Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil lave en produkt-søgemaskine - er det muligt?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig god ide:

Problemet med at crawle er at du skal kunne skelne en webshop ud fra de andre myriader af web sider på nettet. Det er stort set umuligt. Du kan lave nogle hovedregler,  og genkende nogle af de store shops, men selv den vedligeholdelse vil være enorm. Eksempelvis kan jeg skrive "Stelton Termokande" på min blog, men det gør den ikke til en shop....forstår du hvad jeg mener?

Jeg tror også at vejen frem ville være at få webshops med på ideen (din konkurrent er på, hvorfor er du ikke) start fx. med nogle af de store (oscommerce). Og så lade dem AKTIVT fortælle hvem deres kunder er? Jeg er bange for at crawling ikke er vejen frem... (hvor stor en database skal du så ikke også lige have:-)

Så kommer det andet problem, nemlig som der også bliver nævnt at skælne mellem "verdens bedste stelton kaffekande" og "Billig stelton kaffekande", det er samme produkt, men jeg forsøger fx. i mine webshops at skrive "køb en..." foran for at minimere DC.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 19:49
Kan det XML feed de fleste standart webshops kan udlæse ikke bruges i starten - det er jo sådan pricerunner gør?

Så kunne webshoppen selv tilmelde sit feed og så skulle dit system 'bare' vide fra hvilken shop løsning det er og så er systemet lavet sådan, at den selv indlæser XML feed'et rigtigt.

Det var en nem måde at komme igang.
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 19:55

Det største problem er, hvis du vil dække alle / 100%. Kan du leve med de fleste / 70% ser det meget nemmere ud :-).

Jo et XML feed kan også bruges, men produkterne skal kædes sammen så stelton, kande,,, kande fra stelton, og flot stelton kande... det skal systemet kunne finde ud af er det samme. Omvendt må den jo heller ikke kæde HTC Desire fra webshop a, sammen med HTC Desire HD fra webshop b.

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 22:25

Jeg vil lige melde mig på banen, da vi i vores firma bruger noget lign. teknik til vores interne søgemaskine til webshops.

Ikke fordi, at jeg er voldsomt inde i teknikken bag http://vubla.com, men det er mine to partnerer/programmører tilgengæld. Vi bruger også et XML feed til at crawler produkter på webshops, så den idé fungere i hvert fald! Men vi har endda den "luksus", at webshopejere selv tilmelder deres webshop, så vi ved hvor vi skal begynde, men stadig er det en kæmpe opgave med 1000-vis af programmeringstimer i...

Pøj, pøj med projektet. Du er velkommen til at maile mig, hvis du mangler yderligere råd.

God aften!
/Anders Pedersen 

Vil du øge omsætningen i din webshop? Vubla hjælper dine kunder med at finde produkterne de søger.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 22:40

Studenten:
Pøj, pøj med projektet. Du er velkommen til at maile mig, hvis du mangler yderligere råd.

Hej Anders, det kan være jeg tager dig på ordet Smile

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Korsør
Tilmeldt 3. May 07
Indlæg ialt: 566
Skrevet kl. 23:36

Kevin Simper // Cykelrytter på fuldtid; Nørd på halvtid!

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 23:54

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 11:16

Nicolaj Thomasen:

En ny global søgemaskine, som et alternativ til Google, Yahoo etc., udelukkende med produkter.

Søges der eksempelvis på Stelton termokande, så kommer alle priser i den valgte valuta på Stelton termokander frem. Der kan vælges mere specifik søgning, med en liste over alle modeller af Stelton termokander.

Sorteringen sker efter billigste pris, evt. inkl. fragt.

Alle resultater er crawlede og butikken skal ikke gøre noget aktivt for at blive vist.

Det er gratis at blive vist i resultaterne.

Søgemaskinen skal indeholde alle produkter på markedet og vise priser fra alle webshops.

Alle blogs, medier, affiliatesites osv. filtreres fra og kun forhandlere vil blive vist.

Ingen tekst, kun produktnavn, farve, størrelse, pris og link.

Det skal ikke være muligt at købe sig til bedre placeringer, billigste pris tæller.

Er det muligt at lave sådan en søgemaskine (der virker 99,9%)

Findes en sådan søgemaskine i forvejen?

Ville du bruge sådan en søgemaskine?

Hej Nikolaj

En interessant idé, som jeg også har tænkt over efter jeg fandt ud af hvor få butikker der egentlig kan levere et ordentligt produktfeed.

Det er nok også grunden til at Pricerunner bruger deres egen crawler i mange tilfælde.

Crawleren skulle så kun crawle de sider den får besked på (dvs. kun shops), men som det også nævnes i tråden så er det at få lavet et modul til diverse standardshops en god idé, men det er heller ikke så svært at lave crawling af de mest udbredte standardshops, og mon ikke det ville dække tæt på 80% af alle shops (og ud fra den gamle 80/20 regel ville det jo sandsynligvis give et stort nok sortiment i søgemaskinen).

Hvad med de såkaldte microformats? Det er jo en måde at opsamle data fra bl.a. butikker. Google bruger det allerede i et eller andet omfang, så måske var det en idé at projektet brugte disse og var med til at udbrede dem i butikkerne i andre lande end lige USA m.fl. 

Jeg tror på at rigtigt mange ville bruge en sådan søgemaskine når de leder efter en bestemt vare.

Men hvad med økonomien i et sådant projekt?

Hvordan kan man tjene penge til at finansiere projektet og generere et overskud? Vil relevante reklamer på siden være nok?

Mvh. Ken

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:22

Der er forskellige løsningsforslag på datao opsamlingen, men hvis varene skal matches sammen, så er der også en stor udfordring der.

Fra Rødekro
Tilmeldt 4. Jul 05
Indlæg ialt: 344
Fra  WEBDUS.dk Skrevet kl. 11:36

Kunne man ikke indeksere de mest populære webshop systemer som f.eks. Prestashop, osCommerce, Magento osv osv.

Så kunne man måske nemmere crawle, da man så kendte shoppens datastruktur.

Ved ikke om det virker - kun en tanke

Vh Finn

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)