Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direkte kopiering af webshop?

Side 7 ud af 9 (82 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

ScanDix - Software & Webservices:

Du gentager mange gange ..."har betalt dyrt for at lave det design"...  - helt seriøst, prøv lige at se det hele lidt objektivt... En shop som den du har består af et par millioner kode linier. Du tror da vel ikke helt alvorligt at du for sølle 12.000,- kan få det hele for dig selv? Design eller ej, du har brugt en persons tid i xxx antal timer - og det er DET der koster. Og det er dét der er hele tankegangen bag OpenSource som Magento bygger på.

Hva har koderne med selve designet at gøre? Der står i starten af indlægget, at hun har betalt DESIGNEREN 12.000 kr for designet, og at en anden person har stået for selve programmeringen. Dvs der må være ydeligere et beløb i spil til programmøren...

EDIT: Det blev så understreget tydeligt senere i tråden. Jeg skulle have læst alt, før jeg kommenterede... ;D

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 14:14

Stine,

Jeg kan jo sagtens forstå dig, men der skal altid være balance i tingene. Derfor prøver jeg her at tage den beskidte rolle og være den kritiske... Rygklappere er altid nemmere at støve op... :-)

Hvor mange timer har designeren brugt? Ikke blot på design, men på at HJÆLPE DIG frem til det du gerne ville? Møder? Filarkivering? Softwareinvesteringer? Evt. uddannelse? Telefonsamtaler? E-mail korrespondance... Det løber altsammen op og ja, så kan man mene om man vil ift. designerens erfaringer med informationsdeling under processen, men 12000 ér altså ikke mange håndører i dagens Danmark. Er det desuden inkl. moms ?

Og så skal du måske spørge dig selv - hvor mange timer ville det have taget hvis det skulle have været anderledes, og dermed til hvilken tilsvarende pris? Og ville du med hånden på hjertet have været villig til at betale dét det koster?

Så hvis jeg tager en lav timepris for at designe en bunke t-shirts for dig, som vel og mærke er lavet ud fra en standard skabelon af en t-shirt, hvor du så har tilføjet en bunke customized elementer, så vil det være okay at når jeg har modtaget betalingen opretter jeg et t-shirt firma og kopierer hele kollektionen? 

Er det ikke lidt i samme boldgade, havde egentlig troet der var en form for sikkerhed for køberen i sådan en situation. Men der er selvfølgelig brodne kar allesteder. 

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 14:23

@ScanDix

Så din pointe er at det er ok at falde sine kunder i ryggen, hvis man bare har gjort det billigt?

Fra København
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 141
Fra  ScanDix Skrevet kl. 14:25

@ Fashion-Seller,

Det har dét med det at gøre at kunder som regel ikke kan, vil eller gider at forholde sig til 2 millioner kodelinier, som designeren selvfølgelig ikke har lavet - men som designeren skal forstå at navigere imellem for at levere det ønskede design som Stine ville have det.

Kunder som Stine forholder sig - som folk er flest - til det man kan se, føle og tjene penge direkte på. Resten er noget man tager for givet. Men ansvaret for informationsniveuet ligger stadig hos "designeren". Den designer kommer for nemt til det - og bør arbejde på sin præsentation af sig selv og vedkommendes arbejdes indhold.

Som andre også er inde på er kun en lille del af de forbrugte timer reelt design. Det er alt muligt andet, så som originalt billedmateriale behandling, filarkivering, webhotel konfiguration, system tilpasning, kodetilretning, møder, korrespondance osv. osv...

Jeg ville personligt ikke køre en sag på den sag her. Det er en taber sag, hvis designeren sætter hårdt mod hårdt. Men var jeg Stine ville jeg måske snarere forhandle med designeren om lidt "fribiletter" ved fremtidige tilretninger... og så lige nævne at designeren skal lære af det her og blive bedre til i sit indledende arbejde at informere om vilkår, omfang og samtyggeerklæringer.

Jeg ved fra mine første år som designer - der lavede jeg da de samme tåbeligheder, fordi JEG personligt mente at 12000 var "dyrt", og at det jo var relativt lidt jeg skulle lave, men belært af erfaring kan jeg i dag vende det til noget positivt ved netop at fortælle kunden lidt om hvad tingenene altså koster ude i den virkelige verden, hvis man skal have alternativer til OpenSource og/eller standardløsninger. Det kan de fleste godt forstå, og dem der ikke kan eller vil forstå dét er simpelthen ikke velkomme hos os, med mindre de er villige til at betale det det koster og det er mildest talt ikke mange som vil det...

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 287
Skrevet kl. 14:29

Jeg vil nu mene at hun godt har kunnet holde pengene hjemme ;)

Jeg har betalt mange tusinde kroner til design af retursedler, visitkort, gavekort osv., og der har hun taget fat, men kendte jo prisen, så det er jo fair.

Og som skrevet tidligere hun har intet med kodning at gøre, derudover har min egen programmør også lave sider om og nogle til. Men hvad han har fået af beløb synes jeg ikke kommer denne sag ved ;)

Hun har lavet: Forside, varekatalog, varevisning samt shopping bag siden. De resterende sider inde på shoppen er nogle programmøren har lavet.

Derudover havde vi også en aftale om at hun skulle lave det hele noget billigere i og med hun fik mange %'er i shoppen, hun har har handlet godt ind til hendes "datter". Tænker nu at tøjet måske er gået til videresalg istedet.

Jeg har ligeledes betalt hende for at lave et logo, og synes meget det "bare" var trendsales skrifttype, hun havde anvendt og ville ikke have samme. Men det var dog en anden og accepterede denne. Kan dog se at hendes logo skrifttype er præcis den samme som det logo hun har lavet til mig, som jeg ligeledes har betalt hende for at lave.

Selve shoppingbar står der, at hun modtager alle de forskellige kort, men hun tilbyder dem ikke engang. Så det er også taget fra helt samme design, som hun har leveret til mig. (har dog siden hen fjernet kortene) Det har hun ikke engang fået ændret.

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 14:31

Scandix, som skrevet tidligere har jeg alle word dokumenter hvor jeg har beskrevet hver og en streg der skulle sættes, hvilke funktioner hvor osv osv.

Så på den måde vil jeg mene det er mit arbejde som jeg har fået hende til og støbe sammen.

Fra Hobro
Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 229
Fra  DreamAbout.dk Skrevet kl. 14:32

Det har dét med det at gøre at kunder som regel ikke kan, vil eller gider at forholde sig til 2 millioner kodelinier, som designeren selvfølgelig ikke har lavet - men som designeren skal forstå at navigere imellem for at levere det ønskede design som Stine ville have det.

Kunder som Stine forholder sig - som folk er flest - til det man kan se, føle og tjene penge direkte på. Resten er noget man tager for givet. Men ansvaret for informationsniveuet ligger stadig hos "designeren". Den designer kommer for nemt til det - og bør arbejde på sin præsentation af sig selv og vedkommendes arbejdes indhold.

Som andre også er inde på er kun en lille del af de forbrugte timer reelt design. Det er alt muligt andet, så som originalt billedmateriale behandling, filarkivering, webhotel konfiguration, system tilpasning, kodetilretning, møder, korrespondance osv. osv...

Jeg ville personligt ikke køre en sag på den sag her. Det er en taber sag, hvis designeren sætter hårdt mod hårdt. Men var jeg Stine ville jeg måske snarere forhandle med designeren om lidt "fribiletter" ved fremtidige tilretninger... og så lige nævne at designeren skal lære af det her og blive bedre til i sit indledende arbejde at informere om vilkår, omfang og samtyggeerklæringer.

Jeg ved fra mine første år som designer - der lavede jeg da de samme tåbeligheder, fordi JEG personligt mente at 12000 var "dyrt", og at det jo var relativt lidt jeg skulle lave, men belært af erfaring kan jeg i dag vende det til noget positivt ved netop at fortælle kunden lidt om hvad tingenene altså koster ude i den virkelige verden, hvis man skal have alternativer til OpenSource og/eller standardløsninger. Det kan de fleste godt forstå, og dem der ikke kan eller vil forstå dét er simpelthen ikke velkomme hos os, med mindre de er villige til at betale det det koster og det er mildest talt ikke mange som vil det...

Nu kommer det jo så an på hvad det er for et design hun har købt. Som jeg læser det har hun blot købt færdige PSD filer, og så har programøren sat det op, og lavet selve webdesignet. 

Jeg er selv designer, og jeg bruger ikke pokkers meget tid på møder, arkivering osv. Ved et projekt på en 50 timer vil jeg skyde på at jeg bruger knap 8-10 timer på møder og dialog. Men det er selvfølgelig afhænging af kunden. 

12.000 for et pds design leveret på forside, vareoversigt, varekort er altså meget normalt. Så jeg forstår ikke du siger at det er helt vildt billigt. 

Hvis det skal leveres skåret ud og sat op, og der skal laves mega mange design til flere undersider, så er det en anden sag. Men et grunddesign mener jeg ikke indeholder ret meget mere end en 3-5 sider. 

Vi ved ikke hvad Stine har aftalt og hvad hun har fået leveret, så jeg syns det er forkert at udtale sig om prisen på netop hendes projekt. Og igen så mener jeg heller ikke at prisen bør spille ind for at designet bliver genbrugt, og for at designeren stjæler Stines leverandøre. 

Simon

Fra København
Tilmeldt 23. May 08
Fra  ScanDix Skrevet kl. 14:35

Ophavsretten (sikkerheden) er vist lidt lidt løs på det punkt. Tager man et "værk" og ændrer lidt på det, så er det et andet værk. Kopierer man det 100%, f.eks. en bog, et maleri eller andet kunststykke - så er det det en anden sag. Måske andre ved mere omd et område. Min pointe er blot at der ligger et ansvar på begge sider her og jeg synes lidt det ligner en 1-1 uafgjort kamp hér. Stine bør VIDE at 12000 er for billigt til at stille for mange krav. Og designeren skal forbedre sit informationsarbejde. Find et høfligt forlig og kom godt videre begge to... Retssager er så triste...

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 14:38

Synes egentlig også hun burde have meldt ud, at hun synes hele min ide var god, og hun kunne tænke sig at lave noget lignende.

Så jeg fik en mulighed for at stoppe samarbejdet.

Men igen, jeg er hendes kunde, hun har taget hele min ide, leverandører og tilmed designet.

Jeg kan jo ikke gøre noget ved ideen og leverandørene, men nu er jeg altså hendes kunde, hvor er samvittigheden?

Fra København
Tilmeldt 23. May 08
Fra  ScanDix Skrevet kl. 14:40

Når jeg sælger et UNIKT skabelondesign til DKK 3.500,- ex. moms gør jeg meget ud af og fortælle om netop det arbejde jeg REELT udfører... Hvis det ikke er godt nok, så må man betale mere, eller finde en anden at handle hos... Det ser umiddelbart ikke ud til at der er tale om skabelondesign i denne sag, men snarere et hélt site, opsætning, billedbahandling, kodning af slideshow osv.

Side 7 ud af 9 (82 indlæg)