvis plakaten også skal indeholde tekst og andet, så vil den lette løsning være at vi får billedet i løs form, en PDF med billedet indsat sammen med den ønskede tekst (så vi kan se hvordan slutresultatet skal se ud) - samt en PDF som er magen til, blot uden selve billedet (det er så den vi vil sætte billedet ind i efter det er skaleret op.

/Jesper

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:04

< Dobbelt post - slet gerne >

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)