Hej Peter K, Ja, det er klart, at banken vil stille spørgsmål ved, om du har den rette erfaring i branchen til at kunne håndtere den udvidede forretning, og om du har overblikket til at holde fast i alle tråde under sammenlægningen af virksomhederne. Det var måske en mulighed at benytte Vækstfonden, såfremt banken ønsker yderligere sikkerhed for lånet. Der vil absolut også være mulighed for at få en investor med, men da beløbet er forholdsvist lille (!), så er det faktisk svært at få tilknyttet en professionel investor. Jeg har selv arbejdet med finansiering af lignende projekter, og de professionelle investorer takker ofte nej til sådanne projekter. Derfor skal det nok være en anden iværksætter, eller måske flere småinvestorer, som skal gøre delinvesteringer. Jeg vil nu stadig holde på, at du får langt den bedste løsning ved at få det finansieret igennem banken. Så hvis din bank siger nej, så ville min plan B (hvis jeg stod i din situation) være at kontakte en ny bank.
|
Hej MEJ,
jeg er 100 % sikker på at banken vil tage vækstfonden med ind over - det giver dem jo mulighed for kaaution op til 75 % af deres udlån. Beløbet som en evt. investor skulle komme med er meget lille set i den store sammenhæng, men det vil - trods alt - give et godt afkast over 3 år, på ca300K og en andel af overskudet på 10-20 %. Det ville nok ikke trække de store spillere, men det vil nok alligevel være interessant for en mindre investor.
Mit problem er - hvor finder man sådan en, og findes der evt. andre konstellationer for finansieringen?
Er ligeledes også klar over at såfremt banken takker nej, så skal der søges alternativer til dem også :-)