Jeg er i gang med at få startet et lille enkeltmandsfirma på benene og ville derfor gerne vide om man skal registrere sig et sted eller ej.
Formålet med firmaet er egentlig kun, at tjene lidt ekstra ved siden af SU'en. - indkomsten vil ikke komme over 50k så et Cvr-nummer er derfor ikke nødvendigt.
Jeg er i tvivl om hvorledes jeg skal registrere firmaets navn et sted eller ej.
Det er omsætningen der ikke må overstige 50.000 over 12 løbende måneder.
Hvis det er ydelser til private, så har du den fordel at du ikke skal opkræve moms, hvis du ikke har registreret en virksomhed, til gengæld er der andre fordele ved at have et CVR nummer.
Det vil stortset kun være private jeg skal hjælpe.
Når du siger "ikke har registreret en virksomhed" mener du så virksomhed uden cvr?
Jeg søger lidt et svar på om jeg skal indsende en blanket et sted hvori der står at jeg nu har et firma ved navn Blablabla, eller om jeg bare kan gå i gang idag uden at registere noget?
i forbindelse med dit svar, er jeg blevet lidt i tvivl.
Jeg har idag købt et domæne og har taget det første spadestik til, med tiden at få en webshop op at køre. Lige nu deltager jeg kun i Homeparties og sælger lidt på Trendsales. Jeg kunne ikke forestille mig at omsætningen løber op på 50.000 om året, da det, i hvert fald i starten, er en sidebeskæftigelse.
Jeg sælger håndlavede smykker (øreringe, armbånd, halskæder osv) som jeg selv laver ud af nogle materialer jeg køber af diverseleverandører.
Vil det være en idé for mig at få et CVR-nr. eller er det ikke besværet værd? Jeg er klar over at jeg så kan trække den moms fra jeg i øjeblikket betaler for mine materialer, men når jeg ikke sælger mere end jeg gør - giver det så ikke mere arbejde at skulle til at svare moms og derved flere ulemper end fordele?
Hvad ville fordelene være ved at jeg fik et CVR-nr?
Hvis ikke man er pligtig til at lade sig registrere, - så skal man lade være!
At have et CVR nummer giver så meget bøvl i andre sammenhænge med det offentlige og pålægger tillige kunderne en merudgift på 25%.
Det er muligt at nogen mener at man først er et "rigtigt" firma når man har et CVR - men hvis man ikke omsætter for mere end 50.000 årligt så har man heller ikke et rigtigt firma.
Man behøver ikke melde nogen steder at man har et firma, medmindre firmaet er pålagt særlige bestemmelser (fødevarer, lægemidler osv.)
Skat betaler man ved at ændre forskudsopgørelsen, eller at vente til selvangivelsen skal udfyldes, - hvor man så udfylder den udvidede selvangivelse og indbetaler restskatten.
Man huske at oplyse evt. ændringer i indkomsten hvis man får boligstøtte eller andre lign. indtægtsbestemte ydelser fra det offentlige.
Jeg kunne ikke forestille mig at omsætningen løber op på 50.000 om året
Det er omsætning i en sammenhængende periode på 12 måneder - altså ikke kalenderår, som nogen desværre tror. Blot for lige at undgå en evt. misforståelse.
Truehandmade:
Hvad ville fordelene være ved at jeg fik et CVR-nr?
Hvis du får opbygget et stort varelager, og du så lige pludselig skal momsregistreres, uanset om det er frivilligt eller fordi din omsætning kræver det, har du ikke fået momsen tilbage for dette varelager, der dermed er indkøbt dyrere end nødvendigt.
Dertil kommer, at nogen er bange for at handle med virksomheder uden CVR nummer, da det ikke virker så professionelt.
Der er dog også fordele ved at undlade, hvis man primært handler b2c.