Har desværre fundet ud af, at det er min egen designer jeg har betalt dyrt for at lave det design jeg har givet et oplæg til, som ejer siden.
Ved godt at hun har rettighederne over designet, men synes det er en uprofessionelt måde at behandle ens kunder på.
Så det kan jeg jo ikke gøre yderligere ved på nogen måde.
I nuværende situation er der nok ikke meget at gøre, men det har givet dig en erfaring som forhåbentligt gør at du ikke laver den "samme" fejl igen. Men i princippet er der ikke meget du kan gøre for at sikre dig "uniqeness"
Uanset hvad du laver og uanset hvilket shopsystem din shop er baseret på, så kan din frontend plagieres og hvis det er godt nok, så VIL den blive plagieret.
Det er yderst sjældent at der findes ting som ikke kan plagieres og i "min" branche der er selv de selvudnævnte nyskabende dem der plagierer fra andre. Om man så kalder det plagiat eller inspiration osv osv. Men idet at indholdet på hårprodukter står på bagsiden, så er det bare et spørgsmål om at finde fordelingsnøglen mellem ingredienserne, og det kan man som sådan også få ved at få lavet analyser.
En af de mest succesrige tøjvirksomheder herhjemme startede med at plagiere i starten af 90´erne mener jeg det var. De tog designer ting fra Paris, skar det op så de kunne lave skabeloner og fik det så kopieret i litauen eller lign. og solgt det som eget brand med fedt design til spotpris på Strøget i København i butikkerne. Varemærket er i dag forholdsvis dominerende.
Apple, Microsoft, L´Oreal, Coca Cola, Daimler Benz, Wella og mange mange flere er alle blevet plagieret med større eller mindre succes.
I dit tilfælde ville jeg dog tage det afslappet. Jeg har fulgt dig nogle år indtil sidste år og har en fornemmelse af at du har har gjort et godt stykke arbejde som startede på Trendsales. Dine kunder er lodret ligeglade, hvis du plejer dem, med om der er en lignende shop eller en shop der ligner, for de handler jo hos dig for den du er, ikke for hvordan din shop ser ud.
Du har opbygget et brand, og det er der i princippet kun én der kan destruere og det er dig selv. Og da du nok ikke har det i kikkerten, så fokuser mere på dine kunder og gøre det mere interessant for dem at shoppe hos dig.
Når du engang kommer til det punkt at du vil skifte design, så brug nogle timer på at sætte dig ind i hvad muligheder der er med magento. Du kan søge inspiration 1000vis af stederr på nettet, men skabeloner til de forskellige shopsystemer er også samlet her www.templatemonster.com
Kig på de forskellige systemer og forskellige designs, og så kan du jo udvælge funktionalitet og design og DEREFTER bede en udvikler sammensætte din "unikke" shop inspireret af andre, og så sikre dig at din udvikler ikke sælger til andre end dig. Dog forhindrer det ikke andre i at se hvordan dine ting er lavet og funktionaliteten og dermed plagierre igen.
Morale: Vi er kun så unikke som vore kunder mener vi er eller vi har overbevist dem om vi er!