Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købte virksomhed og 6 mdr. efter vil konkurrent sælge sin virksomhed til mig

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter K,

Ja, det er klart, at banken vil stille spørgsmål ved, om du har den rette erfaring i branchen til at kunne håndtere den udvidede forretning, og om du har overblikket til at holde fast i alle tråde under sammenlægningen af virksomhederne.

Det var måske en mulighed at benytte Vækstfonden, såfremt banken ønsker yderligere sikkerhed for lånet.

Der vil absolut også være mulighed for at få en investor med, men da beløbet er forholdsvist lille (!), så er det faktisk svært at få tilknyttet en professionel investor. Jeg har selv arbejdet med finansiering af lignende projekter, og de professionelle investorer takker ofte nej til sådanne projekter.

Derfor skal det nok være en anden iværksætter, eller måske flere småinvestorer, som skal gøre delinvesteringer.

Jeg vil nu stadig holde på, at du får langt den bedste løsning ved at få det finansieret igennem banken. Så hvis din bank siger nej, så ville min plan B (hvis jeg stod i din situation) være at kontakte en ny bank.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:30

Hej MEJ,

jeg er 100 % sikker på at banken vil tage vækstfonden med ind over - det giver dem jo mulighed for kaaution op til 75 % af deres udlån. Beløbet som en evt. investor skulle komme med er meget lille set i den store sammenhæng, men det vil - trods alt - give et godt afkast over 3 år, på ca300K og en andel af overskudet på 10-20 %. Det ville nok ikke trække de store spillere, men det vil nok alligevel være interessant for en mindre investor.

Mit problem er - hvor finder man sådan en, og findes der evt. andre konstellationer for finansieringen?

Er ligeledes også klar over at såfremt banken takker nej, så skal der søges alternativer til dem også :-)

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 08:30

Hej Peter,

Hvis forretningen er god og sikker nok er der investorer derude, ingen ko på isen. 

Problemet er at det kræver en del arbejde at overbevise nogen om at forretningen er god og sikker. Selvom du har ret i at en million ikke er meget i den store sammenhæng så er det mange penge for en lille investor. Og hvis banken har sagt nej, og du så med et halvt års erfaring, og mange andre penge ude og svømme skal gå til en helt tredie og overbevise dem skal du have en kniv skarp plan for foretningen og tilbage betalingen. 

Den plan har du sikkert også eller kan ihvertfald lave, men det er svært at komme det nærmere uden at vide mere.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:38

Hej Sansir,

de foreløbige beregninger, som er lavet af min revisor i samarbejde med mig, viser en stor synergibesparelse. Dertil kommer den forventede øgede omsætning, som ikke er kalkuleret ind. Konservativt sat er besparelsen ca. lige så stor som konkurrentens firma give nu før skat. En del af dette skyldes at vores to organisationer ligner hinanden meget, og kan derfor reduceres kraftigt. Dertil kommer andre besparelser på maskiner etc.

Vi har ikke lavet en dybdegående beregning endnu, hvilket bl.a. skyldes sælgers ønske om fortrolighed. Vi er jo på samme marked og derfor vil han ikke åbne alt for meget op endnu. Det sker først når vi er nået et skridt eller to videre med finansieringen.

1 mio. er mange penge, men selv den grove beregning burde kunne overbevise selv den største skeptiker ( måske bortset fra banken), men jeg erkender også at hvis det var mig der skulle skyde penge ind, så ville jeg have vished for at der var guld for enden af regnbuen. Det ser det så også ud til at være :-)

Tilmeldt 13. Sep 10
Indlæg ialt: 93
Fra  ECO Nordic Denmark Skrevet kl. 08:51

Lyder rigtig interessent, må man spørger hvilken branche det handler om?

Det er vel et spørgsmål om Vækstmuligheder for begge virksomheder tilsammen kontra alene.

Hvis du ikke køber så gør en anden, også har du en større konkurrent.

sender nogle gode signaler til omverdenen, at man bliver en seriøs spiller i marked.

Har du beregnet/spurgt dig selv hvor stor andel en mulig invester skal have for at smide en million i projektet? 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:01

Hej Jacob,

jeg kan ikke afsløre branchen specifikt, men kan da fortælle at det er en niche som er kendetegnet ved solide indtjeninger.

Du har helt ret i at hvis ikke jeg køber så er det en anden. Ved at jeg selv køber så eliminerer jeg en konkurrent fra markedet, og står med 2 meget stærke brands både i Dk men også i udlandet.

Jeg har tænkt at en medinvestor skulle have ca. 20 % i ejerskab i en 3 årig periode. Dette vil også give en tilsvarende del af overskudet til investor. Der vil komme klausuler på investeringen, og i bund og grund betyde at jeg kan købe investor ud efter de 3 år.

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 09:02

Hej Peter K.

Dine spørgsmål og dine indlæg mangler meget, hvis du skal få nogle svar der kan bruges.
Jeg fornemmer, at din konkurrents virksomhed er noget større end din? Samtidig mangler jeg et overblik over, hvordan din konkurrence situation ellers er! Hvem er der yderligere på markedet. Hvor meget udgør du og din konkurrent af det samlede marked? Hvor stor er risikoen for at din konkurrent slet ikke får solgt, såfremt du ikke køber? Hvor vil kunderne da gå hen?
Når jeg læser dine indlæg har jeg på fornæmmelsen, at det er talenes magi der styrer.
Derudover nævner du nogle afviklingsforhold, som jeg kunne være meget skeptisk overfor.
Samlet set kunne en organisk vækst gennem det du allerede har startet vise sig at være væsentligt mere indbringende for dig end at tilkøbe en konkurrent, der måske slet ikke er der om få år.
Jeg forstår heller ikke, hvorfor din konkurrent ikke lægger tingene fuldt ud på bordet. Problemet med hemmeligholdelse kan jo løses via en hemmeligholdelses aftale. 

Såfremt du mener du vil kunne få noget ud af en nærmere snak om det du er igang med, er du velkommen til at kontakte mig på 98311022 eller du kan se mere på www.sag-partners.dk

Mvh
Bertil V. Thomsen

Tilmeldt 13. Sep 10
Indlæg ialt: 93
Fra  ECO Nordic Denmark Skrevet kl. 09:12

Peter K:

jeg kan ikke afsløre branchen specifikt, men kan da fortælle at det er en niche som er kendetegnet ved solide indtjeninger.

Du har helt ret i at hvis ikke jeg køber så er det en anden. Ved at jeg selv køber så eliminerer jeg en konkurrent fra markedet, og står med 2 meget stærke brands både i Dk men også i udlandet.

Det lyder jo godt med en solide indtjening, fik mig ikke rigtig tættere på hvad det er, men forståeligt du ikke vil ud med det.

Som der er skrevet over dette indlæg, så er det vigtigt at finde ud af, hvad andel jeg selv har, hvad har den virksomhed du vil købe og hvad med resten af marked.

Som investor ville jeg aldrig gå ind på sådan et projekt hvor jeg kunne købes ud, ihvertfald ikke med en frygtelig stor "afgift" efterfølgende.

har du tænkt på at det kunne være en værdifuld partner i det lange løb.

Som en klog person her inde engang har sagt:

Det er bedre at eje 50 % af en succes, end 100 % af en fiasko.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 09:21

Jeg er lidt på linie med Bertil. Jeg spekulerer såmænd på om ikke du i virkeligheden har solgt opkøbet til dig selv, - mere end det som sådan er en god forretning.

Hvad forhindrer dig i at henvende dig til din konkurrents målgruppe, - med din nuværende forretning?

Du nævner at der vil være en synergi, men har du overhovedet erfaringen til at vurdere det?

Nu mangler vi jo en masse oplysninger for rigtigt at kunne hjælpe, men èt er jo at have nogle "tomme lagerhylder og en mand på lageret - og hvorfor så ikke..." og noget helt andet er at holde på de kunder/leverandører det andet firma har.

Hvad er det for noget personale der skal fyres, og hvad skulle forhindre en af dem at lave sit eget, eller at lade sig ansætte i et tredje firma og tage kunderne med.

Der er så mange scenarier knyttet  til den konkrete vare/ydelse at det er svært at være generel, - men uanset hvad tror jeg ikke på at et opkøb alene giver den ønskede effekt og især ikke hvis de to firmaer så ikke har en krone på bankbogen bagefter, og en massiv gæld.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25

Hej Bertil,

der er styr på den del af processen.  Konkurrenten er ca. 1,/2 gange større end min virksomhed, men det er produkterne der passer sammen, og de besparelser der er ved at flytte produktionen til et sted hvor kapaciteten alligevle er tilstede. Det betyder at jeg kan lukke min egen del ned og spare på den front.

der er ikke noget at være skeptisk overfor mht. afvilingsforholdene - disse er alle afklarede og nedfældet i diverse kontrakter der ligger i mit selskab. Derfor ved jeg nøjatigt hvornår disse besparelser kan realiseres.

NDA´en har vi ikke brugt tid på endnu. Sælger har været åben omkring mange ting - udleveret interne regnskaber etc. uden en NDA.

Kender ikke SAG men ser mig lige omkring.

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)