Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direkte kopiering af webshop?

Side 5 ud af 9 (82 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 141
Fra  ScanDix Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er uenig samtlige debatører :-) og ikke mindst trådstarter og designer...

Til Trådstarter - Stine.
Du gentager mange gange ..."har betalt dyrt for at lave det design"...  - helt seriøst, prøv lige at se det hele lidt objektivt... En shop som den du har består af et par millioner kode linier. Du tror da vel ikke helt alvorligt at du for sølle 12.000,- kan få det hele for dig selv? Design eller ej, du har brugt en persons tid i xxx antal timer - og det er DET der koster. Og det er dét der er hele tankegangen bag OpenSource som Magento bygger på.

For at få følelsen af respekt tilbage til din designer skal du nok sammenligne din investering med virksomheder som ellos.dk, hm.com, adidas.com osv.. som sikkert ikke blot kun én men formentlig flere gange har brugt millioner af kroner på hhv. UNIK kode og UNIKT design. Du har fået en forretning op og køre for promiller af hvad dé har investeret...

Til Designeren:
Når man arbejder med OpenSource er det min holdning af man fortæller netop hvad jeg ovenfor har skrevet. Dét har designeren tydeligvis undladt. Magento  er verdens største opensource webshop system og det er en gave til alle småsparere og derfor også webbureauer/designere med disse kunder - men det omfatter en række regler for brug. Om vejledning til kunden indgår i disse - om disse, mener jeg ikke. Men der er intet galt i at tilbyde Magento til 12000 eller UNIK kode og design for 1 Million. Dét kan de fleste godt forstå og relatere sig til. Det er nok hhv. designer og kundes egen FØLELSE af at 12000 er "mange penge". Men objektivt set er det ufatteligt billigt!

Til alle andre debatører - hvorfor nævnes ovenstående ikke med et ord ? :-)

Fra Randers
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 147
Fra  Brickmedia Skrevet kl. 01:16

Godt svar :-) 

12.000 kroner er bestemt ikke dyrt for en webshop. Men selvfølgelig skal designer være åben omkring hvilket produkt kunden betaler for og hvad der indgår heri ... 

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 01:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ScanDix - Software & Webservices:
Til alle andre debatører - hvorfor nævnes ovenstående ikke med et ord ? :-)

Øh, har du prøvet at læse mit indlæg tidligere i debatten ? Det er PRÆCIS hvad jeg påpeger Stick out tongue

Herudover skal lige huskes, at vi ikke ved hvad trådstarter har givet for webshoppen, vi ved udelukkende hun har givet kr. 12.000 for designet / den grafiske del, så i princippet kan hun jo godt have givet 100.000 for programmeringen/teknikken (selvom jeg tvivler) :)

Fra København
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 141
Fra  ScanDix Skrevet kl. 01:54

Bevares, der var vist lige et indlæg jeg var fejet lidt hurtigt henover...

Fra Randers
Tilmeldt 7. May 10
Indlæg ialt: 54
Fra  Concrete5 Danmark Skrevet kl. 10:02

Open Source, Unik kode eller ej....

Kopiering, plagiat eller ej....

Jeg har gang på gang lagt mærke til at der er en masse webdesignere helt ned til 14 år der her på Amino forsøger at give deres kunnen væk gratis eller næsten gratis (dem om det). Det er useriøst og uprofessionelt at tro, at man på den måde kan fremme sin forretning....

Til den potentielle kunde... Jeg kan godt forstå at i mange gange går efter den billigste løsning. Men tænk engang på hvorfor i selv vil være selvstændig erhvervsdrivende. I VIL TJENE PENGE!!!! - Når man tænker på internettet versus den virkelige verden - Så er der ikke noget der hedder Open Source i den virkelige verden - Du kan da f.eks. ikke få en bil gratis - Og hvis du køber den billigste bil - Ja så har du også selv været ude om det.

Men der skal være plads til os alle, både dem der vil forære alting væk og den der skal leve af deres erhverv. Og det kan altid diskuteres hvem der har ret...

Min pointe er.... Du får det du betaler for.... Eller du får ikke hvad du betaler for hvis du ikke selv sætter dig godt nok ind i tingene inden du køber...

Der er så mange små webdesignere, hostere, bureauer der ude, der er enormt gode til at sælge deres produkt. Det er jo det hele internettet handler om - at gøre det muligt for alle at kommunikere og lave forretning...

Hilsen

Michael Jensen-Maar

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 10:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Michael Jensen-Maar:

Jeg har gang på gang lagt mærke til at der er en masse webdesignere helt ned til 14 år der her på Amino forsøger at give deres kunnen væk gratis eller næsten gratis (dem om det). Det er useriøst og uprofessionelt at tro, at man på den måde kan fremme sin forretning....

Hmm den her kan jeg ikke følge.

Hvis man udbyder en vare til en given pris og der er en der køber den på de vilkår der nu er, hvordan kan det være useriøst og uprofessionelt?

/Søren

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 287
Skrevet kl. 10:59

Hej Alle,

Når jeg siger at jeg har betalt dyrt for at lave designet, er det prisen til hende på 12.000 kr. +  derudover har hun designet visitkort, retursedler, gavekort osv. og alt i alt er det beløbet op i 25.000 kr.

Min designer har på ingen måde kodet noget, det har jeg en programmør til, og han har fået dog noget kun mere end det nævnte beløb ;)

Så ja, jeg synes det er mange penge "bare" for et design. Er dog gået i dialog med hende, og hun benægter det er hendes side, og siger hun har lavet den for et familie medlem, og det var nemmere når hun havde et firma.

Den forstår jeg så ikke helt, at man vil oprette et firma i sit eget firma for et familie medlem. Adresse osv. på siden er hendes adresse.

Jeg er bare chokeret over det, men havde aldrig troet af det på nogen måde kunne ske.

Mvh Stine

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 11:05

Stine Vestergaard:

Har desværre fundet ud af, at det er min egen designer jeg har betalt dyrt for at lave det design jeg har givet et oplæg til, som ejer siden.

Ved godt at hun har rettighederne over designet, men synes det er en uprofessionelt måde at behandle ens kunder på.

Så det kan jeg jo ikke gøre yderligere ved på nogen måde.

I nuværende situation er der nok ikke meget at gøre, men det har givet dig en erfaring som forhåbentligt gør at du ikke laver den "samme" fejl igen. Men i princippet er der ikke meget du kan gøre for at sikre dig "uniqeness"

Uanset hvad du laver og uanset hvilket shopsystem din shop er baseret på, så kan din frontend plagieres og hvis det er godt nok, så VIL den blive plagieret.

Det er yderst sjældent at der findes ting som ikke kan plagieres og i "min" branche der er selv de selvudnævnte nyskabende dem der plagierer fra andre. Om man så kalder det plagiat eller inspiration osv osv. Men idet at indholdet på hårprodukter står på bagsiden, så er det bare et spørgsmål om at finde fordelingsnøglen mellem ingredienserne, og det kan man som sådan også få ved at få lavet analyser.

En af de mest succesrige tøjvirksomheder herhjemme startede med at plagiere i starten af 90´erne mener jeg det var. De tog designer ting fra Paris, skar det op så de kunne lave skabeloner og fik det så kopieret i litauen eller lign. og solgt det som eget brand med fedt design til spotpris på Strøget i København i butikkerne. Varemærket er i dag forholdsvis dominerende.

Apple, Microsoft, L´Oreal, Coca Cola, Daimler Benz, Wella og mange mange flere er alle blevet plagieret med større eller mindre succes.

I dit tilfælde ville jeg dog tage det afslappet. Jeg har fulgt dig nogle år indtil sidste år og har en fornemmelse af at du har har gjort et godt stykke arbejde som startede på Trendsales. Dine kunder er lodret ligeglade, hvis du plejer dem, med om der er en lignende shop eller en shop der ligner, for de handler jo hos dig for den du er, ikke for hvordan din shop ser ud.

Du har opbygget et brand, og det er der i princippet kun én der kan destruere og det er dig selv. Og da du nok ikke har det i kikkerten, så fokuser mere på dine kunder og gøre det mere interessant for dem at shoppe hos dig.

Når du engang kommer til det punkt at du vil skifte design, så brug nogle timer på at sætte dig ind i hvad muligheder der er med magento. Du kan søge inspiration 1000vis af stederr på nettet, men skabeloner til de forskellige shopsystemer er også samlet her www.templatemonster.com

Kig på de forskellige systemer og forskellige designs, og så kan du jo udvælge funktionalitet og design og DEREFTER bede en udvikler sammensætte din "unikke" shop inspireret af andre, og så sikre dig at din udvikler ikke sælger til andre end dig. Dog forhindrer det ikke andre i at se hvordan dine ting er lavet og funktionaliteten og dermed plagierre igen.

Morale: Vi er kun så unikke som vore kunder mener vi er eller vi har overbevist dem om vi er!

Køb ren argan olie her

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 11:12

Har tidligere skiftet design. Og denne gang tænkte jeg, at nu vil jeg med ind over alt, for og skabe et meget brugervenligt design, samt et design jeg selv har "strikket" sammen, men bare ikke selv kunne udforme.

Jeg har skrevet 15+ word dokumenter der beskriver ned i mindste detalje, hvordan min designer skulle designe siden og min programmør programmere siden.

Alt det jeg har betalt hende for at lave har hun selv brugt. Tror derudover også hun selv har brugt alt design til visitkort, gavekort og retursedler, og bare skiftet logo. Hvorfor ikke?

Jeg ved godt jeg skal fokusere 

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 11:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nå den gik lige lidt amok ;)

Jeg ved godt jeg skal fokusere på mine kunder, og det gør jeg self. i stor stil, er rigtig rigtig glad for alt det jeg har opbygget, og ikke mindst stolt.

Og når ens egen designer går ind og misbruger informationer, kontakter, jeg har givet videre til hende, ja så ved jeg snart ikke :S

Side 5 ud af 9 (82 indlæg)