Hej MVM
Jeg vil skam gerne forstå MLM, uanset hvordan man vender og drejer det så er det jo en spændende størrelse. Fordi det grundlæggende sætter følelser igang, det er selvfølgeligt meget mere hadet end det er elsket. Men under alle omstændigheder er det kontroversielt.
Indtil videre synes jeg at være noget dertil hvor jeg forstår mekanismerne bag og hvorfor folk agerer som de gør, desværre også hvorfor MLM altid vil lokke svage sjæle til at opføre sig mindre heldigt.
Problemet er grundlæggende at markedsføring foregår via mund-til-mund imellem betroede parter. For her bliver man stortset aldrig stillet til ansvar for hvad man lover og hvor tykt der bliver smurt på. Hvis man tager et eksempel hvor man skulle sælge et sundhedsprodukt, og havde hørt en historie om hvordan det i et tilfælde havde kureret kræft i bugspytkirtlen, når man så sidder overfor en person der har den sygdom ville man så undlade at fortælle historien! Nej, vel! Selvom det man solgt på ingen måde var klassicificeret som lægemiddel imod kræft, så ville personen efter mødet havde købt og måske endda fået et lille håb om at overleve og hvis jeg pitchede rigtigt godt ville de måske også tro at de var på til en bedre økonomi. Problemet er bare at min rolle i sådan et tilfælde efter min overbevisning, er dybt forkastelig. Det der gør den det er at jeg ville tjene penge på det, ellers havde det faktisk været ok.
En anden vigtig ting for MLM som ser det placebo effekten, tro kan flytte bjerge, og så et MLM bør komme med et budskab, som man syntes godt. Anti-rynke creme, skønhedsprodukter, sundhedsprodukter må være oplagte, fordi deres virkning i højgrad handler om brugerens egen vurdering, og hvem vil ikke gerne være blevet smukkere, sundhed og oveni købet kunne tjene penge på!
Jeg tror ikke de enkelte MLM'er er onde eller kyniske, men jeg kan sagtens se hvordan man kan lave et MLM selskab der har dundrende succes, ved at bringe det værste frem i folk.
Nu skal det ikke lyde som om at MLM'er kommer til at gøre værre ting end andre i den situation, de står i og hvis man kigger på f.eks. bankrådgivere (sælgere) så ser man også tydelige tegn på moralske udfordringer, der kun i et brøkdel af tilfældende kan bevises.
Affiliate marketing indeholder også en masse problemer, når en ellers uvildig sammenlignsingside i virkeligheden er rent salg.
En spændende ting ved MLM, er at hvis man er god til at netværke, sælge, skabe relationer og er dygtig til det. Ja, så velkommen til it-branchen, her tjener den slags nemt 80-100k om måneden. En stor del som relativt passiv indtægt, fra aftaler de tidligere har indgået.
Jeg kan sagtens forstå bevæggrundene for at lave et MLM selskab, umiddelbart synes jeg det lyder som en relativt nem vej til en stor formue det handler bare om at kende lidt til menneskelig natur, marketing og slide lidt for det.
Men jeg har svært ved at se, hvad man som succesfuld og talentfuld netværker laver i MLM. Det er jo mange af de samme egenskaber som dem der sælger store it-projekter til millioner-millarder har.